#През 2022 г. She`s The ONE продължава традицията на Dir.bg за четвърти път - да отличи онези уникални Жени, оставили своя отпечатък по нашето Съвремие, но получили в замяна своите лични белези. Те са далеч от суетата, мълчат по-шумно, отколкото говорят, погледите им са категорични и честни, а осанката им - впечатляваща. Каузите им са близо до идеалите ни. Самите те са сякаш на крачка от Съвършенството. Стигнали са толкова далеч именно заради собствените си несъвършенства... Поредната ни среща от серията интервюта е с една от най-влиятелните жени в сферата на книгоиздаването и създател на прочутия кино-литературен фестивал "Синелибри", чиято концепция е да показва екранизации на книги!
Жаклин Вагенщайн определено е будител на нашето време. Благодарение на нея град София се радва на посещенията на големи имена като писателите Иън Макюън, Давид Гросман, режисьорите Иржи Менцел и Фолкер Шльондорф и още цяла върволица големи имена в киното и литературата. Киното и литературата са част от нейното ДНК, закърмена с тях покрай баща си - кинокритика и издател Раймонд Вагенщайн и майка си - преводачът Силвия Вагенщайн. Дядо ѝ Анжел Вагенщайн е български режисьор, сценарист, писател, общественик, народен представител във Великото народно събрание и участник в антифашисткото движение по време на Втората световна война. Отиваме ѝ на гости в арт къщата на "Колибри" - Casa Libri, иначе казано Къщата на книгите.
Блиц интервюто на Жаклин Вагенщайн може да видите тук:
***
Започваме разговора със споделеното мнение, че колкото по-несъвършена е реалността, толкова по вдъхновяваща е.
"Казват, че когато се влюбиш в някого, всъщност се влюбваш в неговите несъвършенства. Средствата на киното предлагат възможности героите от екрана да изглеждат съвършени, но контрапунктът на това е желанието да си близо до реалността и да изкараш от емоциите на персонажа нещо истинско, вдъхновяващо и въздействащо, което е далеч от пълното съвършенство", казва Жаклин Вагенщайн.
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bg"По принцип аз си падам по-скоро по лошите герои. И в книгите, и в киното обичам, когато отрицателният герой е така построен, че читателят или зрителят да му симпатизира", признава Жаклин, която приема несъвършенството като дефиниция на съществуването. И като фен на лошите герои, казва, че е хубаво да имаме и лоши дни. Понякога.
"Лошите дни са неизменна част от живота и който си мисли обратното, тъне в жестока заблуда и ще остане разочарован. Лошите дни имат свойството да ни учат на уроците, които ни изграждат и да ни правят по-силни. Те служат като лакмус, който да ни позволи да оценим добрите дни!".
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bgШегува се, че е френско гадже, вероятно имайки предвид не толкова финия си външен вид, а корените си.
Жаклин Вагенщайн е френски възпитаник, като завършва три образования и успешно защитава докторат в Париж. Кръстена е на баба си Жаклин, родена във Франция. Закърмена е с френска литература покрай майка си – Силвия Вагенщайн, която превежда най-големите френски имена като Маргьорит Дюрас, Симон дьо Бовоар, Пол Елюар, Мишел Бютор и десетки други.
"Френската култура е част от моето ДНК", отбелязва тя, докато върши няколко неща едновременно – слуша внимателно въпросите ми и проверява набързо важните съобщения, тъй като само след час е домакин на премиера. Преди да изрази мнението си по даден въпрос замълчава за няколко секунди, като обмисля внимателно всяка дума, боравейки почти инстинктивно с факти, дати и исторически събития. Смея да твърдя, че има доста услужлива памет и поради факта, че помни всички над 3000 книги, издадени от семейното издателство.
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bg"Видя ли книга на "Колибри" – ще я позная, дори тези, които сме издали, когато съм била дете, в "зората на демокрацията" веднага след падането на режима, например "Мълчанието на агнетата". Това беше втората книга на издателството – в някакъв смисъл бе революционно да се издаде по онова време заради сюжета и поради липсата на подобна западна литература. По същата причина бе и изключително радушно приета от публиката. А първата книга, която издадохме беше "Историята на О." - висок художествен образец на еротична литература в превод на майка ми и на Росица Ташева. Забавно е, че всичко започна с ужаси и еротика", усмихва се Жаклин.
