Все повече шарени истории станаха възможни благодарение на живота онлайн. Мрежата ражда своите силни разкази и именно те ще са водещата нишка в поредицата, с която ни гостуват Георги Караманев и сайтът Дигитални истории. Петте материала завършват серията с любопитния случай на MrBeast, един от най-успешните блогъри днес.

Стоите си на работното място, когато изведнъж... се задава невзрачен младеж с небрежна брадичка и пита: "Би ли напуснал работата си, ако веднага ти дам срещу това 100 000 долара?" Как ще реагирате? Ще се съгласите ли?

Искате ли да получите свой... остров? Ами собствено "Ламборджини"? Ей тъй, като подарък, без никакви уловки?

Онлайн няма невъзможни неща, а понякога на границата на провокацията се ражда смисълът. Г-н Звяр - MrBeast, е прелюбопитен инфлуенсър, натрупал над сто милиона абонати, като просто... раздава парите нататък! Сюрреално организира скрита камера, която дори не е скрита. Трупа пари от реклами, за да ги раздава по зрелищен начин, понякога с провокираща задача, понякога... просто ей така. Лудост ли е това?!

Дай пари за пасти!

Как ли изглежда да бъдат изкупени всички, ама всички стоки в един супермаркет?

Обаждат ви се от телевизионно предаване, за да питат как живеете, как са ви се отразили турболентните последни години. Разказвате, че сте загубили работата си и.. се оказва, че за да ви зарадват, ще ви подарят 20 000 долара.

Е, надали бихте отговорили, че е лудост, ако именно вас избере MrBeast за поредния си нестандартен подарък. Дали тук става дума повече за форма на социален експеримент, или на телевизионно реалити, стигнало до неочаквана крайност? Дали пък не е изцяло нов жанр забавление - наричат го "скъпа сензация"... наистина не е толкова важно, колкото интересна е самата история.

MrBeast се казва Джими Доналдсън и надали бихте го отличили, ако го срещнете в любимите му южни щати. Роден е в Канзас през 1998 г., израства в Северна Каролина. Животът не би му предложил нито световна популярност, нито милиони долари за раздаване, ако не беше... Youtube.

Дядо Beast

С брат му са отгледани от самотна майка, която работи за военните. Когато е на 13, не е виждал накуп повече от 50 долара. "Ако някой ми беше казал, че за час ще раздам един милион, бих му се смял дълго", казва Джими.

Като малък се увлича от бейзбола, но е срамежлив и това му пречи да върви напред. Има и здравословен проблем - от хлапе страда от болестта на Крон, храни се трудно, мъчат го тежки болки.

Не помни откога си пада по Youtube, прави първия си канал само на 14. Показва детски смешки с приятелчета, дори не казва на майка си.

По онова време се ражда прякорът MrBeast - г-н Звяр, който всъщност е толкова далеч от излъчването и посланието му, че няма накъде. Дори не го измисля сам. Когато му подаряват игрална конзола, връзвайки се за игра в мрежата, тя му дава "служебен" прякор. Харесва го толкова, че го взема на въоръжение и го ползва до днес.

В тийнейджърството болестта му създава все повече проблеми, сваля 20 килограма, няма сили за нищо. Единственото, което му носи удоволствие, е да прави все повече и повече детински клипчета и да ги показва онлайн.

Пет пари не давам!

Отнема му доста години, докато натрупа първите си 10 000 последователи и тогава решава... да прави още по-големи глупости. Те обаче се оказват достатъчно вървежни, за да вдигнат бързо броя на последователите. Извинявайте за директното определение, но не е пресилено - нека спомена, че първият му истински успешен клип представлява Джими, който брои от 0 до 100 000. Крайно полезно и креативно, нали?

Продължава се с четене на енциклопедии, MrBeast показва как гледа аниме 100 часа без почивка, 24 часа върти спинер... все интелектуални начинания, които се оказват неочаквано успешни.

И тъкмо когато гледанията му достигат 6-цифрени числа, а с това започват да се увеличават и приходите... идва време да отиде в колеж. Някак си, както е типично и за нашите ширини, винаги се е подразбирало, че ще продължи с висше, но той решава, че не му трябва, има си Youtube.

