#Странно е как един влак, своеобразен мост между Изтока и Запада, се превръща в истинска легенда още от създаването си преди 139 години... Легенди се разказват за героите на времето, но как една машина без душа и сърце успява да се превърне в център на литературни произведения и във фокус на редица филми? 

Едва ли има човек, който да не е чувал за "Ориент Експрес". Може би има, хора, които смятат, че този влак отдавна не съществува. Сега ще ги изненадаме, разказвайки им, че могат да се качат в него! 

Но да започнем отначало...

Oще снимки вижте тук>>>

През 1882 г. Жорж Нагелмакерс, син на белгийски банкер, поканва гостите си на железопътно пътуване от 2000 km. (1243 мили) със своя „Светкавичен лукозен влак“ (Eclair de luxe). Влакът тръгва от Източната гара в Париж във вторник, 10 октомври 1882 г., малко след 18:30 ч. (местно време) и пристига във Виена на следващия ден в 23:20 ч. (местно време). Обратният път започва в 18:30 ч., петък, 13 октомври, като влакът напуска Виена и пристига в Страсбург на 14 октомври, събота около 20:00 ч. Жорж Нагелмакерс е основателят на Compagnie Internationale des Wagons-Lits, която разширява услугата си с пътувания с луксозни влакове, туристически агенции и хотели в Европа, Азия и Северна Америка, като най-известният му влак остава „Ориент Експрес“.

Влакът е композиран по следния начин: багажен вагон спален вагон с 16 легла (с талиги) спален вагон с 14 легла (3 оси) вагон-ресторант спален вагон с 13 легла (3 оси) спален вагон с 13 легла (3 оси) багажен вагон (с товаримост 101 тона). 

Барман подготвя чаши с вода за пътниците при отпътуването през май, 2000 година

Снимка: Getty Images

Първото меню на борда на влака (10 октомври 1882 г.) се състои от: стриди, супа с италиански макаронени изделия, калкан със зелен сос, пилешко "a la chasseur", филе от говеждо месо с картофи, дивеч, маруля, шоколадов пудинг и бюфет от десерти.

Пътуването на "Ориент експрес" трае едва 6 дни, а цената му излиза точно 16 445 лева на човек. Във влака се возят 90 души от четири континента. Обикновено пътуващите минават през Русе, а след това разглеждат Варна, за да се отправят към Истанбул. Там приключва и пътуването им.

Тръгването от Париж е придружено с гурме вечеря, а на следващия ден пътниците се наслаждават на красивата унгарска столица Будапеща, където спят в хотел. Това е най-скъпият маршрут от предлаганите от "Ориент експрес". 15 445 лева излиза пътуването от Истанбул до Венеция, а 13 140 струва този от Венеция до Лондон, като може да изберете дали да минете през Прага или Будапеща.

Балон с горещ въздух, вдъхновен от "Ориент Експрес" по време на шоу в Германия, 2000 г

Снимка: Getty Images

След двудневен престой в Унгария, "Ориент експрес" пристига в Румъния, като пътниците имат възможност да разгледат курорта Синая, а по-късно и столицата Букурещ. Предпоследният ден е посветен на България, а след това пасажерите на легендарния влак ще го напуснат. За финал те ще се насладят на изискан обяд във вагон-ресторанта, пристигайки в Истанбул.

Любопитен факт е, че зарадиа преминаването на "Ориент Експрес" през градските ни ж.п. гари, управляващите наемат студенти от Художествената галерия, за да ги разкрасят. Причината е да направят добро впечатление на чужденците. Един от тези студенти е всеизвестният Кристо.

От години историческият влак от романа на Агата Кристи, възстановен през 1997 г., пътува от Париж до турския мегаполис. Маршрутът се реализира само веднъж в годината, а интересът към него е винаги голям. Може би защото през годините във влака са се возили Елизабет II, Франц Йосиф, Оноре дьо Балзак, Шарл де Гол, Агата Кристи...

Първият влак "Ориент експрес" тръгва на 12 август 1887 г. от Виена до Истанбул.

Блясъкът и богатата история на „Ориент Експрес“ често се появяват в различни произведения на литературата, киното и телевизията. По-известни са "Дракула" (1897) от Брам Стокър, "Stamboul Train" (1932) от Греъм Грийн, "Убийство в Ориент Експрес" (1934) от Агата Кристи, "От Русия с любов" (1957) от поредицата Джеймс Бонд на Иън Флеминг.

През 1934 година излиза и филмовата адаптация по романа на Греъм Грийн, а романът на Агата Кристи е претворен на екрана през 1974, 2001, 2010 и 2017 г.

Романа си Агата Кристи написва в стая 411 в хотел „Пера Палас“ в Истанбул, Турция. Стаята и хотелът стават известни с тази си слава и до днес са запазени в нейна чест. Същата стая вече не носи номер, а име – „Стаята на Агата Кристи“. Писателката наистина е пропътувала разстоянието Париж – Истанбул с Ориент Експрес, но личните ѝ спомени за това пътуване са отрицателни, оплакала се е от наличие на дървеници в спалното си купе.

Шеф готвач подготвя гурме меню за пътуващите във влака

Снимка: Getty Images

За разлика от Агата Кристи, в своя статия авторът Даниела Микова определя "Ориент Експрес" като нарицателно за лукс, комфорт и вероятно разточителство. С бутиковото си обзавеждане, отбрани вина и гурме кухня, той се е превърнал в марка, етикет за класа, стил и благосъстояние. Името на този истински продукт на времето, устоял и превъзмогнал изкушенията на цивилизацията, идва от хората. Жадни за нови приключения, провокирани от желанието да се озоват в нови непознати светове, те виждат в този влак един своеобразен мост между Изтока и Запада.

Потопете се атмосферата на легендарния влак с разходка в галерията със снимки тук >>>