#София е един генерално изостанал град от своите конкуренти. Критериите са много. Това обаче му позволява да направи революционна стъпка напред, така както бе със скоростта на Интернет - България се слави в цял свят като една от държавите с най-бърз интернет. Кога, обаче, градовете в България ще направят революционната стъпка, за да прегърнат смарт идеите, популярни по цял свят? Ще бъде ли София пример и показно в тази трансфрмация? Ще има ли приложения, които да ти показват къде е най-близкото свободно място за паркиране? Интелигентно улично осветление? СТЕМ центрове в училищата? По тези въпроси водещата Рени Веселинова разговаря с общинския съветник и създател на "Спаси София" - Борис Бонев в студиото на #Maтине! 

По данни от 2020 година София се нарежда на 89 място сред класация от 109 умни и зелени градове. В края на януари 2022 година, столицата ни, заедно с Варна, Габрово и Стара Загора кандидатства за конкурса на Европейската комисия за умни и зелени градове в Европа. 

Можете да слушате #Матине в Spotify и Google Podcasts.

Какви са шансовете ни за допълнително финансиране в тази надпревара питаме общинския съветник Борис Бонев, живял в Париж и завършил Сорбоната със специалност "Иновации и управление на технологиите", който е винаги готов да говори за София!

Още снимки от инициативите за София вижте тук>>>

"Факт е, че вече има все повече градове, които боравят с мобилни апликации. В София това също може да се случи и начинът е Столичната община да даде възможността на частния сектор да прояви инициатива. Смятам, че не е приоритет към този момент. Моето верую е, че решенията на проблемите в градска среда се търсят от иноватори, старт ъп бизнеси... Хубавото е, че общината, макар и не толкова често, организира подобни събития, на които дава възможност на младите да участват активно в намирането на съвременни решения. Просто трябва да се случва по-често", казва Борис Бонев. 

Възможно е да видим София много скоро като един "умен" и "зелен град"! 

Предожение за нов парк в "Люлин" от Борис Бонев и "Спаси София"

Снимка: Личен архив на Борис Бонев

Според Бонев, причината, поради която дълго време оглавявахме класацията за най-висока скорост на интернет е била именно, че сме предприели една голяма крачка напред, за да наваксваме. 

"Ние не минахме през всички бавни процеси, стъпки и етапи, както беше в Германия и Франция. Директно отидохме на най-съвременното и модерното, просто прескочихме тази еволюция. Та, София има този потенциал и за останалото - има хората, има парите, има енергията, има и проблемите, които чакат решения!", казва той. 

Решенията за Умна София трябва да идват и от частния бизнес, но да не се прилагат безконтролно.

За проблеми като паркирането, например, вече има решение - приложение! Само трябва да си го набавим. 

"Живях във Франция през 2011 и 2015 година. Тогава още се говореше, че държавата е мудна и не подкрепя иновативния бизнес. Веднага щом си тръгнах, те направиха тази революционна стъпка и в момента Франция е лидер в градските иновации", дава пример общинският съветник.

"Гара Ф" е създадена на мястото на изоставена гара

Снимка:: Борис Бонев

Във Франция има тези популярни покрай пандемията кафенета, където можеш свободно да работиш дистанционно, защото това е ежедневието, в което ни отведе извънредната ситуация. Там се създаде "Гара F" - най-големият хъб за старт ъп, където се практикуват науки и бизнеси на бъдещето. 

Модерният Хъб "Гара Ф" в Париж

Снимка:: Борис Бонев

"Когато държавата е дала инфраструктурата, дала е евтини офиси и готина среда, в която съмишленици да могат да общуват и търсят заедно решения, когато всичко ти е осигурено - принтери и модерни технологии - нещата се получават. В София има частни co-working места, но мисля, че Столичната община би могла да се вколючи и допълнително да стимулира цялата тази екосистема. Има достатъчно сгради и умения в общината, но най-голямата помощ, която може да окаже е да бъде Първият клиент. Това е най-важното за една стартираща компания", казва Борис Банев. 

За всяка една млада компания, най-важен е първият клиент.

В този ред на мисли, общината може да отдели конкретен бюджет всяка година, който да се дава на всички онези, които идват с идеи. 

"Пет от тези компании може и да успеят в начинанието си, но успеят ли - могат да бъдат бъдещите еднорози, с капитализация над милиард. Могат да бъдат бъдещите основи на икономиката на София, така че си струва подобна инвестиция да бъде направена", каза още той.

Борис Бонев в Клуж - среща със заместник-кмета

Снимка: Борис Бонев

Пред последния мандат на Столичния общински съвет се появи ресорът "Дигитализация". Голяма част от административните ангажименти се случват онлайн - данъци, вадене на удостоверения и т.н. Това е и една от най-положителните промени в общината - Правилникът за работа на общинския съвет, което принуди документооборотът да бъде в машинно-четим вид. Това значително улесни работата на гражданите с тези документи. 

