#София има своите просторни площади, зелени паркове и оживени булеварди, но в последните 15 години една друга територия започна да задава новите градски ритми. Някъде между шопинга и киното, между забързаното кафе с приятел след работа и мимолетната среща с фен от социалните мрежи, се случва нещо повече от обмен на средства и информация – случва се живот. В последното десетилетие The Mall не е просто място за покупки. Той е социална сцена, пространство за себеизразяване, пауза в деня и понякога – начало на нещо ново.
Градската нова „агора“
В древността, хората са се събирали на агората – центърът на обществения живот. Днес, когато времето ни е разкъсано между телефони и екрани, задръствания и множество досадни малки ангажименти, имаме нужда от място, на което да се срещаме лице в лице, случайно или инициирано, без конкретна цел или съчетавaйки полезното и задачи с приятното и разпускането. Помня онези времена, когато за срещите в мола и флиртовете по ескалаторите му бяха намерили своя момент в американските филми. После дойде моментът, когато подобни сюжети се превърнаха в неизменна част от ежедневието ни.
The Mall се превърна в точно такава емблематична дестинация – лидер сред търговските центрове в България, един от най-големите и предпочитани молове в страната, издигащ се край ключовото трасе бул. “Цариградско шосе” - на по-малко от 10-15 минути от центъра на града. Това не е просто любимо място за пазаруване и прекарване на свободно време, а съвременна градска културна сцена, където прекарваме поне веднъж седмично част от ежедневието си.
Социологът Марк Оже въвежда понятието non-place – „не-място“, за да опише пространствата на прехода към бъдещето: неутрални, анонимни, без история. Според него търговските центрове са именно такива – без идентичност, създадени само за потребление. В българския контекст обаче The Mall често се разглежда като смислово наситено място – символ на модерност, заявявайки своята принадлежност към градския начин на живот, подслон за общуванe не само в лошото време, локация за срещи, случки и културни препратки. Не просто фон, а активна част от градския сценарий - в никакъв случай “не-място”.
Къде отиваш, когато не знаеш къде да отидеш?
Има едни особени градски дни, в които просто искаш да си някъде. Не непременно с някого. Обикновено си си взел отпуск - ден само за теб, без работни ангажименти и семейни планове. Ден, в който искаш да се разходиш сам, да си купиш нещо, да се поканиш на среща със себе си... Просто да усетиш хората, движението, да се скриеш сред анонимността на множеството, но в същото време да си част от него. В The Mall това е възможно – сред над 250 магазина и повече от 25 заведения за хранене, всеки намира своето място. От утвърдени международни и български брандове в модата, козметиката и лайфстайла, до уютни кафенета и ресторанти – молът предлага микс, който прави всяко посещение уникално. И дори само разходката по етажите може да се превърне в градска терапия. А понякога да доведе до открития - както като покупки-находки, така и под формата на мълчаливи разсъждения.
Ежедневни удоволствия с добавена стойност
В началото на 90-те години онова, което очаквах с нетърпение, бе киното в мола. Дори не можех да си представя мол без кино. Киното има своето отредено място в най- социалната точка на града и това е съвсем естествено. Какво по-хубаво от среща пред киното, вечеря след него, а може би и един или няколко неочаквани подаръка от любимия ти магазин? Киното в The Mall е една от любимите горещи точки на кварталите по бул. “Цариградско шосе” - с реклайнър кресла от най-ново поколение, където гледането на филм носи онова усещане за домашен уют...
А пързалката, която свързва нивата 1 и 0, е едно от малкото места в България, където дори спускането между етажите се превръща в преживяване – за деца, но и за онези от нас, които още пазят детето в себе си. През 2019 г. The Mall разшири търговската си площ с още 11 000 м² и добави над 40 нови обекта, включително BILLA, Hippoland, JYSK, Ciela и други ключови ритейлъри. И точно тук стъпиха за пръв път в България световни марки като JD Sports и Foot Locker. Днес, молът продължава да въвежда иновации в ритейл средата с обновени концепции на Tommy Hilfiger, Springfield, H&M и други. Тази година очакваме преобразения Peek & Cloppenburg - с ново излъчване и още повече стил, както напълно модернизираната Lilly Drogerie с нова локация.
От „тук съм“ до #malllife
Да си в мола днес не е само физическо присъствие. То е и дигитална следа. Снимки, сторита, reels – молът е декор за градската визуална култура. Стените, ескалаторите, фасадите – всичко е фон за модерната хроника на живота. Особено по празниците, когато декораторите се стараят да накарат посетителите не просто да се усмихнат, а да усетят деня като специален. Именно в The Mall се случват и събития, които вдъхновяват – автомобилни изложби, кулинарни и винени дегустации, козметични демонстрации, празници за деца и тематични кампании, които привличат не само софиянци, но и хора от цялата страна. Като град в града The Mall инвестира и в околната среда. Новото LED осветление и реновираните санитарни помещения с еко технологии са част от стратегията за устойчиво развитие. Озеленяването, обновените интериорни зони и дизайнерската зона за храна превръщат мястото в още по-приветливо. С открит паркинг с 2600 места – един от най-големите в България, обновен с нова настилка и над 25 зарядни станции за електромобили, молът посреща над 12 000 автомобила дневно. А в края на 2026 г. се очаква нова метростанция „Тракия“ – директно пред входа, с подземна пешеходна връзка към кв. „Младост“. Градската свързаност става още по-лесна, по-удобна и по-достъпна.
Част от нещо по-голямо
Някои неща се усещат дори когато не са видими с просто око. The Mall е част от международното портфолио на Hyprop Investments – водеща инвестиционна компания с активи за над 1,8 млрд. евро в Южна Африка и Източна Европа. Това носи стабилност, дългосрочна визия и постоянен стремеж към иновации в комбинация с индивидуалност и оригиналност. През април 2025 г. The Mall отбелязва 15 години успех – с над 140 милиона посетители от откриването до днес. На пръв поглед това са просто цифри... Ако се замислим по-задълбочено обаче това са 140 милиона истории, усмивки, първи срещи, случайни разговори и моменти, които правят живота в града по-пъстър. И, разбира се, милиони подаръци!
И все пак – защо точно The Mall?
Може би защото е един от първите, които ни показаха какво значи мол в истинския и модерен смисъл. Може би заради локацията му – лесно достъпен, почти символичен вход към града. А може би защото просто там всичко може да се случи - усещаш пулса, който не зависи от намаленията, а от хората, които влизат и излизат всеки ден. The Mall не е просто място. Той е градски рефлекс. А в градската скала за общуване – вероятно е №1.
НАЙ
The Mall – №1 в градската скала за общуване
Великден в древен град, на Пето Авеню и от Сидни до Мексико...
Ева в Райската си градина: За собствения свят, далеч от материалното
Фестивалът на градската култура във Варшава: Празник на изкуствата и идентичността