#Микеланджело разкрива, че създава всеки свой шедьовър като просто маха от един каменен блок излишното. И при нас, хората, е така – премахваме автоматично излишната информация. Въпреки, че понякога битката да осъществим това е жестока...

Хората някак са привързани към текстовете и към подробните описания. Хем знаят, че никой не ги чете, хем продължават да се тъпчат с още и още ... докато изпушат. Чували сте за burn out, но знаете ли какво е "информационно затлъстяване"? 

Информационното затлъстяване вече е диагноза.

Установено е, че води до нетърпение, паник атаки, трудно взимане на решения, апатия, проблем със задържането на внимание, затруднена концентрация и дори физиологични проблеми като безсъние, кожни реакции и сексуални смущения.

В битката срещу информационното затлъстяване, на първа линия, влиза един български екип, които работят в цял свят. В ядрото на студиото са Лиляна Загорчева - доктор по комуникация, Крис Добсън - директор на някои от най-големите международни комуникационни компании, Десислава Калискова - дългогодишен директор връзки с инвеститорите и Петя Благоева - преподавател в Художествената академия. Те компресират информацията, която ни залива до такава степен, че да може да я обработваме качествено и без да ни затормозява само с един поглед - чрез инфографиките. Какво са инфорграфиките - комютърно създадени графични изображения с кратки текстове, които съкращават информация от 90 листа или слайда в 10 изречения.

Снимка: Личен архив

Виждали сте инфографиките на Александър Димитров и останалите му колеги във всички национални медии. Използват ги големи световни компании от Америка, Лондон и Дубай. Но не си представяйте картинки и текстове, направени за 10 минути в PowerPoint. Говорим за виртуално изкуство, създадено от един скулптор и 3D артист, какъвто всъщност е Александър в екип от художници и анализатори на информация. 

Роден е Стара Загора и рисува от 3-годишен. Още в училище всички искат той да прави рисунките им, за да имат шестици по изобразително. Естествено пътят му продължава в Художествената Академия в София, където завършва "Дизайн на порцелан и стъкло". 

Александър Димитров е в разцвета на силите си - на 42 години. Негови скулптори има в частни колекции в цяла Франция. Бронзова статуя, която създадва с ръцете си, посреща гостите в престижното Училище за дипломати в Страсбург. 

Снимка: Личен архив

Въпреки завидния си път извън България, Александър остава у нас, за да стане партньор и творчески директор в студио за визуализация на информация "Инфографити". С други думи - визуализира информацията, сбива я до минимум от няколко думи, за да възприемем най-важното за броени секунди!

"Виждам картините си в черно и бяло. Затова предпочитам да рисувам с молив. В живота не съм чак толкова краен. Човек се адаптира", смее се Александър. 

Разказва ни с охота, за скуллптурата, която президенти, евродепутати и дипломати съзерцжават в Страсбург.  

"Тя изобразява една жена, а около нея хвърчат листи с букви. Интересното е, че за тази жена гледахме от мен - пози, движения. Когато правиш фигура, трябва да се хвърля по едно око как е в реалността. Много скулптори ползват модели. Ние, с моя колега, ползвахме мен. Позата беше доста трудна, но стана хубаво. Не успях да видя статуята накрая, финално, защото се върнах в България", споделя Александър.  

Снимка: Личен архив

Казва, че вратите в чужбина отдавна са отворени за българските таланти, стига да има достатъчно упорство и постоянство. Макар че за себе си признава, че е доста мързелив... 

"Но като трябва нещо трябва да се свърши - правя го. Ако някой ме помоли да му помогна, по-лесно ще ми е да му кажа как да го направи. Няма нужда да изминаваш 10 км за нещо, щом можеш да го предадеш по телефон и да стане по-лесно", споделя откровено Александър. 

За да свършиш даден тип работа не е казано, че трябва да чупиш 10 часа камъни - можеш да платиш на някой да ти ги счупи. За Александър спестяването на време и усилия е философия. Редуцирането на информация чрез изображения и изкуство е талант. 