Събира смелост да каже на майка си, а тя е изумена. Но го подкрепя, особено когато неочаквано разбира, че от клипчетата си той вече изкарва достатъчно, за да се изнесе да живее сам. Системата на мрежи като Youtube е такава, че плащат прещедро на инфлуенсърите, които са успели да привлекат голям брой абонати и всяко следващо тяхно клипче гарантира много гледания. В крайна сметка сайтовете "живеят" от реклами и всяка подобна възможност им гарантира приходи.

Пари при пари отиват

Най-накрая свободен да прави само това, което иска, г-н Звяр продължава с нестандартните идеи. Купува си по-сериозно оборудване и се отдава на видео експерименти. Показва какво става, ако сложиш малка микровълнова в голяма и включиш и двете. Как се отразява експлозив на клавиатура за 1000 долара.

А после... му идва нестандартна идея, която променя всичко. Какво ли ще стане, ако част от парите, които получава, просто даде на някого и покаже как това се случва?

Първият късметлия е бездомник, повече от трогнат, прегръща го и казва, че с тези 10 000 долара ще промени живота си. А 19-годишният Джими разбира, че именно в това вижда смисъла. Да споделя нататък изкараните пари по нестандартен начин.

"Здрасти, ами аз съм ютюбър, искам да направя нещо готино, ето ти 10 бона" - срамежливо казва MrBeast. "Шегуваш се?!" - такава е, разбира се, реакцията на почти всички нататък.

"Много е готино да видиш как нечие лице грейва".

За милиони няма закони

После започва да дава по няколкостотин долара бакшиш на доставчици на пица. Прави състезания - например кара двама състезатели по американски футбол да си подават топката, като всяко подаване е 1 долар, но едно изпускане е достатъчно, за да изгубят всичко. Поръчва пици от трима доставчици, 1000 долара е наградата за разносвача, който се появи пръв. Пука гума с кирка, започва да спира колите и шофьорът, който му се притича на помощ, печели... колата, нов джип.

"Разбрах, че съм кракнал системата!", казва Джими. "Ако правя видео и то върви добре, мога да продължа, така брандовете не просто ми дават пари, а помагат на много хора, като същевременно получават и реклама."

Така се стига и до един специален за него момент, който, разбира се, също показва в мрежата. Позвънява на вратата на майка си, за да ѝ даде 100 000 долара, с които да си изплати ипотечния кредит.

Числото на звяра

Ето че стигаме до 2018-а, Джими вече има 1,6 млн. абонати, но почти няма свои пари. Тогава се среща с маркетингов специалист, за да променят модела. Раздаванията стават още по-мащабни, качеството на видеопродукцията му доближава и понякога надминава това от телевизията.

Празнува 3-милионния си абонат, събирайки 3 милиона монетки от по един цент, които да подари на всеки. Купчината е почти като къща. Дава кредитната карта на някого, за да купи каквото си реши. Купува къща на бездомен човек, осиновява всичките животни от голям приют.

Гледанията растат невероятно бързо. Както той казва, след като стигнеш 100 000 абонати, следващата стъпка не е 200 000, а милион. Интернет работи така, че един модел, оказал се успешен, може да расте много бързо, а идеите на г-н Звяра явно допадат на аудиторията.

Постепенно сред начинанията му се намесват все повече благотворителни инициативи. Показва как изкупува всички стоки в хипермаркет, за да ги дари на хранителната банка.

В разгара на ковид кризата симулира телевизионно студио, в което кара хората да разказват за проблемите си от локдауните, и, разбира се, им дава 5-цифрени суми.

За целия бар

Денят, когато регистрира 40 млн. абонати, решава да отпразнува, като "купува" за един ден огромен ресторант, в който... никой не плаща, само трябва да минете с колата си и да вземете храната.

Славата му вече е голяма, опашката расте ли расте... стига 20 мили! 35 километра коли, подредени, за да получат от безплатните ястия. Като компенсация за дългото чакане, от екипа му излизат навън и започват да подаряват каквото им падне - стотици хиляди долари, игрални конзоли, компютри.

Стигаме до 2022-а, когато Джими отпразнува 100-милионния си последовател в игра с награда... остров! Състезанието, макар и продължило само 10-ина минути "ефир", беше достойно за най-добрите телевизионни стандарти, в духа на "Форт Бояр", но със скоростта на онлайн динамиката. И, няма шега, няма измама, последователката, която намери финалното съкровище, днес си има остров.