Името Вагенщайн спокойно може да обвържем с няколко културно-литературни приноса. Един от тях е революцията на българския книжен пазар и отварянето към западната литература.
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bg"Неутолимият глад за западно изкуство бе съпътстван от огромен застой в българското кино и литература, чуждата продукция преобладаваше и по икономически причини. Доста години по-късно и като естествен процес последва осезаем възход в българската литература и не толкова осезаем в българското кино. Криволичещият път нагоре и на двете продължава с променлив успех и до днешни дни, когато българското кино и книги заемат все по-голямо място в класациите, зрителските и читателските практики", отбелязва Жаклин и не без съжаление обръща внимание на факта, че пазарът е започнал да се диктува преобладаващо от финансови принципи, подчинени на търсенията и вкусовете на масовата публика.
"Този процес, от своя страна, е функция на спада на качеството за сметка на създаването на по-достъпни кинопродукции и литературни произведения. Властта е окупирана от мейнстриймът, хибридните войни, дезинформацията, липсата на критерии, празното дърдорене в социалните мрежи, конспирациите, злободневието.
Изчезваща е кино и литературната критика, която бе много силна в България преди десетилетия.
Размити са понятията и стойностите. Културата е захвърлена в канавката. Не казвам, че държавата отсъства напълно, но небрежно не присъства достатъчно, нехаейки за цивилизационната роля на културата. И тук имам предвид стойностната култура, която по съвместителство е тази, която не може да съществува изключително и само на пазарен принцип. Също така културната политика изобщо не опира единствено до финансовата помощ. Говоря за дългосрочна стратегия, която за съжаление изцяло липсва. За безумния и скандален хаос в институциите и администрацията да не говорим", категорична е Жаклин.
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bgКато дъщеря на кинокритик, Жаклин коментира:
"Цялото ми семейство се занимава с кино по бащина линия, а по майчина – с литература. Аз някак си съм между двете. Когато говорим за кино или литературна критиката това не означава непременно критика с негативен оттенък, а отговорен и задълбочен анализ, който изисква да познаваш целия интертекстуален пейзаж, за да можеш да изградиш оценката си.
Трудно е да си в позицията на съдник.
Питам я дали е наследила критичното виждане към живота и как наличието или липсата на такова се отразява на изкуството:
"За мен мисловният процес не се разграничава от прилежащите му прилагателни "аналитичен" и "критичен". Желанието да влезеш под повърхността на нещата, да разсъдиш от различни гледни точки, за да си съставиш свое мнение, а не да повтаряш чуждото или да го приемаш наготово, изобщо да положиш мисловно усилие за възприятието на околния свят, е точно този вододел, който разделя масовия от елитарния вкус. Без да искам да дълбая в това разграничение, което е твърде условно, ще кажа само, че, доколкото се отнася до киното и книгите, масовият вкус избира това, което вече познава и в което разпознава себе си, а по-високо художествените вкусове приоритизират провокацията, новото, дори смущаващото дотолкова, доколкото то отваря нови смислови полета", смята тя.
Със същия критичен маниер, Жаклин поставя под въпрос и словосъчетанието "качествен живот"...
"Не знам дали би могло да съществува такова понятие. В живота няма нищо статично, както и в природата. Мисля, че войната, която се води на километри от нас, показва колко е крехка и уязвима цивилизацията, която сме създали. Пандемията също е показателна. Динамиката на целия ни живот, всичките ни чувства и емоции, всичко е в постоянно движение. Не мисля, че има един момент, в който сме постигнали пълното щастие и оттам насетне ще заживеем щастливо, както приключват приказките. Даже мисля, че приказките с щастлив край, както и утопичната представа за живота, която бълват сапунки, арлекини и някои холивудски продукции, са много вредни. Те създават грешни очаквания за невъзможни неща.
Дори приказки като "Червената шапчица" в оригинала си не завършват с щастлив край.