"Нашите инфографики са различни, защото разказват цялата история с няколко визии и много малко текст. Така възприемаш неусетно с очите, без да се налага да затормозяваш мозъка с излишен текст", разкрива тайната той. 

За да съкрати усилията и да ни спаси от информационно затлъстяване, Алекасандър е изцяло погълнат от една практика и изкуство на бъдещето - инфографиките. Признава, че покрай работата си никак не се чувства защитен, защото неминуемо поема повече информация, отколкото му е нужна в процеса. 

"За някои хора инфоргафиките не са нищо особено. Взимат няколко картинки, пишат текст между тях и уж се получава. Но при нас, в студиото, е малко по-сложно. Опитваме се да обясним много сложни неща по много лесен, прост и смилаем начин - с един поглед да разбереш за какво става въпрос", обяснява Александър.

Например: 30 слайда PowerPoint се съкращават до една картинка!

Животът му преминава плавно от изящното изкуство към технологичния свят и компютърното пресъздаване на образа, след като още след Академията започва да работи като 3D артист. 

По време на пандемията Александър задълбочава работата си по темата за информационната претовареност и със студиото са поканени да изнесат презентации в Ню Йорк и пред международната асоциация на работещите в креативната индустрия - SheSays. Според него информационната претовареност е причина много хора да не общуват ефективно и да игнорират иначе важна информация, а изкуството е един от начините този проблем да се преодолее.

"Откакто работя в студиото и правим инфографики и информационен дизайн, осъзнах колко много излишна информация ни залива. Ако трябва да сме точни  - 11 милиарда бита информация всяка секунда. А каквото и да правим, мозъците ни могат да обработят само 50 бита. Останалото ни затормозява. Четеш, четеш и накрая - нищо". 

Информационното затлъстяване ще се среща все по-често, категоричен е Александър. 

Къде е връзката между скулптурата и информационния дизайн?

"Самото изкуство, което можеш да пипнеш и видиш на живо - скултура от бронз, картина, това са вече много скъпи удоволствия, поради простата причина, че се правят бавно и много време. Не всеки може да отдели суми да си закупи тези парчета изкуство. Докато дигиталното изкуство можеш да го видиш в интернет, да си го свалиш, принтираш, да си го направиш на плакат за 20, 30, 50 лв', обяснява скулпторът. 

Снимка: Личен архив

Негова теория е и че дигиталното изкуство може да ни помогне да "отслабнем" чрез инфодиета. 

"Инфодиетата - това метод за лечение на информационната претовареност. Толкова много информация има по света, че когато дори аз чета много - ми става лошо. Затова ние се опитваме да редуцираме тази информация в нашето студио. Да я компресираме и да извадим от нея най-важното. Скулптурата и изкуството като цяло помагат да се представи най-важното. Визуализацията помага да се запомни, да се реагира, може да създаде емоционален отговор", казва той. 

Защо проблемът с информационната претовареност е драма?

"На практично ниво в ежедневието – хората все по-малко четат и ако нещо не ги грабне – не реагират. Затова правим инфографики и анимации по много важни и сериозни теми. Понякога, за да направим една инфографика – обработваме по няколко презентации, статии или доклада. Най-трудно ни е да накараме клиентите да се вместят във времето за анимация, а ще се учудите колко много може да се каже с 30 секунди видео, така както и с една скулптура", споделя Александър. 

Големите чуждестранни компании са първите, които усещат как изкуството помага и в работата.  Служителите не четат важните документи и правилници, защото са задръстени с информация.

"Ако трябва да изчетат 38 страници правилник за вътрешния ред например или 12 страници процедура, те игнорират тази важна информация и от това произлизат проблеми. Чрез PowerPoint ние спасяваме от такива опасности – безкрайно отегчение и пълна загуба на интерес!", разказва още скулпторът. 

Снимка: Личен архив

Една от презентациите, които визуализират скоро включвала 89 слайда.

