##Мариан Залцман е автор или съавтор на 16 книги. Смятана за един от петимата водещи трендспотъри в света (най-устойчивият ѝ принос е популяризирането на термина "метросексуален"), Мариан е една от най-често награждаваните жени в световната индустрия за връзки с обществеността. От 2018 г. насам тя е старши вицепрезидент "Глобални комуникации" във "Филип Морис Интернешънъл" в момент, когато компанията провежда своята трансформация към бъдеще без дим.

Помните ли времената, когато бъдещето криеше обещание за предстоящи по-добри дни? Времената, когато очаквахме появата на лъскави нови уреди, космически скок в науката, технологиите и транспорта, и надигане на икономически приливи, които да изтеглят всички заседнали в плитчините кораби?

А какво се надявате да се случи сега?

Какви са мечтите ви за 2023 г. и след това?

Всички помним с какво вълнение хората преди две години очакваха края на 2020 г. - Годината на заразата и новото ненормално. Очаквахме идването на ваксините за COVID-19 и повечето от нас таяха надежда, че няма как следващите години да са толкова жестоки и разтърсващи, колкото 2020 г. И после дойдоха 2021 г. и 2022 г. И вместо да излекуват раните ни, последните две години ни захвърлиха в безпощаден водовъртеж от болезнени новини и събития. Стремително растяща инфлация и икономическа несигурност. Объркани вериги за доставки и глобална енергийна криза. Продължаващ подем на крайната десница и ерозия на демократичния ред. Разрушителните метеорологични явления, които "се случват веднъж на сто години", започнаха да се повтарят с тревожна честота. Масова дезинформация и жлъч. И на всичкото отгоре започна и войната в Украйна.

В началото на 2023 г. имаме основания за страхове и основания за надежди. В колоната "страхове" най-дълготрайната и най-вредна тенденция (наред с промените в климата - макротенденцията на макротенденциите) е все по-ефимерната същност на реалността. Границите между реално и фалшиво или само отчасти вярно се размиват все повече и понякога този проблем се изостря от нещо, което може да се опише като раздвоение на човечеството. Разделението между бедни и богати, между имащите и нямащите достъп до технологии, а в последно време и между информираните и дезинформираните, се задълбочава. Недоброжелатели съзнателно разпространяват фалшива информация, която мълниеносно си пробива път в инфосферата. Вече не е важно дали нещата, в които вярваме са истина, важно е дали се приемат за истина в информационния ни балон.

Може би е в природата ми да търся светлината в тунела, но въпреки постоянно задълбочаващите се поляризация, екстремизъм и омраза, аз виждам повече тенденции за идващата 2023 г. в колоната "надежди". Това се дължи до голяма степен на факта, че на хората им писна. Те са разтревожени от случващото се в техния свят и най-накрая са готови да му се опълчат. Едно от последствията в тази връзка е макротенденцията за намиране на нов баланс на силите. Други тенденции, които виждам на хоризонта, включват промяна на някои вкоренени потребителски навици, защото хората се отнасят все по-сериозно към устойчивостта, оползотворяване на силата на звука и подреждане на малките светове, които ни осигуряват защита в тези объркани и объркващи времена.

Загуба на усещането за реалност

Думата на годината според "Мериам Уебстър" е газлайтинг (Gaslighting), като дефиницията за нея е "действие или практика, които заблуждават грубо друг човек, обикновено с цел извличане на полза". Опасността от дийпфейк технологиите вече не е абстрактна. Те вече са тук. Агенции наемат модели, създадени от изкуствен интелект, и това води до основателни въпроси, свързани с представителството и разпределянето на печалбите. В Южна Корея виртуални инфлуенсъри привличат последователи и трупат пари. Точно, когато неохотно започнахме да свикваме с новините, генерирани от изкуствен интелект, се появи podcast.ai - поредица, създадена изцяло от изкуствен интелект. Да не пропускаме и Replika - виртуален приятел или интимен партньор по поръчка. И всичко това още преди мета вселената да стане реалност.

