#Той е малък, пакостлив и леко зловещ. Не — не е поредният герой от фентъзи франчайз, а новата градска обсесия на поколението Z: Labubu. Същество с големи очи, остри уши и усмивка, която напомня едновременно за невинно дете и за демоничен дух от приказка. Ако още не си го виждал — значи не си бил онлайн днес. А ако вече имаш пет — значи знаеш, че шестият е „секретен“ и ще дадеш всичко за него.

В свят, в който всеки иска да бъде уникален, но всички купуваме едно и също, Labubu се оказва перфектният културен вирус: достатъчно странен, за да бъде запомнен, и достатъчно сладък, за да бъде желан. Под на пръв поглед наивната пластмасова обвивка стои феномен, който обединява естетика, икономика, психология и социална принадлежност. Labubu не е просто играчка. Той е символ на едно поколение, което търси себе си — в кутия с изненада.

Раждането на чудовището

Labubu се появява през 2015 г. като герой в поредицата The Monsters на хонконгския илюстратор Kasing Lung. Вдъхновен от скандинавската митология, детските кошмари и традиционните илюстрации, той е замислен не като комерсиален обект, а като приказно същество със собствена душевност.

Първоначално, Labubu е част от книга - образ, който символизира непокорството, фантазията и вътрешния свят на детето, което отказва да се съобрази с нормите. Но това, което следва, е експлозия, каквато малцина са очаквали.

Снимка: Getty Images

Изненадата като търговска стратегия

През 2019 г. китайският гигант POP MART вижда потенциал в Labubu и го превръща в част от своята печеливша концепция: blind box културата - кутия, в която се крие произволна фигурка от дадена серия. Потребителят не знае какво ще получи, но се надява на "рядка" или "секретна" версия.

Този модел създава поведенчески цикъл, в който очакването, разочарованието и надеждата се въртят в безкраен кръг. За млади хора, израснали с мобилни игри, TikTok и инстантни награди, това е съвършената формула за емоционална зависимост от обекта.

Психология на колекционера

Невробиологично доказано е, че актът на получаване на изненада активира системата за награда в мозъка - подобно на хазарта. Labubu превзема тази реакция и я вкарва в опаковка от визуална сладост, мистерия и лимитирана достъпност.

Много фенове споделят, че изпитват "истинско вълнение", когато държат кутията, и "емоционална свързаност" със самите фигурки. Това явление води до емоционално инвестиране, при което Labubu не е просто предмет, а "приятел", "терапия" или "идентичност".

Улицата, TikTok и новата субкултура

Labubu става символ не само в Китай, но и в градската култура по целия свят. В платформи като TikTok и Instagram, фигурката се появява в OOTD постове, видео с "разопаковане", и дори като аксесоар към дрехи от Balenciaga или Supreme.

Това създава нов тип "естетическа субкултура", в която куклата е не просто играчка, а част от визуалния език на поколенията Z и Alpha. Феновете се идентифицират чрез стила на фигурката, цветовете, позите, дори чрез това коя серия предпочитат - "dream fairy", "space travel", "skull panda" и т.н.

 Градски племена и цифрови общности

Labubu обединява хора от най-различни култури в нов тип градски общности - дигитални по форма, но емоционално дълбоки. Съществуват хиляди групи в Discord, Reddit и Facebook, посветени на размяна, идентификация на фалшификати и анализ на всяка нова капсулна серия.

Интересното е, че тези фенове често не са традиционни колекционери. Те са баристи, студенти, артисти, IT специалисти, които чрез Labubu намират усещане за принадлежност и творчество в един все по-циничен свят.

Снимка: Getty Images

 Лукс, спекулация и рекорди

Цената на обикновена фигурка варира между $25-$30, но редките "секретни" варианти се продават за $500 до $3000 в платформи като eBay и Taobao. През юни 2025 г., в Пекин бе продадена огромна PVC скулптура на Labubu за над $170,000, счупвайки рекорд за "дизайнерска играчка".

Някои потребители търгуват Labubu като инвестиционен актив, подобно на NFT или лимитирани маратонки. Така границата между играчка, изкуство и финансова спекулация почти изчезва.

Хайп културата срещу регулацията

През последните месеци регулаторите в Китай и други страни започнаха да поставят под въпрос blind-box практиките. Продажбата на Labubu на деца под 8 години вече е забранена, а в британски магазини се стигна до инциденти с опашки и сблъсъци.

Медиите все по-често говорят за "психологическа зависимост", "търговски капани" и необходимост от етичен кодекс в колекционерската индустрия. POP MART реагира с нови етикети и промени в стратегията, но въпросът остава: може ли една играчка да бъде и култура, и бизнес, и зависимост - едновременно?

Сравнение с други култови обекти

Labubu често е сравняван с Be@rbrick, японски арт-фигурки, но с по-силна естетическа и модна стойност; Funko Pop - масов американски феномен, но без елемент на изненада и емоционална свързаност; NFT-та и дигитално изкуство - сходна спекулация, но без физически обект.

Разликата при Labubu е, че той съчетава всичко това в едно - емоция, изненада, красота, комерсиалност и субкултурна енергия.

Labubu като огледало на съвременния човек

Labubu не е просто тренд. Той е огледало на нашата дигитална ера - свят на микрокултури, естетически утопии, материализирана носталгия и крехка връзка между детството и зрелостта.

Днес, когато носим Labubu на раницата си, снимаме го в Instagram или се вълнуваме от следващия дроп, ние всъщност изразяваме нуждата от вълшебство в ежедневието - малка, пластмасова частица фантазия, която ни напомня, че да бъдеш дете не е недостатък, а културен капитал.