Какво ли следва? MrBeast вече има екип от около 100 души, някои са му приятели от детството, други - висококвалифицирани специалисти като Марк Робър, инженер с опит от НАСА и "Епъл".

Милионерче, не се подигравай

Джими все повече се насочва към социалните теми. Последната му мащабна кампания беше да се наберат 20 милиона долара само за няколко месеца, така че да бъдат засадени 20 милиона дръвчета на всички континтиненти, без Антарктида.

Успя да събере парите без проблем. С цял милион долара се включи Илон Мъск, който все още стои на върха на списъка с най-големите му дарители, но там личат със сериозни суми и Дейвид Бениоф, и Джак Дорси, и... разбира се, самият MrBeast.

Включиха се и огромен брой други Youtube звезди с нестандартни призиви и реклами за кампанията, видеата се отличаваха с доста креативност.

Човекът взе парите...

Днес последователите на основния му канал са 108 милиона, Джими е на пето място в тази класация, два от каналите пред него са на хинди.

Все повече се развива благотворителният му канал, в който говори за проблемите с глада в Америка и по света и набира дарения. Само една от кампаниите му осигурява 2 милиона порции храна. Скоро ще започне да създава и собствени хранителни банки в различни краища на САЩ.

Общо 6-те му канала имат 148 милиона абонати, което прави MrBeast най-големия Youtube бранд.

През 2020-а той откри своя верига за бързо хранене, която доставя на 1000 места по света, след това, на откриването на първия му истински ресторант, настана масова психоза - на опашката в Ийст Ръдърфорд, Ню Джърси, се бяха наредили... 10 000 души! Всичко това доведе до световен рекорд от най-много бургери, продадени за ден.

Красавицата и звярът

Дълго време имаше връзка с Маги Спидел, която по професия е инфлуенсър в областта на лайфстайл темите. Новото му гадже Тея Бойсен е... инфлуенсър, извинявайте за повторението. Нейната силна страна е платформата Twitch, идва от Южна Африка и е завършила психология и право.

"Когато постигна нещо невъзможно, първата ми работа е да помисля кое е следващото, още по-невъзможно", казва Джими. Това, което на самия него най-много му харесва, е, че показва как "интернет не е само място за празни приказки, в него може да се правят и позитивни начинания, които да променят целия свят към по-добро".

В мрежата вървят петиции, които призовават да му се връчи Нобелова награда. Някои казват, че е шоумен, други го наричат филантроп. Последното може и да е пресилено, по различни данни днес 24-годишният г-н Звяр има между 60 и 80 милиона долара лично състояние. И, разбира се, освен с филантропия и с импровизирани състезания за много пари, той продължава да пробива и със съдържание с откровено простоват хумор.

Тигре, тигре

По-важното е, че посланията му достигат до огромен брой, при това млади хора. Че те може да са предизвикателство към традиционното консуматорското общество (на което обаче се крепи моделът!). А също така показват на младите, че хора гладуват и имат нужда от помощ. Че събирането на средства за мащабни екологични начинания като залесяването не винаги трябва да минава през посочването с пръст.

Онлайн животът прави възможни такива феномени, при които един инфлуенсър може да си позволи да прави по-скъпо и изпипано видео съдържание и от най-големите телевизии. При това без да блести с чак такава оригиналност, бизнес нюх или харизма. Време, в което подкастъри като Лекс Фридман или Джо Роган имат в пъти повече зрители от най-големите световни тв канали.

Какъвто и да е Джими, по-интересно е какво има да ни каже неговата популярност. Толкова ли е нетипично в културата ни просто да подаряваш нещо, което се изразява в сериозни суми? Защо се оказва толкова интересно да гледаме как това се случва - заради този, който дава, заради получаващия... или защото тайничко и ние се надяваме на лесни пари?

"Обичам да помагам на хората просто защото това ме прави щастлив и ме кара да се чувствам добре. Обичам да виждам щастливите им лица, обичам да срещам ентусиазма им", казва простичко MrBeast.

Да, тайничко всички чакаме Дядо Коледа в един или друг смисъл, забравяйки нещо още по-важно. Че понякога може да дадем някой лев на човек в беда, но още по-важното - да си даваме сметка за бедите на другите в този все по-ампутиран откъм емпатия свят. Да не забравяме колко е хубаво самите ние понякога да бъдем Дядо Коледа...

А н по-малко любопитната история на самия YouTube можете да я прочетете тук.