#Академията за филмово изкуство и наука обяви номинациите за “Оскар” и в оставащия месец почти навсякъде ще се говорим за фаворитите в киното. Сред заглавията, които тази година ще се борят за най-престижната статуетка в киното, доминират "Опенхаймер", "Барби", “Клети създания и "Убийците на цветната луна". В студиото е културологът и журналист в dir.bg Юлия Владимирова, с която ще обсъдим прогнозите. 

"Aз съм приятно изненадана от селекцията, заради баланса между блокбъстъри и филми с кино качество", споделя тя. "Американската киноакадемия в последните години залагаше повече на филмите, които ще донесат повече приходи". 

"Барби" или "Опенхаймер"? Това е въпросът. 

Всъщност "Барбенхаймер". Двата филма определно отмиха срама на Холивуд, след като през 2022 година сценаристите стачкуваха, което доведе то кинокриза. 

"Аз лично бих предпочела "Опенхаймер". Много се надявах "Барби" да ми хареса и покрие очакванията ми към Грета Гъруиг, която харесвам отдавна. Останах разочарована, защото се е заела с женска тема - говори за патриархалния свят, мъжете и жените, но прекалено повърхностно и по детски, инфантилно я е заложила. А "Опенхаймер" заслужено има 13 номинации за "Оскар". Той е балансът между филмът, който има приходи и кинематографични качества". 

Той е номиниран за "Оскар", тя е просто Барби

"Честно казано съм изненадана, че Райън Гослинг е номиниран точно за тази роля, защото той зааслужаваше "Оскар" за филма "Drive" ("Живот на скорост", 2011г.) Не за ролята му на Кен. Някак си става ясно, че "Оскар"-ите не са само за доброто ти представяне, а и защото се шуми. Такъв пример от миналата година е и "Всичко навсякъде наведнъж", който смятам, че няма да остане в историята". 

Всичко беше "Барби" през лятото. И макар Марго Роби да не е разочарована от липсата на името ѝ в номинациите, както сподели самата тя, то доста хора бяха изненадани от пропуска Грета Гъруиг. 

"Тази година имаме независимо и авторско кино. Бих отличила "Клети създания" на Йоргос Лантимос с Ема Стоун, която е номинирана за водеща женска роля и напълно я заслужава". Самият Лантимос казва, че тя е задавала хода на снимките и това е филм, който заслужава да спечели. Мартин Скорсезе е другият, който заслужава толкова много номинации.  Мисля, че "Убийците на цветната луна" е с 10 номинации и вероятно Лили Гладстоун ще вземе наградата за главна женска роля. Сигурна съм на 99%". 

Изненадата отново е, че Леонардо ди Каприо пак не е номиниран за "Убийството на цветната луна".

Но пък ще се задоволим със саундтрака на филма, който е невероятен и е любим на меломаните. 

"Много се радвам и за номинираната французойка - Жюстин Трие. Тя направи филма "Анатомията на едно падане". Много женски филм. Разказва се за един мъж, който е травмиран от това, че жена му е придобила повече успехи от него. Много интересна тема". 

Настъпи ли "пост франчайз" ерата в киното, както каза сценаристът и режисьор на "Опенхаймер" Кристофър Нолан? ("Опенхаймер" изкара 958 милиона долара в глобалния боксофис и показа, че зрителите са склонни да гледат и продукции, които не са част от някой франчайз като "Бързи или яростни" или филмовата вселена на Marvel)

"Мисля, че ерата на франчайз филмите наистина умира и ще предостави на зрителите по-неочаквани заглавия", смята Юлия Владимирова. 

Да погледнем към селекцията с чуждестранни филми - Италия, Германия , Испания , Обединеното кралство и Япония. Кога ще видим България в този shortlist? Какво не стигна на българското предложение за "Оскар" - "Уроците на Блага"?

"Стефан Командарев беше много близо до този шортлист. Той направи успешна кампания, която е нужна, за да бъде видян "Уроците на Блага", за да се правят турове в САЩ и европейските градове, за да бъде рекламиран пред журито и общността. Стефан Командарев успя да направи такава. За филма се чу. Всъщност те го включваха до последно в селекциите. "Уроците на Блага" щеше достойно да се нареди във финалните номинации. Имаше смисъл и представяше обществена прослойка, в която са много хора в България. Беше и много реалистичен, затова смятам, че би бил интересен за критиците в Американската филмова академия". 

Юлия Владимирова разказва и за своя любим филм - "Минали животи". Няма да ви издаваме сюжета, но е една много завладяваща градска история. "Зоната на интереса" също заслужава вниманието ви и това са фаворитите ни. 

Наближава и фестивалът "Берлинале". Какво ще е интересното и за кои заглавия ще говорим в следващите месеци - чуйте в края на разговора между Юлия Владимирова и водещата Рени Веселинова. 

ИЗБРАНО