"Нали се сещате това без яки илюстрации колко точно е вълнуващо… Ние очовечаваме отново много от корпоративните материали и чрез изкуство ги караме отново да говорят на хората", обобщава Димитров. 

Рап математика 

По време не пандемията, Александър Димитров и останалите от екипа са ангажирани с нестандартна работа. Баща от Лондон, известен музикант, започнал да записва рап песни с теореми по математика, за да може синът му да ги запомни. 

"Това се превърна в цял проект. Дадоха ни песните, за да направим над 100 видеа с рап математика, с които децата да учат по-лесно формули като рапират. Ами явно работи. Така направихме и 25 видеа на тема насилие и безопасност в интернет – мега важна тема, а ако не е поднесена интересно децата няма да се загледат". 

Така 100-те видеа с теореми по математика или са влезли в много английски училище, или това дете е научило математика, шегува се Александър. И двете са най-добрият вариант за малчуганите. 

Когато и стените помагат

Снимка: Личен архив

Впоследсвие Александър и екипа на студиото създават инфографики за стените  и кабинетите по химия, биология и STEM в Първа Английска гимназия, както и стената на входа в Стопанския факултет на Софийския университет. Целта е да са по-въздействащи за учениците и студентите.

"Вдъхновихме чрез илюстрирани стени служителите на мобилен оператор да четат в почивките, в банка разказахме ценностите по интересен и запомнящ се начин. Оказа се, че и стените могат да помагат, образоват, забавляват и разказват', споделя той. 

Снимка: Личен архив

Как се създава инфографика?

90 листа се събират в 10 изречения.

"Лично аз не чета тази информация, намесвам се, когато е съкратена информацията. Лично аз повече от страница не чета. Видео над 2 минути не гледам. Каквото стане от 30-ата секунди до минута е супер и така трябва да завърши, че да ти стане интересно точно в края. Това е тайната", издава Александър. 

Няма ли Бъдещето да стане безинтересно?

Все по-голяма част от комуникацията ще преминава не просто онлайн, а във виртуална реалност. Според Александър ще дойде момент, в който дори прегледите при лекарите ще се извършват онлайн, чрез машини. 

"Ще се появява инфографика на тялото ти и ще пише отстрани какво ти има или няма. Ако страдаш от дефицит на витамин, например. След време голяма част от комуникацията ще е във VR среда. Слагаш си шлема и всяко нещо, което погледнеш, ще излиза с инфографика около него. Когато отидеш на изложба, например, ще ти връчат отново VR oчила и разглеждайки творбите, ще получаваш текст или обяснения, специално за теб във виртуалното пространство', споделя той. 

Влюбването също ще се случва виртуално...

Всъщност то вече се случва, смята Александър Димитров. Много тийнейджъри си харесват 3D герои и понякога са обсебени. Неизбежно е. 

Големите международни компании вече работят в тази насока, като създават инфографики и информационни материали във виртуалната среда. Голяма част от представянията, обученията и инструктажите ще се извършват във виртуална реалност и това засяга всякакви сектори като образование, туризъм, производство и много други...

"Затова се подготвяме да пренесем изкуството и там", споделя за плановете си скулпторът. 

Това е Бъдещето - искаме или не. Всичко ще се случва във VR среда. Инструктажите, образованието, живота...

Слагаш шлема и се започва!

Александър допуска, че ще дойде в момент, в който дори възпроизвеждането на Човека ще се случва във виртуална среда. Припомня ни за компютърните зали от 90-те години, където момчетата са прекарвали денонощия пред мониторите. Едно от тях му споделило, че не си представя света извън залата. Момиче е виждало само в интернет...

Докосването все повече ще изчезва. Искаме или не. Изкуството, което можеш да видиш и пипнеш, ще е рядкост. Искаме или не. Затова наслаждавайте се на чая и кафето си в хубава порцеланова чаша, от ръцете на скулптор и на моментите, в които може да видите картина на художник отблизо.