#В #Maтине си падаме да разискваме злободневни теми, защото вярваме, че именно аргументите по тях са категоричното доказателство за наличието на базова обща култура. Особено в градска среда! А говорейки за култура, няма как да не обърнем внимание на тема, която стана вайръл през седмицата – първото телевизионно интервю на най-младия министър в кабинета – културният министър Атанас Атанасов.

За да не оставим разговорът да отекне безполезно във виртуалното пространство, търсим неговото продължение в лицето на онези, за които министър Атанасов говори – артистите. При Рени Вееселинова е вечно младият Дориан Грей - заместник-директорът на Благоевградския театър Севар Иванов. Познавате го и като най-младия Левски, и като един от претендентите за престижната награда „Икар“ за водеща мъжка роля именно за представлението „Портретът на Дориан Грей“, което може да видите и в София на 1 февруари в Театър "Азарян"!

Можете да слушате #Матине в Spotify и Google Podcasts!

"Това, което ме накара да се замисля, гледайки самото интервю на министър Атанас Атанасов е: Какво трябва да каже един министър на културата така, че всички да бъдем доволни? Всеки разглежда проблемите и цялостната ситуация през своята собствена гледна точка, но това не означава, че доброто за него е добро и за всички останали. Така че да има разнопосочни реакции е напълно нормално", казва Севар Иванов. 

Снимка: Личен архив

Относно блатата - блата има в Министерството на околната среда и водите, а в Министерстото на културата има "Лебедово езеро", смята още младият заместник-директор на Благоевградския театър. Думите му, пряко и метафорично, апострофират фраза на предходния министър Велислав Минеков, която попадна и в устата на новия министър Атанас Атанасов, че администрацията в ресорното ведомство е като блато. 

"Не може да се говори по този начин за битуването в театъра или други изкуства, макар че Министерството, изпълнявайки своята функция и роля, трябва да осигурява основата да се твори. Така че "административно блато" е по-скоро опит за привличане на внимание и изкуствено образуване на някаква новина. Хубавото нещо в това интервю, според мен е, че новият министър започна с усмивка и добри обноски, което в крайна сметка е важно, при положение, че говорим за култура, която я има и в общуването. По-добре да е неуверен в началото, отколкото прекалено самоуверен. Ставали сме свидетели на точно такива примери", казва Севар. 

Как изглежда животът на артиста отвътре? Севар Иванов се оказва благоприятен гост за подобен разговор, тъй като и дисертацията му засяга темата за методите на финансиране на културните институти и сценичните изкуства. 

Снимка: Личен архив

"Забелязвам, че всяка година има амбициозното желание да се увеличава бюджета на ведомството, но той все не стига. Дали ще стигне някога, ако няма ясно понятие как той се разходва? Ако се анализира всяка година, вижда се, че могат да се разпределят по-добре средствата на база на фактите от предходната година. Защото, когато дойде следващият, той е поставен в ситуация да развива нещо, което е започнало преди него. Но до голяма степен то е амортизирано, остаряло, има много работа да се върши в тази посока. Сегашният министър няма как да е виновен, че имаме 51 държавни културни института, а населението е намаляло с над милион за последните години, нали така?", обяснява още актьорът. 

Точно това затруднява задачата на един министър - да запази обема на културата и да я развие едновременно. Да познава добре дупките и пътя, за да напредне. 

Като например дупката в покрива на Благоевградския театър, който бе откраднат миналата година, а все още не е намерено решение за проблема. По думите на заместник-директора, относно заплатите на артистите и бюджетите на театрите - трябва да има адекватна промяна, защото се губи мотивация у младите. 

Снимка: Личен архив

"Много добре са разписани правилата, по които да се формира работната заплата. Но проблемът идва от самото формиране на бюджета на съответния културен институт. Той се формира от директните печалби на театъра например, което се умножава по определен коефициент. Но в извънредна ситуация, в която се намираме, те са спаднали. Съответно трябва адекватна промяна за тази ситуация", подчертава Севар Иванов. 

Действа се на момента! Няма как да има планиране!

"Толкова е динамична обстановката покрай пандемията, че нямаш време да се замисляш, но и не можеш да се ядосваш, когато ти пада представление по тази причина. Адаптираме се", отбелязва Севар. 

"Дали на артистите е трудно - забелязвам и го изпитах и от гледната точка на зрител, и като карантиниран. Смятам, че публиката е най-потърпевша. Много лесно се поддаваме на приковаването вкъщи! Всеки се затваря в себе си, използвайки само екрана за достъп до други екрани. Това ни мотивира нас, артистите, за да знаят хората, че там има изкуство, което ги чака. Важно е да ни гледат, за да имаме култура, която е признак за човешката цивилизация", казва още заместник-директорът на Благоевградския театър. 

Снимка: Личен архив

Относно реформа в културна насока - трябва генерална, щадяща промяна! 

"Аз съм заместник-директор на държавен културен институт, мен ме интересува Министерството на културата да ни подкрепя. А като актьор съм в независимия сектор и виждам, че той е несигурен - липсват сцени, не се гарантира устойчивост. Отпуснатите средства за независими проекти са често недостатъчни. Има различни варианти. За да се започне реформа, трябва да се види с какво разполагаме. Но ролята на Министерството не е, както се прокрадна в онова интервю, да сваляш и качваш на клона. Културното ведомство трябва да осигури ствола, а публиката да е тази, която сваля и качва. Да има възожност всеки да бъде творец, но и зрител", казва още Севар Иванов. 

Министерството има задачата да се пребори с егото. Егото е най-голямата полза за творчеството, но и негов най-голям проблем. Нужен е общ тон, който да води в една посока всички.

Още от интервюто на Севар Иванов в #Матине - вижте във видеото, както и в вефира на WNESS TV всяка събота и неделя от 10 часа!