Какво трябва да се случи, което не се случва?

"Трябва всеки път да преосмисляме от какво точно имат нужда хората? От градинка, пейка, зеленина? Когато ремонтираме една улица, да не бъде по така нареченото съществуващо положение. Тези нужди на хората трябва да се транслират в реални решения на терен", казва общинският съветник. 

Едно от умните решения, които предстоят да се вземат за София, на базата на опита на модерните, големи градове, е дренажна система за отводняване. 

"Всяка година знаем за пролетните и летните бури, които наводняват града. Тази вода, която се излива, ние не я използваме, а бихме могли. В модерните градове се поставят специални дренажни системи, които събират тази вода и тя се ползва за напояване! Интелигентното улично осветление също е важно решение и има потенциал, с малко повече пари и желание е изпълнимо", смята още Борис Бонев. 

Той подкрепя и създаването на повече STEM кабинети в различните квартали на града. Както знаем, STEM (Science - Technology - Engineering - Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика. Чрез методиката на STEM, учениците вземат участие в експерименти, биват насърчавани да споделят идеите си и да допринасят за развитието на групови проекти, насочени към опознаване на света около тях.

10 СОУ Теодор Траянов в София отвори врати за STEM обучение

Снимка: Фейсбук профил на архитектурно студио "Лусио"

Само преди дни - на 8 февруари, в София врати отвори поредното STEM пространство в столичното 10-о СОУ Теодор Траянов! Борис Бонев твърди, че е напълно реалистично от 5 до 10 години във всеки голям град и квартал да има по един такъв център. Всяко едно училище да има подобни кабинети. 

"Понеже Столичната община участва и в ремонтите на училището, нека да не го правим като с пътищата, а да има качествено подобряване на образованието. Чел съм много за Финландската образователна система, най-добрата в света към момента. Там няма затворени кабинети с наредени чинове. Целта там е децата да работят в екип. Тук, в #Maтине, сме седнали на диван и разговаряме, защо децата и подрастващите трябва да седят на неудобни столове и чинове. Това е една от темите, по която има много голямо разбиране от Столична община и в обществото. Затова и смятам, че от 5 до 10 години ще има осезаема промяна в образователната инфраструктура!", оптимистично обобщава Борис Бонев. 

Друг е въпросът към момента с темата за градския транспорт в София.

Той страда най-осезаемо от пандемията.

Броят пътници намалява и оттам приходите. В момента той има нужда от финансова инжекция от над 250 милиона лева допълнителното. В добавка - натрупват се кризи с горивата и електроенргията, които безспорно не влияят добре на потенциала на Града. 

Клуж - квартална инфраструктура

Снимка: Борис Бонев

"Много градове, предимно в Европа, се възползваха от пандемията, за да променят начина на живот в градовете. Моловете вече не са любимите пространства.

Търси се живот на улицата. На хората им е нужно да са навън!

Париж беше град, в който да караш колело преди пандемията бе предизвикателство. В момента има задръствания от велосипеди. За съжаление, в София не се възползвахме в този аспект - да върнем живота на улицата. Има едно погрешно разбиране, че когато правиш пешеходни зони и велоалеи, това не е самоцел да вредиш на бизнес или шофьори. Това са работещи за социума градски решения - те връщат хората в естественото тяхно състояние да ходят пеша, да общуват и т.н.", казва още Борис Бонев. 

Предожение за нов парк в "Люлин" от Борис Бонев и "Спаси София"

Снимка: Личен архив на Борис Бонев

Пешеходните зони, научно доказано, стимулират бизнеса. Повишават цените на имоте. Подобряват градската среда. Велоалеите освобождават шосетата от задръствания. 

"Тук не става дума да свалим хората от колите.

По последни данни повечето хора в София ползват автомобилите си по принуда!

 Ако имаха удобен, бърз и комфортен градски транспорт - биха ползвали него!", аргументира се той. 

Клуж - квартална инфраструктура

Снимка: Борис Бонев

Има ли българинът достатъчно самосъзнание, за да има адекватни изисквания за управлението на града си?

"Това е процес. Хората видяха, че една снимка в социалните мрежи може да предизвика реакция от управляващите. Това им дава сила! Но дано не спираме дотук! Трябва да си плащаме данъците, да подаваме сигнали, да спазваме правилата и да ги съблюдаваме... Да си даваме сметка, че всеки от нас има ключава роля за това как се развива градът ни". 

Какво още сподели Борис Бонев за любимото си място в столицата и защо все още му е трудно да говори за себе си като политик - вижте в интересния разговор с Рени Веселинова в #Матине!

Можете да гледате #Матине всяка събота и неделя от 10:00 часа в ефира на WNESS TV.