#Ако вече гледате "Сцени от един семеен живот" - нашумялата оригинална продукция на HBO по Ингмар Бергман, думата "ремонт" със сигурност ще ви звучи като "изневяра". Когато един пренебрегван дом е метафора за провалящия се брак на някога щастливите му обитатели - много мисъл е хвърлена за създаването на интериора за сцените, които ще ни вълнувт, разтреперват, разплакват и карат да се чувстваме гузни... 

След първите две серии от общо 5-те на минисериала "Сцени от един сеемеен живот" - вероятно се питаме няколко въпроса.

Още кадри от филма вижте ТУК >>>

"И нас това ли ни чака?", ако сме в привидно щастлив брак без драма.

"Кой би се съгласил на отворена връзка, след като вече е създал две деца?", ако вече имате приятели, които си изневеряват и си споделят за това.

"Може ли един аборт да спаси по-добре брака ви от второ дете?", ако се окажете в ситуация на неочаквана бременност.

И най-важният въпрос:

"Имаме ли право на влюбване след брака?" 

След втората серия, зрителят вече е дамгосал алфа съпругата Мира (Джесика Частейн) - жена с бурна младост и минало, с възходяща професия, издържаща семейството и пътуваща непрестанно заради кариерата си. 

Снимка: HBO България

Пропастта между нея и съпруга ѝ - Джонатан (Оскар Айзък) - православен евреин, професор по философия в колежа, астматик, поемащ основно грижите за малката им дъщеря Ейва, е зейналата като паст още от първите минути на филма.

Първата сцена ги поставя един до друг на дивана в хола им - като идеалната двойка, в която Мира наглежда детето и мълчи, слушайки търпеливо съпруга си, решил да участва в проучване на студентка за моногамните семейни двойки в Америка. Статистическите въпроси ни дават да разберем, че Джонатан няма против да поеме домакинството, а жена му да осигурява поминъка, като смята, че това е формулата на модерен и щастлив брак. 

Животът на Джонатан се случва предимно в Къщата. Виждаме фасадата ѝ през всички сезони - една повтаряемост, аналогична с рутината, която по-късно се оказва задушаваща.

Нищо не убива любовта така, както битовизма

 Виждаме детската стая на Ейва, където Мира влиза предимно, за да я нагледа... Виждаме кухнята - където се случват сериозните разговори. Леглото в спалнята, някога любовно ложе. Кабинетът, в който Джонатан бяга...

"Сцени от един семеен живот" е адаптация на телевизионния филм на един от най-изтъкнатите автори на всички времена - Ингмар Бергман, от 1973 година. 

Повечето му филми са заснети сред пейзажа на Швеция, а централни теми в тях са смъртта, болестта, измяната и лудостта. Бергман е обвиняван от съвременниците си, че покрай "Сцени от един семеен живот" са се увеличили шведските раводи. Но това едва ли го е трогнало, предвид факта, че той има 5 брака, последният от които завършва със смъртта на съпругата му, от която има 12-годишна дъщеря много преди да се оженят. 

Снимка: HBO България

Да се задушаваш в собственото си легло...

Колко от нас си лягат вечер, усещайки, че се задушават... Че животът отминава, а ние някак не сме част от него? Че обръщаме главите си в другата посока, когато видим влюбени двойки? Астматиците най-добре разбират какво е да не ти стига въздуха и да нямаш инхалатор под ръка...

Режисьорът Хафай Леви категорично е искал Къщата да бъде 'третият герой" в историята на модерната адаптация, пренесена от 70-те години в наши дни с оригиналната продукция на HBO.

"Къщата да изглежда и да се чувства много по-различна във всеки епизод", казва той пред специализираното издание "Архитектура и Дизайн".

Неговите постоянно променящи се интериори отразяват понякога процъфтяващите, а понякога вехнещи отношения между Мира и Джонатан.

За сцените от семейния им живот е използвана къща в Ню Йорк.

Със своите дорични колони, предна веранда с парапет и двускатен покрив (дормер) със скосени прозорци на таванскатата стая, двуетажната къща, датираща от 20-те години, е избрана повече заради местоположението си - в сносен квартал, отколокото заради еклектичния архитектурен стил.

"Не искахме семейството да изглежда твърде богато, но пък и не трябваше да са бедни", уточнява режисьорът. 

