Шамате в превод от китайски означава "умен". Ако сте чували това име, вероятно е било във връзка със станала така популярна сред младите хора на Китай субкултура преди 2010 година, след което бавно отмира.

Тя се отличава с това, че тийнейджърите си слагат сини якички, обличат се в хиперболизирани готик, глем, аниме и К-поп дрехи. Един за друг те са семейство.

Представителите на вече отшумялата субкултура шамате

Източник: Buzzfeednews.com

Много медии описваха представителите на шамате като деца от малки провинциални градове, които се местят в по-големи градове, където да си търсят нискоквалифицирана работа подобна на тази в козметични салони или улична търговия. 

Отличават се със селфитата си на почти вампирски гримове, живеят в тесни помещения и мазета заедно, говорят с акцент от провинциалните и земеделски райони и слушат поп денс музика. Обикновено се срещат със своето "семейство" (тоест с всички от общността) онлайн. 

Представителите на вече отшумялата субкултура шамате

Източник: Buzzfeednews.com

Реакциите по отношение на субкултурата шамате в Китай са различни. Едновременно хората са очаровани и отблъснати от тях. 

Шамате се смята за противоположност на "сяоцинсин" (xiaoqingxing), която олицетворява пътували и образовани младежи, които идват и от привилегировани семейства и имат, така да се каже, "изтънчен вкус".

Kоя е новата субкултура, която през 2023 година замени шамате и с какво тя е различна?

Откакто прословутата субкултура на шамат замря малко след 2010 година, бунтовните китайски младежи бавно се обърнаха към нова и еклектична естетика: това е субкултурата яби.

Терминът "яби" е сложна дума, съставена от 亚 "я" (означаваща "суб-,") и унизителната дума 逼 "би" (често срещана в различни обиди като шаби (傻逼), означаваща " идиот" и zhuangbi (装逼), което означава "позьор" или "фалшив").

Типични представителки на субкултурата яби в Китай

Източник: Instagram

Естетиката произлиза от китайската ъндърграунд музикална сцена и се популяризира от младите жители на градовете.

Благодарение на напредъка на технологиите и достъпа до интернет, стилът яби се разпространява бързо в платформите на социалните мрежи.

Подобно на хипстърите в западната култура, много хора се затрудняват да опишат какво точно е яби. Въпреки това повечето младежи в Китай биха могли да разпознаят яби, когато ги видят.

Някои от основните елементи на яби включват скъсани чорапи, цветни коси, татуировки, ексцентрични и набиващи се на очи аксесоари и чорапи до бедрата, вдъхновени от японския ученически стил "Когал".

Някои визии, част от субкултурата на яби

Източник: Xiahongshu

Стилът на представителите на яби обаче могат да варират значително в различните общности на субкултурата: някои например са с напълно черни тоалети, вдъхновени от готик културата, или с ръчно изработени аксесоари, доближаващи се до хипи стила. Има и някои технологични характеристики, които ги продружават като конзоли за видео игри, както и слушалки за слушане на музика. 

Повече фокус върху стила на яби ще ни убеди, че има широк спектър от стилове, които са смесени и очевидно намират приемственост в субкултурата. Могат да бъдат забелязани пънк елементи, тренди тенденции от Tik-Tok, т.нар. cybergoth и Asian babygirl.

Педставителка на движението new cool

Източник: Instagram

В същото време естетиката също е наситена с някои уникални местни елементи като неотдавнашния "неокитайски стил" и поп движението "too cool".

Защо yabi е толкова противоречива?

Вероятно заради липсата на съгласуваност между стиловете и еклектиката в стиловете на субкултурата. Много критици наричат движението твърде хаотично, затова в някои китайски социални мрежи може да се види, че терминът yabi се ползва и като обида. 

"Яби трябваше да бъде група срещу мейнстрийма", оплаква се Джак Джао, млад жител на Шанхай.

"Но вместо да мислят критично за обществото и да формират свое собствено мнение, яби в Шанхай се занимават само с това как да се обличат. В момента просто тази култура не е толкова дълбока с посланията си". 

Още една визия на представителка на субкултурата яби

Източник: Стопкадър/ Youtube

Някои китайски инфлуенсери, които споделят съдържание за мода и музика дори измислят нов термин, за да опишат това специфично субкултурно течение и го наричат "нео-племе", което трябва да означава нещо като "пост-субкултурна група". 

Една от причините за еклектиката на това движение е, че повечето китайски младежи са израснали с интернет и са изградили своята идентичност чрез смесването и съпоставянето на стилове и естетика, които са намерили в "културния супермаркет" на интернет.