Щастието е мимолетно състояние на духа, което позволява на човека да се абстрахира от своята изконна обреченост. Затова за мен то е повече философско понятие, обвързано с неща, които са извън нас, които ни надхвърлят и често не разбираме – упованието, любовта, изкуството, природата, вселената. За сметка на това удовлетворението е нещо, което постигаш с труд. В моята глава то се обвързва с добре свършената работа. Може би заради това съм толкова отдадена на работата си, в някакъв смисъл тя ме прави щастлива", смята тя.
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bgДа си дойдем на думата – едно от първите качества, които правят впечатление в осанката на Жаклин Вагенщайн, е размахът. Гласът ѝ звучи категорично, плътен е и в респектиращата ниска тоналност, което прави разговорът още по-увлекателен. Долавяме нюанси на мисленето ѝ в двете насоки – изкуство и бизнес.
"За разлика от корпоративния живот, с екипа на издателство "Колибри" и фестивала "Синелибри" сме далеч от строгата структура. При нас цари творческа свобода, дори лек творчески хаос. Но организиран и плодотворен хаос, в който се работи всеотдайно и с любов. И това ни е голямата сила. Вярвам, че за много проекти сме наистина най-добрите, просто защото всеки от нас, а ние сме доста хора, дава най-доброто от себе си. Отделно, да не забравяме, че и книгоиздаването и киното като индустрии са обвързани с пазарната логика и не могат да избягат от нея. Продуктът, който се предлага, е продукт на творческо вдъхновение, но той остава продукт, подчинен на правилата на пазара. Нашата работа е да съвместяваме двата свята – на твореца и на потребителя. Да правим възможно тяхното взаимодействие. В крайна сметка целта на почти всяко произведение на изкуството е да достигне до своята публика!", обяснява тя.
През 2012 година Жаклин Вагенщайн е отличена като една от най-влиятелните жени в България. Тогава и сега бих я попитала какво всъщност означава да си влиятелен...
Жаклин Вагенщайн в She`s The ONE: Гардероб: Бижута FREYWILLE//Туника на Мариела Гемишева//Обувки на ток: ZARAЛокация: Casa Libri
Снимка: Радина Гaнчева за URBN/Dir.bg"Учудена съм от тази класация, забавно ми е, че тогава ме класираха на седемдесет и някое място някъде около Цецка Цачева. По принцип влиятелен като термин не ми допада и не е нещо, което аз търся да постигна. Естествено, хората с влияние, разполагат с възможности да въздействат върху чужди решения или да наклонят везните в определена посока, да лобират за нечии интереси... Несъмнено, в нашия бизнес, като във всички останали, е важно да си в час, да познаваш всички играчи на терена, да знаеш как са разпределени силите и да имаш своята тежест, реноме, да си се доказал. Но според мен е по-важно да можеш да разчиташ на себе си и на собствените си способности, отколкото на "влиянието си". Живеем в държава, в която влиянията и шуробаджанащината са единица мярка за успех. Аз лично не съм поддръжник на това, защото вярвам, че заслугите ни трябва да бъдат оценени по достойнствата им. Стараем се всички проекти, които правим, да са силни по дефиниция, а не по нечие благоволение!"
Запитвам Жаклин за неразривната връзка между изкуството и действителността, в която живеем. Това, което изкуството разказва, според нея, е преиначен или друг поглед върху действителността. "Последните години на кризи реализираха няколко антиутопични сюжета от киното и книгите, които сме се надявали никога да не видим в нашия житейски път", смята още издателката.
"Под натиска на необичайните обстоятелства, стана ясно, че обществото ни е изключително разединено.
Блеснаха мнения и позиции, които аз лично не съм си и представяла, че може да съществуват на планетата.
