Докато разглеждат фийда си в социалните мрежи, момичетата виждат само перфектни лица, съвършени коси, тънки талии и съвършено оформени дупета. После се поглеждат в огледалото и мисълта колко далеч са те самите от този фалшиво перфектен образ може да съсипе целия им ден (и често го прави).

Според едно проучване на MediaSmarts (компания за изследване на медийната грамотност) само 60 минути разглеждане на списания води до намаляване на самочувствието при над 80% от момичетата. А всички знаем, че често те са изложени на изкривената реалност на социалните медии много повече от 60 минути на ден.

Какво стои зад перфектното селфи?

Еталонът за красота в социалните мрежи създава нереалистични очаквания за красота. Професионалните инструменти за манипулиране на снимките, които някога бяха достъпни само за специалисти, днес са на един бутон разстояние и се ползват от всички. Филтрите премахват пъпките, уголемяват очите, сменят прическата и изкривяват лицат до неузнаваемост, а много от кадрите изобщо не са така небрежно заснети, както изглеждат.

Приложенията за ретуширане са забавни и позволяват на всеки да експериментира със самоличността си, но осъзнават ли момичетата колко често се използват и каква е вредата от тях? И успяват ли въпреки всичко да се чувстват красиви и уверени в себе си?

Ето как изглежда едно перфектно селфи в Инстаграм, ако можехме да видим цялата работа зад кадър:

Видеото е част от кампанията Dove Self-esteem, която от 2004 г. насам е достигнала до над 69 милиона млади хора в 150 държави по света. Целта на проекта е до 2030 г. да помогне на 1/4 милиард момичета да повярват във вътрешната си красота и да се освободят от тревожността, свързана с външния им вид.

Притесненията за външността са тревога номер едно за повечето младежи от така нареченото Поколение Z (Generation Z - родените между края на 90-те и 2010 г.). 45% от младите хора в тази възраст в световен мащаб са по-притеснени за външния си вид, отколкото за перспективите си за кариера и пари, а 80% от момичетата, използващи приложения за ретуш, са до 13-годишна възраст.

Какви са данните за България?

Данните за България също показват, че проблемът е сериозен. Според проучване в страната от 2021 г., проведено от Ипсос сред 387 жени на възраст 18-55 г. и 327 момичета на възраст 10-17 г.:

  •  62% от момичетата на възраст между 10 и 17 години използват филтри или приложения за ретуширане, за да модифицират снимките си;
  •  1 от 10 момичета е пропускало училище заради негативни коментари, получени в социалните мрежи;
  •  59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка;
  •  24% от момичета не се чувстват красиви, ако не получават харесвания на снимка, която публикуват в социалните мрежи;
  •  61% от момичетата искат социалните мрежи да отразяват повече реалния живот;
  •  33% от момичетата смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат в социалните мрежи;
  •  61% от момичетата биха искали светът да се фокусира повече върху личността, отколкото върху външния им вид;
  •  29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.

 От 2021 г. България също става част от програмата Dove Self-esteem. С подкрепата на Академия за родители и МОН екипът на Dove провежда обучения за подобряване на самочувствието сред ученици между 5-и и 11-и клас в над 13 града в цялата страна. Досега са проведени и 8 безплатни уебинара за родители, гледани от общо 7000 души.

Проектът продължава и през 2022 г. с още обучения за ученици, учители и родители. Целта е до края на годината посланието за вярата в естествената красота да достигне до над 10 000 деца.

Какво щяха да мислят за Ким Кардашиян в епохата на Мерилин Монро?

DOVE

"Красив" е едно от прилагателните, чиято дефиниция постоянно се променя спрямо епохата, държавата и обкръжението на хората.

Преди 500 години в ерата на Ренесанса за изкусителни са се смятали сочните, закръглени форми, а слабите жени са били заклеймявани като болнави и грозни. Представяте ли си какво би било мнението на хората за Ким Кардашиян, ако я върнем с машина на времето в епохата на Мерилин Монро?

Истинската красота идва отвътре и е резултат от вътрешната увереност. Невъзможно е да се угоди на всички. Вие го знаете, но имате ли точните думи, с които да го предадете на децата си?

Как да говорите за истинската красота с децата си?

В специално разработените от екип специалисти безплатни материали от програмата Dove Self-esteem има конкретни примери, насоки и съвети за това как да говорите с децата си за естествената красота и да им помогнете да се чувстват уверени в себе си.

Своеобразен речник "превежда" от това, което родителите казват, в това, което момичетата чуват, и това, което родителите в действителност имат предвид. Специална секция е посветена на бащите и тяхната роля в тази комуникация. А списъците с вдъхновяващи книги и филми ще помогнат и на двете страни в откриването на баланса по една от най-трудните теми на подрастващите момичета.

Свалете безплатните материали с насоки за родители и учители тук >>>

DOVE


 

Материалът е подготвен със съдействието на DOVE.

ИЗБРАНО