#Сигурно сте чували за идеята на Карлос Морено, урбанист и професор в Сорбоната в Париж, който през 2016 година заговори за 15-минутния град - всеки да има лесен достъп до магазини, училища, лекари, фитнес зали, паркове, ресторанти и културни институции, стигайки пеш или с велосипед за не повече от 15 минути. Идеята се заражда от тенденцията над 56% от населението на Земята да живее в градовете, като цифрите нарастват динамично. Според ООН две трети от около 10 милиарда души, които ще населяват планетата Земя до 2050 г., ще живеят в застроени райони.

Пренаселеността на градовете разкри сериозни пукнатини в планирането им, сред които - неадекватни мрежи за обществен транспорт и свързани със смога здравни проблеми, но и социална дискриминация и изолираност.

Редица мегаполиси вече предприеха стъпки към преустройството на градските пространства. Париж е сред пионерите в прилагането на идеята, в Барселона създават "супер блоковете", в Шанхай се целят в 10-минутен град, а в Портланд, САЩ трафикът е намалял с 20%. Вече има 16 града по света, които са приложили концепцията на Морено. България също прави своите стъпки в тази посока.

Снимка: Бизнес Парк София

Само преди дни "Бизнес парк - София" представи дългосрочната трансформация на най-голямата бизнес зона не само у нас, а и в Централна и Източна Европа. Тя ще се превърне в още по-зелен и социален градски център, а стартът на трансформацията ще бъде отбелязан с тридневния фестивал "Паркът" от 23-ти до 25-ти юни.

Нови сцени и публични пространства, арт ателиета, коуъркинг пространства в нова сграда и на покрив под небето, нов мост над езерото и светещи лодки в него, градски музиканти, сцена и прожекции на открито са само част от подобренията, по които вече се работи. Целта е най-големият офис комплекс в Централна и Източна Европада бъде втори център на столицата, с още повече зелени площи, публични пространства, събития, култура и разнообразни услуги.

Снимка: Бизнес Парк София

 Сред първите подобрения, създадени в партньорство с фондация "Колективът", са трансформацията на покрив с площ над 3 000 кв. м. в социално място за събития, храна и срещи, нови споделени места за работа на открито, нова сцена край езерото и мащабни произведения на уличното изкуство.

"Очакваме това да привлече още повече хора, които да се социализират, да усетят пулса на града и същевременно по този начин да създадем ядро на идеята за 15-минутния град", казва Мартин Янков от "Колективът", който е и сред идеолозите на "Сто стола" и "Реките на София".

Снимка: Бизнес Парк София

"Представете си, например, всеки уикенд оттук да тръгват автобуси към Витоша, които да позволяват на гражданите да се радват на планината. Това е само още една идея, която обмисляме", разкрива той.

Обръщаме внимание и на другия полюс - ако интересът към Бизнес парка е прекалено голям и паркоместата не стигат, а метрото е винаги пълно ...?

"Имате право, съществува и този вариант, но това вече се обсъжда и в "Колективът", като обмисляме специализирани автобуси, които по точен график да извозват гражданите от центъра до "Младост" в определени часове и след това да ги връщат, за да можем да накараме хората да оставят колите си и да осигурим въздух сред пътниците на градския транспорт", споделя Мартин Янков, който е ландшафтен урбанист по професия.

Снимка: Бизнес Парк София

В Парка вече работят и десет ателиета на популярни артисти, които организират различни работилници и събития за обитателите и посетителите. Сред тях са Ким Холман, Атом театър, Letter колектив, Алекси Иванов, Мария Налбантова, Аксиния Пейчева, Деница Милушева, Коста Каракашян и Радостин Седефчев. Някои от тях прилагат таланта и уменията си с арт намеса в ремонтните дейности на Roof Top пространството на етажния паркинг, където се заформя модерна Roof Top зона за хранене и открит коуъркинг. Там ще бъде създаден и най-големият графит в София.

Снимка: Бизнес парк София

Социалните пространства вече реновират фоайетата си, създават се и нови пешеходни маршрути. Подменят се инсталации, като са предвидени и фотоволтаици за част от сградите. Визуалната среда следва единен стандарт за реклами и надписи, ще бъдат добавени и нови тотеми.

Промените в "Бизнес парк - София" са направени след анкетиране на живущите в близост, уточнява още Мартин Янков. Над 70% от всички участници в допитванията посочват, че биха искали да посещават в Парка повече културни събития и мероприятия, посветени на каузи, както и че биха искали повече зони за работа, срещи и хранене на открито.

Снимка: Бизнес Парк София

Всички нови функции и пространства ще бъдат представени за първи път с фестивал "Паркът" в края на юни. До края на годината се очаква да отвори и ново коуъркинг пространство с 80 места в Сграда 10, както и да започне изграждането на новата Сграда 16 до спирката на метрото.

Снимка: Бизнес Парк София

"От отварянето си през 2001 година нашата бизнес зона посреща хиляди граждани ежедневно и стана най-успешният пример в България за частен проект, който предоставя обществена услуга." разказва Екатерина Радева, ръководител "Специални проекти" и ESG инициативи в "Бизнес парк - София". "Днес столицата има нужда от повече качествени публични пространства извън центъра и ние искаме да превърнем Бизнес парка още повече в Парк, като го наситим с още зеленина, съдържание и култура и започнем да предлагаме нови услуги, събития и активности за нашите обитатели и посетители."

Снимка: Бизнес Парк София

Целта на дългосрочната трансформация е Паркът да се развива като вторичен градски център и място за обществено обслужване, отдих и развлечение на всякакви възрастови групи, да отговаря на нуждата от социална инфраструктура в тази част на града, и да служи като пример за устойчиво развитие на подобни отворени комплекси както у нас, така и на глобално ниво.

Снимка: Бизнес парк София

Потенциалът на новите социални пространства ще бъде представен за първи път с фестивал "Паркът" между 23 и 25 юни, който включва богата програма от музика и концерти, занимания за деца, съвременно цирково изкуство, уроци по танци, работилници и още събития.


Материалът е изготвен със съдействието на "Бизнес парк - София".