#Град под града - това е Мелбърн, който официално откри новите метростанции Town Hall и State Library – ключови елементи от проекта Metro Tunnel, който цели да облекчи централната железопътна мрежа и да свърже северната и южната част на града чрез нова подземна линия.

Проектът, стартирал през 2018 г., включва пет нови станции и около 9 километра подземни тунели, изградени под централния бизнес район. Изграждането му беше едно от най-сложните инженерни предизвикателства в Австралия – извършвано под активно използвани трамвайни и пешеходни маршрути по Swanston Street, без да се спира движението на повърхността.

State Library Station Снимка: © Victoria’s Big Build / Metro Tunnel Project – State Library Station Gallery

Още снимки вижте ТУК >>>

Според The Guardian, това е най-голямата транспортна инфраструктура в щата Виктория от повече от 50 години насам.

Станции с архитектурен почерк

Станциите State Library и Town Hall са проектирани от Grimshaw Architects и DesignInc, в партньорство с LandLab и Metro Tunnel Creative Program.

State Library Station Снимка: © Victoria’s Big Build / Metro Tunnel Project – State Library Station Gallery

State Library Station е замислена като светло и приветливо пространство, в което обли тавани и метални панели създават усещане за простор и движение. Входовете водят директно към Мелбърнската държавна библиотека и университетската зона.

Town Hall Station Снимка: Victoria’s Big Build – Town Hall Station Gallery

Снимки от строежа на Metro Tunnel в Мелбърн Сникма: Getty Images

Town Hall Station, от своя страна, използва по-тъмна палитра от материали – бетон, стомана и динамично LED осветление – за да подчертае историческата дълбочина на района около City Square и сградата на общината.

Инфраструктура с културна функция

Проектът Metro Tunnel не разглежда метрото единствено като транспортно средство. Във всяка станция има постоянни инсталации на местни артисти, част от програмата Metro Tunnel Creative Program. Те придават на пространствата културна идентичност и насърчават усещането, че инфраструктурата може да бъде и форма на обществено изкуство.

Снимки от строежа на Metro Tunnel в Мелбърн Сникма: Getty Images

Архитектът Ник Гримшоу, един от водещите участници в проекта, описва концепцията като „нова артерия на града“, която пренася не само хора, но и енергията на Мелбърн.

Технология и естетика

Metro Tunnel е проектиран така, че да увеличи капацитета на железопътната мрежа в центъра на града с до 45%, като позволява влакове да преминават през новата линия на всеки две минути в пиковите часове. Инженерният дизайн комбинира най-съвременни технологии за шумоизолация и вентилация с архитектурна среда, в която естествената и изкуствената светлина са използвани като инструмент за ориентация и безопасност.

Снимки от строежа на Metro Tunnel в Мелбърн Сникма: Getty Images

Градски уроk по дизайн

Metro Tunnel показва как инфраструктурните проекти могат да бъдат и културни пространства. Това е подход, при който публичният транспорт се превръща не само в средство за придвижване, но и в израз на идентичността на града.

Town Hall Station Снимка: Victoria’s Big Build – Town Hall Station Gallery

В този смисъл проектът е пример за нов тип урбанизъм — такъв, при който архитектурата, инженерството и културата се развиват заедно.

Поглед отвъд

Австралия Metro Tunnel може да служи като пример и за други градове по света, включително за София. Идеята, че метростанциите могат да бъдат градски пространства с културна стойност, а не само транспортни възли, е ключова за модерното градско развитие. Този проект доказва, че естетиката и функционалността не са в противоречие – когато са планирани в синхрон, те създават устойчиви и човешки градове.