#Прословутият съдебен казус „Аргайл срещу Аргайл“ със сигурност е единственият, който всеки студент, следвал право във Великобритания, си спомня най-ясно. Това е първият случай на публично унижена жена от висшата класа в британската история. Пикантни снимки от сексуални ласки, тайни дневници с над 88 мъжки имена и странен знак до всяко едно от тях и множество интимни подробности от засекретеното уж дело изтичат в пресата... Беше крайно време да видим тази история на екран и вече го правим - чрез HBO!

Юристите го определят като жесток бракоразводен случай, включващ множество обвинения в изневяра. Само едно от тях е потвърдено заради снимка на херцогинята – само по огърлицата, която всъщност я  уличава, клекнала в краката на гол мъж. И макар лицето на мъжа да не се вижда на снимката, определено не е херцогът. Цитираме „Гаридън“: 

„Не, сериозно! Изненадващо е как може никой досега да не е филмирал историята!“

"Още един много британски скандал" е поредното парче от поредицата, която дава заявка да се превърне в антология на най-големите медийни лудости, хранени от мнимно всеобщо благоразумие и социално лицемерие. Обръщаме поглед само за миг и ви припомняме сюжетът на първите три серии на „Един много британски скандал“ от 2018 година, с Хю Грант в главната роля. Поредицата отново е по истинска история на аритократ - политикът Джеръми Торп и неговата гей афера.

Но да се върнем към сериала, сочен за "най-стилната и тъжна драма" на 2022 г. от елитарните медии - "Още един много британски скандал, който изгледахме на един дъх през уикенда! 

Снимка: HBO България

Базиран на скандалното бракоразводно дело и сексуалния скандал от 1963 г., „Още един много британски скандал“ се фокусира върху развода на херцога и херцогинята на Аргайл: Иън Кембъл (Пол Бетани) и Маргарет Кембъл (Клер Фой).

Сценаристката Сара Фелпс, обаче, показва другата гледна точка на историята – тази на една съвременна Мария Магдалена, замеряна с камъни от най-близките си до напълно непознатите.

Още снимки от филма вижте тук>>>

Медиите отвъд Океана побързаха да определят играта на Фой като „брилянтна. За разлика от първия сезон на „Един много британски скандал“, където видяхме как една гей връзка не коства нищо друго, освен поста на министър-председател, във втория сезон виждме една жена, разкъсвана до кръв още преди произнесена присъда пред очите на децата си.

Сценарият ни въвежда ударно на "местопрестъплението" с библейски привкус.

Снимка: HBO България

Виждаме невинните теменуженосини очи на Клер Фой, посрещната от озверяла тълпа сеирджии, фотографи и журналисти пред бракоразводния съд. „Мръсница! Боклук“, крещят в лицето ѝ, но Маргарет няма да се уплаши нито от словесните камъни, хвърлени по нея, нито от съдията, който си позволява безскупулен и сексистки език, нито от изобличаващата я интимна снимка, която е в папките по делото.

Вътре в съда я чака херцогът на Аргайл (Пол Бетани), който ѝ предлага снизходително последен шанс „да уредят нещата тихо и кротко“...: „Защото съм почтен човек“.  Изражението в очите на херцогинята обаче подсказва, че всички трябва да закопчаем вече коланите, за да се насладим на предстоящото пътуване.

Връщаме се 16 години по-рано, когато обвързаната светска дама Маргарет Суини, чието име всички знаят, а за аферите ѝ се носят легенди, е на път да се разведе с първи си съпруг. Това ни най-малко не я скандализира, защото е единствената дъщеря на приказно богат индустриалец, а дамите от висшето общество, макар видимо да не я понасят, държат да присъства на всяко изискано парти...

Снимка: HBO България

И точно тогава... Маргарет среща дръзкия капитан Иън Кембъл, носител на титлата Аргайл и му каца на рамото. 

С единственото обещание никога да не позволят да им е скучно заедно, двамата сключват брак, като Кембъл изоставя втората си жена Луиз и двамата си сина. Преместват се да живеят заедно в онаследен от Иън занемарен замък Инверарей, а тя – Маргарет, плаща цялата реставрация и дори сметките за кожените палта на бившата Луиз.

Звучи като приказка някъде до този момент.

Херцогът се оказва зъл, буен, пияница. В началото херцогинята успява да изтърпява стоически лошото отношение на възлюбения си, като все още е непоклатима и дори крои планове, фалшифицира любовни писма, за да си подсигури собствеността над замъка, който е превърнала в дом. И макар да сме подозирали, че ще срещнем един феминистки преразказ на историята, всъщност виждаме, че сценарият не клони прекалено в тази посока. Има моменти, в които приятелките се опитват да засрамят Маргарет заради сексуалния ѝ апетит. Но някак по-сериозният от това проблем изглежда да е лицемерието, изобилствало в онзи живот на висшата класа през 60-те години, който въобще не е бил толкова свободен за жените, колкото за мъжете или колкото историята след това се е опитвала да ни накара да повярваме.

Снимка: HBO България

А основният аргумент на Фелпс в тази посока е, че да гледаме похотливата херцогиня като героизирана мъченица няма да направи услуга нито на Маргарет, нито на феминизма. Поканени сме да ѝ се възхищаваме за силата на духа, защото никога не е била идеал за жена – нито за останалите жени, нито дори за майка си.

Да не просиш състрадание, да отказваш да преклониш глава пред чуждото мнение са възхитителни качества, които Фой демонстрира великолепно, но те не са присъщи само на феминистите.

До скандала се стига именно, защото херцогинята и херцога са впили нокти във вратовете си и отказват да пуснат, пише Луси Манган за „Гаридън“. А в „Индипендънт“, кинокритикът Ед Къминг обобщава: Клер Фой блести в най-тъжната и стилна драма на годината.

Това, което ще видим по време на процеса от мъжете в залата е в контраст с достойното мълчание, непреклонния поглед и смелостта на Маргарет да признае, че е голата жена от снимката. А праведните мъже изглеждат жалки и слаби, вдигнали ръка срещу нея.

И макар Маргарет да е в губещата позиция, остава силна като в един от любимите ни моменти от филма: когато една от най-лицемерните ѝ приятелки от висшето общество сравнява херцогинята с маймуна бонобо,  заради първичните ѝ сексуални изпълнения и нестихващата нужда от секс.

Снимка: HBO България

„Не съм виновна, че не ти харесва (бел.ред. - секса), Морийн, и че не си добра в това. Харесвам го, много го харесвам и съм изключително добра в това. Не е моя вината", отговаря на лицемерната си дружка херцогинята.

„Фой отново царува в история за секс, лъжи и нещастни аристократи“, пише и “Таймс“, авторката на думите е Карол Мидгли, имайки предвид ролята, която изиграва актрисата - на Кралица Елизабет II от "Короната", която ѝ носи две награди. Виждаме отново режещия като стъкло акцент на Фой и кралските обноски, но в същото време я виждаме и като една фриволно кикотеща се на движенията на механичен пенис-играчка сексапилна жена и това е още по-хипнотизиращо.

Снимка: HBO България

Разбира се, не на последно място, естетите ще бъдат хипнотизирани и от още нещо – тоалетите на палавата херцогиня Маргарет Аргайл, с което сериите си заслужиха и признанието на „The Telegraph” – най-стилната драма на годината! Дизайнерът на е костюмите е Иън Фулчър! Запомнете това име! 

Снимка: HBO България