#Усеща се вече раздвиженият въздух от прощалния галоп на 2022 година - Годината на Черния воден Тигър, според Китайския календар, както научаваме от водещата на #Maтине - Рени Веселнова. И макар да признава, че не е спец по Астрология, наясно е, че тази година бе особено активна за родените под знака на Дракона в Китайския хороскоп. Всъщност Тигъра и Дракона живеят във всеки от нас, а защо е така? Питаме един човек, който може да ни каже много и за двете - актьорът Ованес Торосян! 

Срещаме го на прага на рождения си ден - 7 декември, когато ще навърши 35 години. В златната си възраст звездата на българския театър и кино, както неведнъж са го определяли и медии, и театрали, споделя, че годината на Тигъра и Дракона е година на неговото творческо развитие. Сред поредица премиери на спектакли, място намира и един по-специален - петият му моноспектакъл "Тигър и Дракон", който се играе в  и е по авторски текст на писателката Йоана Мирчева, позната и от „Пощенска кутия за приказки“. Именно там Ованес Торосян попада на нейния текст. 

"Усетих, докато чета разказа "Тигър и Дракон", че публиката се прегрупира като за моноспектакъл - едно особено усещане витае. Потърсих телефона на Йоана и ѝ казах, че бих искал да изиграя текста ѝ. Тя се зарадва и го дописа", споделя Ованес, удобно прегърнал възглавничка на синьото диванче в #Maтине.

В моноспектакъла, режисиран от Юрий Дачев, героят на Торосян излива неволите от скучното си ежедневие на продавач в магазин за скъпи куфари, чанти и портфейли "Ваш`та кожа", в който почти никой не влиза; споделя триковете, с които надхитрява шефката си, за да се освободи от тегавите задължения, преминавайки от омърлушването до ентусиазма. "Тигър и Дракон" е най-вече за ония млади хора, които търсят своя път в света и "се вкарват" в различни "филми", за да го налучкат. Сценографията за спектакъла е на Ханна Шварц, музиката - на Мартин Каров. Следващи дати - на 3 декември (днес, но няма билети!) и 26 декември!

"Още в разказа ми хареса идеята за Тигъра във всеки един от нас и първосигналността на героя. Харесвам естествените хора и се старая и аз да съм такъв!", споделя Ованес. "За да изиграеш многоспектакъл, трябва силен вътрешен заряд. Не трябва да си сдухан. Това е огромен обект от текст обикновено и си сам. Самият ритуал е едно концентриране. Знаеш, че трябва да излезеш и "да пръснеш". Като гмуркане"

В тишината, преди да започне моноспектакъла, Ованес чува прожекторите с особения им звук и си казва: "Аре, бате!" Така знае, че няма да подведе нито себе си, нито публиката. 

Преди да осъзнаят зрителите, че персонажът всъщност е на кастинг, Ованес вече усеща притеснението на героя си, защото търси одобрението им през цялото време. Бутиковата сцена на Театър 199 също е много специална за него, защото изискванията ѝ са малко по-големи. 

Летвата е висока, защото си част от селектиран репертоар! 

"Има ниво, под което не трябва да падам. Излизайки, трябва да спечеля кастинга!", казва Торосян. 

Моноспектакълът му засяга важната тема за това, че често се губим и търсим мястото си в света. Не го забелязваме заради многото залъгалки по пътя. Закачаме се за тях и си мислим, че сме щастливи...

"Това не е така. В тежкия социален живот, който водим, е трудно. Няма какво да си кривим душите-всеки има проблеми. Трудно е за младите да създадат семейство. Имам много познати и приятели, които са на възраст, когато би трябвало да създадат семейство, но нямат възможност. Като я има тази несигурност, се чувстваш сам и се луташ!", смята Ованес. 

От малък е любознателно дете. Препятствията в живота му събуждат именно това детско любопитство, затова и винаги има с какво да се занимава. 

"Вярвам, че човек може да се развива в няколко посоки!". 

Неговата "друга посока" е рапът - модерната поезия, както я нарича сам. 

"В "Тигър и Дракон" се срещат Шекспир и рапа и е много интересно. Йоана Мирчева също рапира и пробвахме, но там аз взех превес и тя ми даде свобода за моите текстове да намерят място в нейния", споделя Ованес Торосян, който рапира от сцената на моноспектакъла.

Това, за което си мисли в навечерието на рождения си ден Ованес Торосян е:

"Липсва ми любовта към театъра от онези, които го създават. Нуждая се малко повече от щипка любов от мои колеги и цялата общност, не че няма въобще, но е желателно още малко. Като отида да гледам колега - да гледам с любов, той да я приеме, да даде любов на колегата до него... Някак сега се работи доста индивидуално!"

Затова и проверява всеки път дали Шекспировия Хамлет е във форма - как? Чуйте в #Maтине! 

И не забравяйте да си купите билети за "Тигър и Дракон" - 26 декември в Театър 199!