#Ако вече сте гледали кинохитът "Елвис" на Баз Лурман, вече сигурно сте заредили и песните от саундтрака в плейлиста си за лятото. Но освен невероятните вокални изпълнения на актьора, въплътил се в легендарния Елвис Пресли - Остин Бътлър (о, да! Неовата версия на "Trouble" Ми е по-любима от оригинала!), има три костюма, които му помагат за неверояния ефект! Интересното е, че всички те носят елементите от градската мода на настоящата 2022 година!

Носителката на "Оскар" дизайнер на костюми Катрин Мартин разказва пред IndieWire за създаването на тоалетите, които бележат първата поява, завръщането и възхода на "супергерой" като Елвис Пресли!

О, да. Той наистина е мечтал да бъде супергерой и всъщност почти постига това с харизматичното си неподчинение и бунта му срещу ограничаването на правата и свободите на хората. Защото като всеки герой, Елвис Пресли се бори именно за свободата, равенството и доброто. И за любовта на публиката, разбира се, която получава не само заради разгорещените си движения от ханша надолу, не само заради похотливия поглед, взривоопасната енергия и плътния, секси тембър, но и заради цялостната си визия, доста ексгравагантна, ако питате мен, но пък забележителна.

Във филма "Елвис" има три трансформиращи момента, които проследяват пътя на краля на рока: буйното му изпълнение през 1954 г. в The Louisiana Hayride, където го открива менижърът му - полковник Том Паркър (Том Ханкс); неговият изненадващ '68 NBC "Comeback Special," където преоткрива своите рокендрол корени; и началото на легендарните му концерти в хотел International в Лас Вегас, където той поставя началото на своята последна бляскава ера през '69.

Никога няма да го видите в дънки, освен ако не е за роля в киното

Снимка: Getty Images

Бътлър носи по време на всеки един от тези моменти запомняи се - съответно розово-черен костюм, тесен черен кожен тоалет и бял гащеризон. Те въплъщават рок личността на Пресли през 50-те, 60-те и 70-те години. Дизайнерът на костюми - Катрин Мартин споделя пред IndieWire, че не трябва да възприемаме неговото родно място - Тупело, Мисисипи като модна дестинация, която е и продуцент и дизайнер на биографичната продукция, но и съпруга на Баз Лурман. Четирикратната носителка на Оскар подчертава, че за нея е било вдъхновяващо да се концентрира върху способността на Пресли да смесва елементи от блус, кънтри, госпъл и рок в личната си естетика. По думите ѝ целия този еклектичен блясък и перчене прикриват сценичната му треска.

Друго, което прави впечатление на дизайнерката е, разминаването на стила в обличането му на сцената и извън нея. Именно безстрашното посягане към всички тези различни стилове го превръща в стилист преди тази професия въобще да съществува.

Поглеждайки към тези три основни визии на Елвис Пресли, пресъздадени от дизайнерката, определено откриваме сходство с настоящите трендове за лятото. Розово, ресни, гащеризони! 

Задачата на Мартин като дизайнер на костюми е да свърже трите десетилетия от кариерата на Пресли с точно тези аутфити. "Ако погледнете дрехите му, 50-те години са бунтарски", казва тя. "След това отива в армията и се преобразува в елегантна филмова звезда от 60-те години, носеща по-класически гардероб. Смятам, че е бил изгубен в периода си на правене на филми, но въпреки това е бил най-добре платеният филмов актьор в част от периода и винаги е бил на върха". 

Така например в този период забелязваме Елвис в типичните поло блузи в стила на Джеймс Дийн в комбинация с каре. 

Филмовият период на Елвис, където залага на кино тренда поло блуза

Снимка: Getty Images

Следващият моден момент идва по време на т.нар. му избухване - специалното издание от 1968 година, 

Филмовият период на Елвис, където залага на кино тренда поло блуза

Снимка: Getty Images

„Виждате нова интерпретация на типичния бунтар моторист от 50-те години с черното кожено яке и панталон“, казва Мартин. „И тогава, през 70-те, вече се превръща в той суперзвезда и супергерой в бял гащеризон. Самият той проследява тази траектория в собствените си дрехи. Ако се замислите, Елвис избира перфектният костюм за всяка част от живота си и сам пише историята на живота си". 

Луизиана Хейрайд

Силният розово-черен костюм, който Пресли носи във филма по време на шокиращото му представяне в The Louisiana Hayride не се основава на действителния му гардероб. Това е комбинация от това, което е обичал да носи - костюм, повлиян от чернокожите изпълнители от онова време, които често са посещавали Lansky Bros. в Мемфис. Това дизайнерката установява по време на изследователското си пътуване до Мемфис. 