Въпросът, пред който ще сме изправени през 2023 г. и след това е прост: На кого и на какво да вярваме? С появата на новите технологии вече не можем да се доверяваме на очите и ушите си. Погрешната информация и дезинформацията са толкова широко разпространени, че ООН призова държавите членки да приложат политики за насърчаване на дигиталната грамотност. Синдромът на деперсонализация-дереализация (СДД) e психично разстройство, при което хората имат усещането, че наблюдават себе си отстрани, че са психически или физически отстранени и/или че контролът им над реалността отслабва. Най-често препоръчваната терапия за това разстройство е терапията чрез разговори. Това е добре, но какво ще стане, когато все по-голям брой доставчици на здравни услуги започнат да ползват интелигентни чатбот терапевти?

Умът не ми го побира.

Снимка: Philip Morris

Нормализиране на устойчивостта

Според проучване на GlobalScan, проведено в 17 държави, обществената загриженост за климатичните промени достига рекордни нива, като 65% от интервюираните определят ситуацията като "много сериозна". Нещата са стигнали толкова далеч, че 4 от 10 участници в проучване от 2022 г., проведено в 31 държави, посочват климатичните промени като пречка за това те да изберат да имат деца. Това е огромна промяна в сравнение със само няколко години по-рано, когато много хора бяха склонни да отхвърлят опасенията от неизбежна климатична катастрофа. Екстремните метеорологични явления разтърсиха самодоволството на големи групи от населението на света и това, което преди се смяташе за "теоретична възможност" или "гледна точка", вече е научно доказан факт за мнозинството хора. И това се отразява на начина, по който обикновените потребители избират какво да купуват, независимо дали става въпрос за големи покупки (къщи, коли), или за малки.

Япония въведе в партньорство с търговските обекти точкова система, която насърчава екологичния избор на пазаруващите чрез събиране на точки за лоялност, с които се печелят награди. Виждаме и по-ясно изразен преход в посока бавна мода със стартъпи като шведския Asket, които отхвърлят сезонните колекции в полза на "постоянна" колекция за години напред, и други търговци, които създават програми, например програмите Lean Closet на Cuyana и Worn Wear на Patagonia, стимулиращи клиентите да върнат употребяваните продукти, за да заживеят те втори живот с друг клиент.

През 2023 г. ще видим повече иновации, свързани с екологичното самосъзнание, включително нови модели на доставки, етикети с въглеродния отпечатък за някои храни и пасивно устойчиви продукти и техники, като "жаден" асфалт за области с висок риск от наводнения, нова ултра-бяла боя, която намалява нуждата от използване на климатик и малки градски гори, които спомагат за запазване на биоразнообразието, понижават температурите и намаляват замърсяването. Във време на глобална енергийна криза и растяща инфлация все повече хора избягват пътуванията със самолет и избират да пътуват с нощни влакове или автобуси. Търсенията в Pinterest за "естетика на пътуването с влак" са нараснали с 205% през последната година.

Оползотворяване на силата на звука

Преди няколко години започнаха да излизат статии за въздействието на музиката при хора с болестта на Алцхаймер и деменция. Сега сме свидетели и на все по-голямата популярност на други начини на използване на звука - от аудио еротика и пространствено аудио до ASMR (автономната сензорна меридианна реакция), които предизвикват еуфория, вдъхват спокойствие и дори водят до изтръпване. Все повече звукът се възприема като потенциално решение на поне някои от проблемите, които измъчват модерното общество. Звукови бани и звуково картиране се предписват за успокояване на душата и намаляване на тревожността. Все по-голям брой хора се насочват към кафявия шум за релаксация или подобряване на концентрацията.

През 2023 г. ще продължим да търсим нови (а и стари) приложения на звука, включително ще изследваме връзката между гласа и болестите. Учените от Националните здравни институти събират гласови данни с цел разработване на изкуствен интелект, който да диагностицира заболявания - от неврологични болести до аутизъм и рак - на базата на начина, по който човек говори.

Като цяло през 2023 г. ще се облегнем на надеждата и собствените си сили. Докато напрежението навън расте, ние ще се стремим да намерим онези елементи, които се вписват безпрепятствено в живота, който искаме да водим, и ще ги инкорпорираме в домовете и навиците си. Вкопчвайки се в истината и защитавайки я, преосмисляйки институциите и подходите, които вече не произвеждат резултат за всички, възприемайки начин на живот, който отчита опасностите за планетата, оползотворявайки силата на звука и създавайки по-малки, по-богати и по-сигурни светове, ние придаваме цел и стабилност на едно съществуване, което често ни се струва безумно и безцелно.

Снимка: Philip Morris


 

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.