#Може ли първата българска азбука - глаголицата, създадена от Константин Кирил Философ за нуждите на богословието, да бъде актуална, модерна и градска? Отговорът е "да", а доказателството е Костадин Кокаланов! Единственият българин, избран за грандиозния международен проект The Grande Composition! Неговите златни букви красят опаковките на 5 лимитирани бутилки от най-награждаваната марка уиски в света, цената им е хиляди левове, а работата на Костадин ще блесне наред с творбите на артисти от още 19 държави по света. За постижението младият преподавател в Художествената академия разказва пред Рени Веселинова в днешния епизод на #Maтине. 

Глаголицата може да е най-старата българска азбука, създадена още през IX в., но в момента е повече от актуална в градското изкуство. Точно това е причината и известен световен бранд да потърси Костадин Кокаланов - български графичен дизайнер, преподавател в Художествената академия и професионален калиграф.

Можете да слушате #Матине в Spotify и Google Podcasts!

Точно така, Костадин избира тази екзотична специалност - изкуството на красивите букви, за да я прилага в съвременната среда. Така успява да прикове международното внимание и да стане част от проекта The Grande Composition, с което представя първата българска азбука в златна боя пред света. 

Снимка: Личен архив

"Свързаха се с мен за проекта и бе щастливо стечение на обстоятелствата, че той бе свързан с дисциплина, която ми е много на сърце - калиграфията, изкуството на красиво изписаната и рисуваната буква. Стигнали са до мен заради предишни мои проекти", споделя Костадин. 

Снимка: Личен архив

Костадин е категоричен, че калиграфията изобщо не е замряло или остаряло изкуство, особено в последните 10 години. Нейното приложение е основно в рекламата, графичния дизайн, визуалните изкуства и технологиите. Сред топ 10 на най-фамозните и популярни графити артисти в света също има калиграфи! 

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Това са Нийлс Шу Мюмън (Shoe) от Холандия и баща на Calligraffiti (на снимката долу - негова творба в Ню Делхи);

Embed from Getty Images

Tунизийският уличен художник Ел Сийд познат с "демократизиращото" си изкуство;  един от най-младите художници на графити в Близкия изток - Язан Халвани; италианският дизайнер на писма на свободна практика и калиграф от Милано Лука Барселона; Ретна - най-богатият графити калиграф от Лос Анджелис създал своя собствена азбука; "черно-белият" Усугроу от Япония; Кадиха Ел-Гавас - единствената жена графити калиграф, родена и практикуваща в Египет; германецът Стохед; южнокореецът от Ню Йорк - Ростар;

Embed from Getty Images

Чаз Божоркез (на снимката горе), който пренесе стила на мексиканско-американските улични банди в художествените галерии по целия свят....

Embed from Getty Images

"Калиграфията се развива наред с древните занаятчийски изкуства, които също са в подем! Така, както издаването на винили е устойчива тенденция, така и писането на букви е много популярно", разкрива Кокаланов. 

Отнема три месеца на графичния дизайнер да завърши проекта на The Grande Composition. Премиерата на кампанията ще се състои едновременно в 19 страни. Концепцията на бранда в международен план е артист от всеки локален пазар да добави към опаковката на уискито негова интерпретация на културен аспект от неговата среда. 

"За мен бе страхотно, че те искаха моята работа да бъде върху глаголицата, така че оставаше само да измисля как да интерпретирам знаци, които са безвъзвратно останали в миналото. Трябваше да се направи проучване от моя страна. Знаех, че една от посоките е да погледна труда на проф. Васил Йончев от XX в. - може би единственият толкова задълбочен графичен анализ на глаголицата от погледа на модерниста. Всъщност този негов анализ ми помогна за есенцията на конструкцията на знака, върху който след това вече можех да интерпретирам. Да си създам свой почерк, сякаш съм монах от IX в.", казва Костадин. 

Снимка: Личен архив

Връзката на глаголицата с вярата придава добавена стойност на всеки проект, базиран върху първата българска азбука, казва още художникът. 

"Човек трябва да влезе в нея, да я съпреживее без да я романтизира. Трябва да има разсъждения, които да не са просто поза. При писането на букви има един момент на уединение, мистерия... Знаците на глаголицата са магични символи. Всъщност глаголицата заради това, че не се базира върху познатите символи от латиницата и гръцката азбука, а на по-древни системи, наистина изглежда като набор от магични символи и заклинания. Моите любими символи от глаголицата са върху кутията, която рисувах. С другите символи не се чувствах комфортно да разполагам", разкрива Костадин. 

Снимка: Личен архив

От него научаваме, че скоро глаголицата ще разпространи своята древна магичност и из софийските улици. Има проект, свързан с изобразяването на първата българска азбука върху едни от най-забележителните сгради у нас - като Народната библиотека и Софийския университет, например. Към момента от Столичната община не са дали окончателен отговор за подобна градска изява, но участниците в проекта се надяват да получат зелена светлина и да преврънат глаголицата в неизменна част от градското пространство. 

"Лесно е да полети съзнанието на твореца, да си представи в голям мащаб своята работа. Затова и ние си представихме интерактивни инсталации и какво ли още не в градска среда, свързани с глаголицата. Нашият проект с глаголицата бе обявен преди няколко дни и тепърва предстоят варианти за развитие, но няма конкретика засега", казва още Кокаланов. 

Калиграфията определено е симпатичен елемент от градската култура, можем да обобщим. Повече от нас знаят, че модерното графити изкуство възниква именно от формата на буквата. За разлика от бунта в графити изкуството, калиграфията е по-скоро изкуство за медитация, философско, традиционно, различно и същевременно основополагащо за градската графити култура. 

"Има такава тенденция, че поколението на 90-те години и цялата графити и градска култура, не само в Бъгария, но и в Италия и Холандия, след това отиват на по-високо ниво - започват да се занимават с калиграфия. Имахме стрийт арт проект преди време, аз съвсем легално пишех по стъкла и изхвърлени предмети на улицата... Това, което мога да посъветвам младите, е да трупат опит и знания в по-широк аспект, свързан с буквите. Калиграфията има духовен аспект, но аз самият не се възприемам като калиграф. По-скоро се определям като графичен дизайнер със страст към калиграфията", казва Кокаланов. 

Какво е запомнил Костадин от почерка на своите съученички и каква информация дава са замите нас начинът, по който изписваме буквите - вижте в новия епизод на #Матине!