#Признайте си, пазарували сте случайно в голям хранителен магазин, когато са пуснали една песен, в която се пее за изоставен грах при ориза, изпаднал в криза. След това сте я чули и на следващия ден, след това и по време на рекламата по радиото... И въобще тази реклама е много приятна! И много различна от всичко рекламно напоследък! Нямаше как в "Големият Вайръл" да не потърсим създателите на парчето "Изоставен"! Нямаше как и да не попитаме кой изпя текста към хитовия поздрав за изоставените на "Свети Валентин".

"Може да се каже, че популярността на "Изоставен" надхвърли и най-смелите ни очаквания", разказва ми креативният директор на рекламната агенция Human - Александър Братимиров. "Не сме вярвали, че песен за няколко самотни продукта в супермаркет може да разтърси толкова хората. Проектът се превърна в най-обсъжданата реклама за годината. Стотици хиляди гледания, коментари и споделяния по-късно разбрахме, че посланието ни е достигнало до сърцата на българите. Много известни хора също харесваха, коментираха и споделяха - даже и продължават да го правят, без да сме ги молили. Мисля, че тази реклама запълни един глад за смисъл у хората".

"Изоставен" е Големият вайръл в социалните мрежи

Снимка: We Are Human

Идеята се ражда в екипа на Human през ноември, 2023 година. Когато я презентират пред клиента, той буквално се "влюбва" в нея и с нетърпение очаква реализацията и пускането ѝ в ефира.

"Сферата на ритейла е много "плодородна" за всякакви кампании и точно затова е и много трудна. Има изключително много посоки, в които може да тръгне един криейтив, а комуникационната линия на "Изоставен" ни се стори направо перфектна. Целта на всеки един бранд е да се свърже емоционално с клиента и точно в това се припознахме, това ни запали. А и празникът е страхотен. Не ни трябваше никакво време за обсъждане или мислене. Просто веднага казахме ДА. Хората, работещи или посещаващи супермаркети знаят, че изоставените продукти са ежедневие, така че ние имаме прекрасната възможност да заговорим аудиторията точно през тази метафора. В крайна сметка се движим от емоциите и вкусове, това ни определя, профилира и ние смятаме, че различията помежду ни са най-ценното, което имаме. И точно заради това многообразие, вярваме в позитивния финал, в това че за всеки има "правилен" човек. Мисля, че успяхме да предадем идеята, без да гледаме наранени и страдащи хора. Разревахме само единствения "органичен" продукт - изоставения лук. Всъщност тази кампания е продължение на цялостната ни концепция за нестандартна комуникация, която не говори директно за продукти, а преди всичко за хора и емоции", казва Мирослава Георгиева, директор "Маркетинг и реклама" на компанията клиент.

"Може да се каже, че това е истинската история на хиляди продукти, захвърляни на странни места из супермаркетите по света".

Екипът на Human избира тази линия по една основна причина:

Сред всички влюбени двойки има и самотни хора

"С нашия клиент искахме да кажем, че "рано или късно всеки намира своя човек". На самотните хора доста по-рядко някой им се обръща внимание около св. Валентин покрай цялата суматоха с розите и мечетата. Затова решихме ние да го направим за тях!"

Тайната в успеха на такъв тип проекти е простичка - трябва да си проличи "сърцето, вкарано в тях", казва Братимиров.

"Точно това направихме. Едва ли има човек в агенцията, който да не е работил по този проект - включително дизайнери, копирайтъри, акаунти и т.н. Вместо да изброявам поотделно хората, бих отдал заслуженото на всички тях колективно. Колкото до песента - направихме опити, може би поне с 20 души, преди да изберем точния глас. Това беше Георги Костадинов, познат на хората от едно голямо риалити за пеене".

Александър Братимиров смята, че всеки човек е преживявал подобен сюжет - да бъде мляко на щанда за бира.

