#Франсис Форд Копола извади над 100 милиона долара от собствения си джоб, за да финансира своя мечтан проект "Мегалополис", който вече е готов и ще има световна премиера на фестивала в Кан през май. А на 7 април той навърши 85 години, но всичките поводи останаха в сянката на смъртта на съпругата му Елинор пет дни по-късно. Двамата бяха семейство и творчески партньори през последните 60 години. Със сигурност Копола ще посвети "Мегалопорис" на своята Елинор.
А за ценителите на качественото кино, оставило траен и дълбок отпечатък в световната култура, едно друго заглавие на Копола излиза на дневен ред - монументалният му magnum opus "Кръстникът II", който през 2024 празнува половин век от премиерата си.
Над тричасовата гангстерска екстраваганца излиза две години след изненадващия световен триумф на "Кръстникът" и веднага се превръща в масивен хит, едновременно за публика и критици, за арт сноби и работническа класа. Печели "Оскар" за най-добър филм и репутацията на най-великото филмово продължение в историята. И до днес един от най-разгорещените дебати в средите е кой шедьовър вснъщност е по-добър - първият или вторият "Кръстник". Едно е сигурно - никой не брои разочароващата трета и финална част, направена от Копола и екипа му чак през 90-те.
Сценарият на "Кръстникът II" е написан от Франсис Форд и Марио Пузо и разширява мащаба като поставя пред публиката паралелен разказ за възхода на младия Вито Корлеоне в началото на XX век и началото на падението на Майкъл Корлеоне в края на 50-те години. Тази структура осигурява ненадминато ефективен ритъм в разказа и отличава продължението от оригинала.
"Кръстникът II" е описван от филмови автори като една "едновременно грандиозна и интимна история за връзките между миналото и настоящето и последиците от изборите, които хората с власт правят по пътя към още повече власт. И мъст."
Франсис Форд Копола и Марио Пузо изграждат един епос за семейните ценности на клана Корлеоне. Актьорският състав е монументален. Робърт Де Ниро играе младия Вито, а Ал Пачино е Майкъл. Разбира се, двамата не се засичат на екрана, но си поделят времето и вниманието на прикованата публика. Робърт Де Ниро не се впуска в евтина имитация на Марлон Брандо, а изиграва своя Вито с уважение към стореното от великия актьор в оригинала. За младата версия на Корлеоне той си поръчва по-малки протези в устата от онези, които Брандо използва за специфичния и легендарен вид на булдог, който са искали да предадат на Вито в първия филм.
"Кръстникът II" е внушителна фреска на времето и обхваща по-голямата част на едно столетие, променило завинаги хода на историята. Действието започва буквално в зората на XX век с масовата миграция на италианци към Ню Йорк, преминава през процъфтяването на организираната престъпност и хазартните империи, и завършва след Кубинската революция.
Един критик беше написал, че това е и филм за разликата между Вито и Майкъл. "За създаването на първия престъпен патриарх и загубата на душата на неговия син." Шедьовърът е сред най-важните мъжки филми и представя два архетипа за мъжкия път. Младият Вито се озовава в изключително тежки и брутални обстоятелства и става престъпник, за да изхрани и предпази семейството си. Но се оказва особено талантлив и се издига със стратегически разум, и безкомпромисна решителност. В началото той не е алчен и циничен, има морален център и трудно може да бъде рамкиран просто като бързо изгряващ бандит. Вместо да стане продукт на средата си, той превръща средата си в свой продукт. В бурните десетилетия на променящата се Америка, Вито започва да изгражда своята престъпна империя, която да предаде на наследниците си.
Вторият основен мъжки архетип е на Майкъл Корлеоне и той е разгърнат през арката на шекспировата трагедия за силния и могъщ водач, който става жертва на собствените си грешни решения. Майкъл Корлеоне е на върха на света, но се оказва твърде суров отмъстител, неспособен на прошка, дори за най-близките си.
Останалите персонажи също са част от пантеона на най-запомнящите се мъжки образи в киното - Ал Нери, Том Хейгън, Франк Пентанджели, Дон Фанучи, младите Генко Абанданто и Питър Клеменца, Роко Лампоне и, разбира се, печалният персонаж на Фредо Корлеоне. Актьорите в тези роли извличат максималното от ограниченото екранно време и превръщат образите си в убедителни и внушителни лица на епохата.
Специално споменаване заслужава легендарният Лий Страсбърг в ролята на Хеймън Рот, вдъхновен от прочути еврейски мафиоти като Майер Лански.
Богатството от образи и идеи превръща "Кръстникът II" в преживяване на екранното изобилие. Толкова много елементи, но тъй силно обвързани с темата за мъжеството, вълнувала младите филмови лъвове на 70-те като Копола и Скорсезе. Не е случайно, че и двамата имат италиански корени.
А размахът на разказа е библейски и рисува детайлни психологически портрети на двама мъже, които със стоманена воля успяват да доминират своята среда и да поставят себе си на върха на хранителната верига. Но обстоятелствата са различни, изборите, които правят също, а това предопределя и съдбата им.
Предопределена е съдбата и на самия филм - да бъде гледан през поколенията и да остарява красиво като готическа катедрала или върховно вино. Един изконно мъжки филм за цялото обичащо кино човечество.