Ако се чудите какво да подарите на някой, който цени стила, интелекта, харесва света на модата и особено - пада си по Париж от 60-те и 70-те години, то имаме предложение - "Раят тук и сега. Необикновеният живот на Карл Лагерфелд" от Уилям Мидълтън излиза на пазара.
Книгата е голяма, масивна и... черно-бяла. Такъв, какъвто познаваме Лагерфелд. Но преди монохромната му ера са били партитата в парижкия клуб "Льо Сет", които е посещавал с Жак дьо Баше, Анди Уорхол, Палома Пикасо и др.
"Льо Сет" е бил сякаш островът на свободата за всички ексцентрични личности по това време, хората, които са създавали съвременната култура във Франция и Ню Йорк.
Биографията на Лагерфелд ще ви поведе из неговите начални срещи с дрехите, дизайна и рисуването. Когато бил дете, забелязвал дрехите на местния архиепископ в Германия и много му харесвало неговото облекло, също така критикувал облеклата на учителите в училище, както и на неговите родители.
Преди всичко обаче в малкия Карл се заражда отношението към вкуса, към красивото и онова, което трябва да се възпита, за да го изваеш.
Лагерфелд често сменя годината си на раждане и крие, че е роден 1933 г. Може би ще си помислите, че е заради годините. Не, той се срамува от 1933 година и изпитва дискомфорт, че е роден именно в годината, в която Хитлер идва на власт.
Впоследствие родителите на Карл ще станат членове на Националсоциалистическата партия на Хитлер, защото трябва да си поддържат бизнеса - баща му Ото Лагерфелд е един от най-големите производители на кондензирано мляко в Германия. Карл никога не е имал проблеми с парите.
Когато отива да живее в Париж, за който още от дете "се е подготвял", учил е френски език, изчел е ред по ред цялата история на Франция с най-дребни подробности, баща му наема хотел в сърцето на Париж, в Латинския квартал, където има много кафенета и книжарници.
Карл упражнява френския си, работи върху произношението си, както и се опитва да създава нови контакти. Първата му значима стъпка в света на модата е спечелването на конкурса "Улмарк", който е нещо като награда "Гонкур" за дизайн и мода. Той печели първа награда, след което отива да работи във френската модна къща на Пиер Белмен. Изпитва почитание към фигурата на Коко Шанел, която прави своето голямо завръщане през 50-те години.
Тогава не подозира, че три десетилетия по-късно самия той ще направи революция в "Шанел" и ще създаде напълно нови хоризонти за марката.
Ако е вярно твърдението, че котките имат девет живота, то модният дизайнер Карл Лагерфелд (1933-2019) има още толкова; директорът на парижкото бюро на модната библия WWD - Уилям Мидълтън - е успял да улови всички детайли от многобройните роли в личния и професионален живот на Лагерфелд, успял да рестартира френската модна къща "Шанел", да хвърли ръкавицата на своя вечен конкурент Ив Сен Лоран, да събере през годините внушителна колекция от книги, мебели, дизайнерски обекти и фотографии, да създаде своя собствена издателска къща, книжарница и фотографско ателие и да вкара няколко тона лед в парижкия музей Grand Palais заради представянето на Cruise колекцията на Шанел.
Предизвикателен, ироничен, понякога дори саркастичен, талантлив, упорит, самоуверен и много раним - са само малка част от познатите и непознати черти на Карл Лагерфелд, които Мидълтън разкрива вследствие на личното си приятелство с Кайзера (прякор, с който се сдобива още в началото на кариерата си и който ненавижда).
Биографът прекарва също така дълги години в проучване на живота на емблематичния дизайнер и срещите му с многобройните и разнообразни герои, които са гравитирали около него.
Една от най-вълнуващите връзки в биографичната книга, която преминава като нишка през цялото повествование, е с майка му Елизабет - себична, строга, сякаш неспособна на обич германска красавица, която оставя сериозни белези върху ранимата му душа. Лагерфелд споделя всеки успех и провал с нея, като се надява най-сетне да получи одобрението й.
До края на дните си тя живее в апартаментите, които модният дизайнер сменя често в Париж. Прелиствайки страниците на книгата, човек остава с убеждението, че връзката им е напоена със страхове, очаквания и дълбоки вътрешни предизвикателства, които резонират най-силно в самия Карл.
Елизабет много често присъства в книгата като спомени от хора от близкото обкръжение на дизайнера, които смятат, че въпреки аристократичното й излъчване има нещо страховито в поведението й.
Подобно на майката в трилъра "Психо".
Много далеч от този тъмен коридор в житейската одисея на Лагерфелд е връзката му с единствения мъж, в който е бил влюбен: Жак дьо Башер - бохем, вдъхновение и причина за емоционалния дуел с Ив Сен Лоран, който за кратко също споделял живота си с Башер.
Между професионалните и интимните възходи и падения на Лагерфелд излизат на преден план многобройните му експерименти - с модата най-вече, но и с хората от близкото му обкръжение.
От една страна, е възприеман за изключително ерудиран събеседник, от друга - като взискателен шеф, от трета - като ексцентричен герой. Карл Лагерфелд безспорно притежава таланта да размести пластовете в модата, да създаде свой собствен стил, да се справи с подозренията на френската аристокрация, че възраждането на почти банкрутиралата модна къща Chanel ще бъде провал.
Не на последно място създава и поддържа през целия си живот впечатлението, че всичко му е позволено, защото, както казва Жан Кокто:
"Фриволността на смъртните" е силно заразна и пристрастяваща
"Раят тук и сега" от Уилям Мидълтън описва много добре бохемската атмосфера в Париж в годините на сексуална революция, когато не е имало никакви граници, особено за хората от обкръжението на Лагерфелд. Книгата насочва към различни филми, кина, ресторанти, кафенета, цветарски магазини, улиците, на които Карл е сменял апартаменти. Всичко, което е заобикаляло дизайнера, е било свързано с мода, философия, изобразителни изкуства, дизайн, фотография.