"Всеки от нас е имал момент, в който не се е чувствал на място, бил е самотен и тъжен. Аз също съм бил там. И може би най-големият урок е, че когато срещнеш своя човек, ще го разбереш. Аз го усетих преди 8 години (дано не сбъркам с броя години, че ще ми се разсърди)", казва Александър.

Самият той е част от рекламната среда повече от 5 години. Първоначалната мисия е да създадат рекламна агенция в България, която да работи на световно ниво.

"Засега се справяме добре - вече имаме редица отличия от родни и международни фестивали, включително единствената номинация на Cannes Lions за независима българска агенция за последните 8 години. За тези, които не знаят какво е това - нещо като Оскарите на рекламата"

Рекламната агенция Human има редица отличия от родни и международни фестивали, включително единствената номинация на Cannes Lions за независима българска агенция за последните 8 години. За тези, които не знаят какво е това - нещо като Оскарите на рекламат

Снимка: We Are Human

Да си криейтив директор е сложна професия

Трябва да си нестихващ извор от идеи. Това, което вдъхновява Александър е желанието да търси и да развива творческия потенциал в другите.

"Затова съм щастлив, че в хората около мен има толкова много (потенциал). Колкото до вдъхновението - мисля, че то е малко надценено в рекламата. Все пак това ни е работата и ако разчитаме на едното вдъхновение да си я свършим, май имаме проблеми с бизнес модела"

Светът на дигиталната реклама... по думите му е основният, в който живеем.

"То има ли друг свят вече? Не заспиваме ли всички с телефон, от който се чуват тикток клипчета? Иначе се чувствам супер, а реално нямам и друг избор - ако искаме да бъдем чути, трябва да говорим там, където има кой да ни чуе".

Отбелязва, че през последните години рекламният бизнес претърпява гигантска промяна. Залива ни вълна от "съдържание", която като че ли е мислена по-скоро, за да запълва дупки и за да "говорим нещо там", отколкото да носи смисъл и да създава емоционална връзка с марката, казва той.

"Мисля, че на хората им писна от това и мисля, че това все повече си личи. Хората търсят смисъл в брандовете, търсят ценности, сходни с техните. Търсят малко повече от пост, в който пише "добро утро, приятели" върху снимка с щастливо семейство".

Затова и ценностите за Human са създаването не на реклами, а на проекти, които хората да искат да видят. Проекти, които променят или такива, които те карат да се замислиш.

Екипът на Human

Снимка: We Are Human

"Затова и се кръстихме Human - поставяме човека в центъра на всичко, което правим", разкриваме и историята за името на агенцията.

Братимиров подчертава и че определено native advertising-a е новият тренд, който се наблюдава. Логично - хората не искат да гледат единствено продуктова реклама. Искат да виждат и по-персонализирани, по-смислени послания, мислени за средата, в която са поставени.

Телевизия, радио, печат, онлайн медии - коя е печелившата формула за клиента?

"Печелившата формула е добрата идея. Колкото и пари да налееш в медии, ако крайният продукт не става, какво като го видят повече хора?"

Той е категоричен, че България е в челните редици на световната реклама като талант, но като самочувствие е точно обратното.

"Мисля, че рекламистите в България трябва малко повече да си вярваме, малко повече да се уважаваме едни други, и професията си и всичко ще е наред".

Самият той си е вярвал достатъчно, за да напусне телевизията и да влезе в рекламния бранш.

"Тръгнах си от сигурна, подредена работа и попаднах в пълен хаос. Много съм щастлив, че го направих"

Формулата за успешната реклама е "да има хубав инсайт" или по-точно:

"Да си кажеш "много е вярно това", след като я видиш

Мисля, че това си остава най-важното в рекламата, колкото и да се променят времената".

А неговата лична рецепта за успех е да не се отказва, докато не стане така, както си го представя.

За всички, които харесват рекламата за изоставения грах, Александър казва:

Благодаря! И ако случайно сте самотни, да знаете - рано или късно всеки намира своя човек