По-нажежено обществото ни имам чувството, че никога не е било. Противопоставянето комунисти-антикомунисти живее нов живот в разделението между антиваксъри и ваксъри, поддръжници на конспиративни теории и други на здравия разум. Допреди две години не бях си и помисляла, че може да съществуват хора, които да вярват, че Земята е плоска. През XXI век! Разделението на позициите в България спрямо войната в Украйна също е изключително шокиращо. Фактът, че тези теми ни разтърсват по този начин, показва, че обществото ни изобщо не е станало по-зряло и далеч не сме си научили уроците на историята. Така както в настоящия момент виждаме разбити на пух и прах ценностите, които някои от нас (слагам себе си в това число) сме смятали за необорим, категорично постигнат, цивилизационен напредък. Смятам, че в този преломен исторически период, в който се намираме, наистина трябва да се замислим за емпатията, човечността, морала, а защо не и за смисъла на пребиването ни на планетата Земя като цяло. Аз лично съм доста разочарована от нашето общество. И какво ли всъщност да очакваме, след като тиражът на една средна книга е 800 бройки. 800 умножено по друга едноцифрена сума (защото евентуално говорим за няколко книги) са общо българите, чиито интерес се простира отвъд социалните мрежи. Що за тъжна статистика и какви надежди можем да имаме за бъдещето на нацията ни?
Подобни констатации, за съжаление, изобщо не наливат масло в гаснещия огън на културната ни политика, която сякаш отдавна дори не прикрива факта, че царят е гол!
She`s the ONE 2022 се реализира с подкрепата на Smart Lady от Fibank, FREYWILLE, Dove Self-Esteem project, Baileys, 7arts.bg , Vivacom Art Hall Oborishte 5, Levent, Coca Cola HBC Bulgaria и на Лоф.ть !
#URBN Team:
PM: Йорданка Вълчева
Интервю и концепция: Кристина Димитрова
Dir.bg Video Production Crew: Ангел Юруков//Тедд Георгиев//Рени Веселинова
Снимки: Радина Ганчева
Грим: Росина Георгиева
Koса: Натали Иванова
Стайлинг: Александрина Дерменджийка
Гардероб:
Туника на Мариела Гемишева
Обувки на ток: ZARA
Локация: Casa Libri
***
През 2019 година информационният портал Dir.bg стартира традицията да дава сцена на популярни и непопулярни личности от различни сфери, които са пример за успех, справяне с живота и активна дейност в обществото. Събитията She`s The One през март 2019 и He`s The MAN през ноември същата година дадоха началото на културна традиция с кауза, която привлича най-успешните хора в България, които разказват личните си истории и научените житейски уроци.
Каузата е простичка - да акцентираме върху добрите примери в българското общество!
В разноцветна селекция на интересни, стойностни, вдъхновяващи и успешни жени, които носят своите послания и орисии през 2019 и 2020 година се включиха големите български актриси Стоянка Мутафова и Татяна Лолова, сценаристът Ваня Николова, актрисата Биляна Петринска, психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова, собственикът на Ivet Fashion Ивет Григорова, керамикът и парижки възпитаник Екатерина Лашова, човекът кауза Аделина Банакиева, основателят на фондация "Диви животни" Любомила Кривошиева, дрифт пилотът Ива Русинова, журналистката Десислава Стоянова, д-р Кристина Чачева, покорилата Еверест Петя Колчева, писателката Здравка Евтимова, създателят на списание EVA - Биляна Савова и жената - кауза Надежда Дерменджиева.
През 2021 година She`s The ONE бе достъпнo събитие за всеки в Интернет! В приятна атмосфера бяха проведени незабравимите и интимни разговори с жените, които разкриха душите си и заговориха открито за собствените си провали, за дълго пазените си тайни, за мислите си, страховете си и най-пълното си щастие. Това бяха абсолютната Тя Стефания Колева, Бялата лястовица Мария Силвестър, Спасяващата животи преди да са се родили д-р Марина Михова, Жената-Шива Жасин Маджид, Голямата Таня Богомилова и Мастър Шеф Мария Жекова.
През 2022 година сме подготвили не по-малко невероятни истории! Следете специалните ни фотосесия и интервюта, както и кратките видеа с нашите 8 (не)съвършени дами, за да разберете не само рецептите им за качествено оцеляване, но и тайните от ежедневието им! Интервютата може да намерите на страницата на Dir.bg и #URBN!
НАЙ
Наука за кожата: L’ORÉAL PARIS представи иновациите в любимите козметични серии
Обгърнатият в тайна скафандър на втория български космонавт, излетял в Космоса, е в София
Децата и парите: Финансови уроци според възрастта
Биохаковете на д-р Аля Гъркова за красива душа и тяло
Риалити светът през очите на 10-годишния Ян