Снимка: HBO България

Обзавеждането за къщата е правено като за истински дом от дизайнера Кевин Томпсън, за да изглежда автентично, но с "кинематографичен реверанс" към екипа с камерите и осветленията и настаняването им, тъй като заемат голяма част от пространството.

Просторното антре със стълбището и прозорците от всички страни е в традиция с американския стил, който разпознаваме от филмите. 

Срещаме се с Мира и Джонатан в момент, в който вече са планирали дизайнерски основен ремонт, за да оживят атмосферата. Следва втория епизод, в който научаваме, че Мира отдавна е занемарила тази своя идея. Ремонтът - желанието за промяна, за глътка въздух от рутината в задушаващите, еднообразни, отношения между двамата съпрузи, така и не е финализиран.

Декораторът Стефани Боуен обръща внимание на чистите линии в интериора на Къщата в комбинацията със скандинавски акценти, които са дизайнерското кимване към оригинала на Бергман. Те са най-добре представени в трапезарията чрез датската маса от розово дърво, столовете и страничния шкаф и в спалнята, където е тапицираното в бежово легло и ретроскринът.

Единственият стилов принос на Джонатан в дома им- поне първоначално — е в кабинета му, в който се комбинира дървесна ламперия със сьомгови оттенъци. 

"Не е пуснал Мира да вършее в неговата стая", шегуват се от екипа на филма.

Обзавеждането включва антично бюро и ретро ратанова маса, както и много книги, купени на търг за лентата. В библиотеката има подредени издания с еврейска философия.

Играчките и рисунките на дъщеря им Ейва са "посегнали" върху пространството на Джонатан, като са навсякъде, оставяйки усещането за работещ родител, който комбинира хоумофис работата си с грижите за малко дете.

В декора има и друг поздрав към филма на Бергман от 1973 година - класически мебели от този период, като зеления диван. От екипа преценяват, че те може да са наследени от семейството на Джонатан.

В оригинала семейната двойка седи на диван от зелено кадифе по време на интервю за списание. В актуализацията Мира и Джонатан са седнали на  диван тип "банан" в изумрудено зелено, докато отговарят на въпросите от проучването на студентката за моногамните бракове. 

Снимка: HBO България

Колекции по стените на трапезарията са от френски щампи, икони и статуетки, характерни за интериора от 19-и и век също правят паралел с оригинала на Бергман.  

Снимка: HBO България

Но най-интересното интериорно решение идва по време на снимките...

Режисьорът решава инстинктивно да покаже актьорите преди началото на снимките. Затова и повечето епизоди започват, разбивайки "четвъртата стена" - показвайки актьорите, които се подготвят да заснемат поредната сцена, техните минути мълчание, съсредоточване... и "Клапа! Екшън!" 

 "Исках да избягам малко от хиперреализма, за да подчертая идеята, че тази история не е изолиран случай, конкретно за тази двойка. Това е нещо по-абстрактно. Сякаш става въпрос за всеки мъж и всяка жена навсякъде по света", казва той. 

Висящите нощни лампи с огромен размер от двете страни на спалнята са взимствани също от "Сцени от един семеен живот" от 1973 година.  Така наречените брум абажури са създадени по скицата на дизайнера на продукцията Кевин Томпсън.  

Снимка: HBO България

Със сигурност има какво още да очакваме от предстоящите три серии на оригиналната продукция на HBO. Не бързайте да дамгосвате Мира, защото както всички знаем, в живота монетата се обръща. Би било интересно да видим как би реагирал Джонатан в нейната ситуация, дали би бил толкова честен и решителен? Филмът на Бергман засяга една от вечните теми за отношенията между мъжете и жените и полигамията - защо мъжете не развиват чувства към извънбрачните си половинки, а жените винаги си влюбват?

Някога един приятел беше казал, че когато мъж се влюби - зарязва всичко! Жена, деца, къща, спомени... Ако един мъж се влюби става страшно... Това ли предстои по сценарий или Бергман и Леви ни готвят разтърсваща изненада? 

Вгледайте се в детайлите, защото със сигурност Къщата - третият главен герой, ще ни го подскаже! 

И нека не се питаме:

"И нас ли това ни чака...?". Това е просто филм. Много силен филм!