„Розовият костюм е направен по вдъхновение от Елвис и това как той действително се е носел в края на 40-те до средата на 50-те години“, каза Мартин. „Елвис е харесвал черно-розовата комбинация и многократно е залагал на дантелени ризи през 50-те заедно с черно-бели обувки.“

Тъй като режисьорът Лурман е искал съвременната публика да бъде съвсем наясно с предизвикателната природа и сексуалността на Пресли, използвани са елементи от гардероба му, за да разшири обхвата на разказване на истории. Мартин казва, че Лурман предпочитал подобната на жилетка хибридна риза/сако на костюма за сцената на Луизиана Хейрайд, „защоза позволявала откровено сексуалните движения на Елвис наистина да бъдат разчетени.

„The '68 Comeback Special“

Дизайнът на Бил Бълю ( създал сценичния тоалет на Елвис Пресли) всъщност помага на изпълнителя да се завърне на върха пред милиони телевизионни зрители през 1968 г. Той се оказва и най-труден за направа, защото е търсена синергия между физиката на актьора Остин Бътлър и неговата интерпретация на Елвис – баланс между историческото възпроизвеждане и физиономията на актьора. Наложила се корекция на височината на наполеоновата яка на облеклото, дължината на сакото и мащаба и разположението на джобовете. „Незабележимо е, но само по този начин дрехите работят за Остин, вместо да изглежда така сякаш е с костюм на Елвис за Хелоуин“, казва дизайнерката. 

Годините в Лас Вегас

Гащеризоните, които Бътлър носи за концертите във Вегас, също са проектирани за неговата физика. Мартин и нейният екип си сътрудничат с Ким и Бъч Полстън от B&K Enterprises в Чарлстаун, Индиана, които вярно пресъздаваат сценичните костюми на Пресли от 70-те години с разрешението на самия Белю. Това означава, че те успяват да възпроизведат външния вид на оригиналите, включително сложната бродерия с верижен бод, направена от Джийн Дусет, който лично бродира гащеризоните на Пресли. Въпреки че пищно носещия се пианист Либерачи също е носил гащеризони (и е насърчил Пресли да се откаже от имиджа си на рокзвезда в полза на сценичните крещящи тоалети), дизайнерката отсича „Никой не свързва гащеризоните с никого друг, освен с Елвис - заради изключителния избор на стил и интересната връзка между възпритията за половете, никога не ви и минава през ум, че той не е мъжествен.Така наистина е успявал да играе с контрастите през цялата си кариера. 

Снимка: Александра Филмс

Първият бял гащеризон, който Елвис облича, е най-важен за Мартин.

„Това е апотеозът на силата му като сценично животно“, казва тя. „Трябваше да намерим правилната кройка, правилният детайл на панталоните, ширината на раменете. Направихме фини промени, но трябваше да бъде за дизиката на Остин, а не просто да изкопираме от Елвис". 

Освен Краля на Рока, Елвис остава в съзнанието на съвременниците си и като Краля на модата, на фона на мъжете, обличащи се като счетоводители в контраст с прилично облечените си жени. Истината е, че от трансформацията му в кожа до блестящите пайети и белите гащеризони до собствените му възприятия пътят е дълъг. Самият Пресли казва на дизайнерът Белю, че мрази златният си костюм за 10 000 долара, поръчан от Том Паркър и препочита да не се създава негова нова версия за завръщането му. Всъщност гардеробът на Елвис Пресли от 50-те го представя много повече като самия него и е доста актуален сега. Защото представете си - ризи с кубинска яка , панталони с широки крачоли, плисирани панталони, блузони - това са облекла, обикалящи във веригите за мъжко облекло и днес, но те също така са били неразделна част от гардероба на Елвис от 50 -те години на миналия век. Всъщност той винаги е бил първи в това, което прави! 

За сцената той винаги би избрал най-крещящото. Но в обществото, както сам е казвал, обича по-консервативния стил. 

Едно нещо не би облякъл, колкото и да е модерно: дънките. Пресли винаги е свързвал това работно облекло с бедността в ранните си години. Обличал е дънки само за филмова роля като тази в Jailhouse Rock.  По ирония на съдбата Елвис, обаче, дава името си на Levi's за момдната им линия "Елвис Пресли" - първите черни дънки от деним. 

С президента Никсън

Снимка: Getty Images

Наистина, дори в най-абсурдния си вид извън сцената, Елвис успява да се превърне в центъра на внимание. Когато се среща със строгия президент Ричард Никсън в Белия дом през 1972 г., Пресли носи яке със златни копчета, преметнато върху раменете му, риза с яка, по-голяма от реверите на сакото на Никсън, и колан с катарама с размера на главата му. Е, какво друго би облякъл един Крал, за да се срещне с президент? „Обличаш се някак странно“, твърди се, че е коментирал Никсън.

Елвис с президента Никсън

Снимка: Getty Images

„Е, г-н президент, вие получавате вашето шоу, а аз моето“!