#Потребителският стил на Gen Z е белязан от предпочитания към дигиталното, персонализирано и базирано на преживявания потребление. Също така и екологичното самосъзнание, вдъхновено малко или много от фигурата на Грета Тунберг. Те са информирани, ръководени от стойността и очакват брандовете да бъдат автентични, да отговарят на техните нужди и обществени ценности. Разбирането на тези характеристики е ключово за всички брандове, които искат да се ангажират с това поколение. Поколението Z, родено приблизително между 1997 и 2012 г., е оформено от уникално сливане на социални, икономически и технологични промени, които водят до особени културни влияния.
Младежите от това поколение са много по-склонни да станат активисти за спасяване на планетата, повлияни през Инстаграм и социалните мрежи.
Дигитални туземци
Gen Z е израснало с технологиите, като никога не е познавало свят без интернет, смартфони, както и свят без социални медии. Това води до по-малки възможности за концентрация и привличане на внимание.
Платформи като TikTok и Snapchat, с акцент върху краткото, ангажиращо съдържание, се грижат добре за тази тенденция.
Те безпроблемно навигират между различни социални медийни платформи, като често използват няколко наведнъж, за да консумират и споделят повече съдържание.
Предпочитания на Gen Z за визуално съдържание
Поколението Z гравитира към визуални платформи като Instagram, YouTube и TikTok, оценявайки повече видеоклипове и изображения пред текстовите послания.
Социално съзнание и активизъм
Gen Z поколението е известно със силното си чувство за социална справедливост и активизъм, като често използва социалните медии за мобилизиране и повишаване на осведомеността си по различни въпроси.
Ако предишното поколение Y на милениълите все още са склонни да четат книги и да търсят знания, информация и послания за света и там, то при Z всичко е във визуалните пърформанси на клипчетата.
Основните еко теми, които вълнуват това поколение са:
Промяна на климата
Фигури като Грета Тунберг се превърнаха в икони, символизиращи ангажираността на Gen Z към екологичните каузи.
Разнообразие и приобщаване
Това поколение защитава разнообразието във всичките му форми, застъпвайки се за правата на LGBTQ+, расовото равенство и приобщаването на пола.
Политическа ангажираност: Въпреки репутацията си на цинизъм, Gen Z показа високи нива на политическа ангажираност, участвайки в протести и гласувайки в значителен брой.
Защо Z обожават Тейлър Суифт?
Нейните песни, написани от самата нея, са обичани най-вече заради универсалните, мейнстрийм послания за вяра в себе си, да бъдеш какъвто си и да държиш на достойнството си. Тейлър търси отговор на въпроси като "Кой съм аз" и се обръща с тях освен към себе си, така и към публиката, с която тя става още по-близка до феновете си, защото е една от тях, едно момиче със същите колебания като милионите почитателки и почитатели на различни континенти.
Въпросите за идентичността са ключови за поколението Z, тъй като като потребители на социалните мрежи, тези младежи се питат постоянно дали профилът, аватарът, клипчето, снимката, тагването в социалните мрежи са самите те или пък точно обратното.
Създаване и потребление на съдържание
Gen Z не само консумира съдържание, но и държи да го създава.
Съдържание, генерирано от потребителите
Платформи като TikTok и YouTube позволиха на Gen Z да произвежда и споделя собствено съдържание, което доведе до нарастване на инфлуенсъри и микро-знаменитости.
Културата "Направи си сам"
При тийнеджърите се проявява силното чувство "направи си сам", наблюдавано във всичко - от модата до музикалната индустрия, често улеснена от достъпни цифрови инструменти и платформи.
Стилове на комуникация
Комуникацията на Gen Z се характеризира със своята краткост и използването на формати:
- Емотикони и GIF файлове: Те са се превърнали в обичайна част от техния цифров речник, използвани за бързо предаване на емоции и реакции.
- Мемове: Мемовете са важна част от комуникацията на Gen Z, често служейки като стенограма за споделен опит или културен коментар.
- Автентичност: Те държат на съдържание, което е нефилтрирано и максимално доближаващо се до истинската реалност и неподправеност.
Активизмът на Грета Тунберг е част от вдъхновението на поколението Z за спасяване на планетата от еко катастрофа
Снимка: AP/БТАПредпочитания
Техните вкусове към развлеченията отразяват израстването на тези тийнейджъри като деца на дигиталния свят.
Netflix, Hulu и Disney+ са предпочитани пред традиционната телевизия, като прекомерното гледане се превръща в обичайна практика.
Игри: Видеоигрите не са просто забавление, а културен крайъгълен камък, като платформи като Twitch и YouTube Gaming са централни за тяхното развлечение.
Музика: Потреблението на музика е силно повлияно от платформи за стрийминг като Spotify, а жанровете често се смесват с предпочитание към еклектични и разнообразни звуци.
Икономическо и потребителско поведение
Икономическите перспективи и поведението на потребителите на Gen Z са повлияни от техния опит и ценности.
Израснали по време на икономическа несигурност, те харчат предпазливо, като често дават приоритет на стойността и устойчивостта.
Дрехи втора употреба
Пестеливата и устойчива мода са популярни, отразявайки тяхната загриженост за въздействието върху околната среда.
Образователни и кариерни стремежи
Техният подход към образованието и кариерата също е различен:
Налице е нарастващ интерес към нетрадиционни образователни пътища, като онлайн курсове и професионално обучение.
Gen Z цени баланса между професионалния и личния живот и психичното здраве, като често търси гъвкави работни условия и подкрепяща работна среда.
Много от Gen Z се стремят към предприемачество, водени от възможностите, предлагани от дигиталната икономика и желанието за независимост.
Психично здраве и интерес към инфомираността
Психичното здраве е важен фокус за Gen Z, отразявайки по-широките обществени тенденции и личния опит:
Те са по-отворени за обсъждане на проблеми на психичното здраве, намаляване на стигмите и темите табу в обществото, какво и биха насърчили други да търсят помощ. Много често те са склонни дяа посъветват т
Онлайн общностите и ресурсите предоставят подкрепа и информация, насърчавайки чувството за принадлежност и разбиране.
Поколението Z се характеризира със своето социално съзнание, желание за автентичност, оригиналност и устойчиво съзнание. Тяхната уникална комбинация от черти и ценности прекроява различни аспекти на поп културата, от забавление до комуникация, създавайки динамичен и развиващ се културен пейзаж.