#Слънцето е вече в България, а мислите на #Maтине се реят към странта на изгряващото слънце в Япония! Защо ли? Защото на гости е актрисата от Народния театър Биляна Петринска, с която ще направим виртуална разходка из държавата на бъдещето! Тя, заедно с трупата на Народния театър от спектакъла "Калигула", триуфираха на японската сцена, като бяха викани пет пъти на бис. Наред с аплодисментите, имало и неволи, и вълнения, но за всичко това ще научим благодарение на водещата Рени Веселинова и екипа на #Maтине днес! 

Видният архитект Тадао Андо казва, че когато гледате японската традиционна архитектура, трябва да гледате през призмата на нейната връзка с природата и културата.

Можете да слушате #Матине в Spotify и Google Podcasts.

"Всъщност можете да живеете в хармоничен, близък контакт с природата - това е много уникално за Япония", обобщава Андо.

Посрещаме Биляна Петринска с точно този въпрос, за да научим докосна ли се до тази хармония там. 

Още снимки от Япония вижте тук >>>

"Връщам се добре заредена и това е от голямо значение за нас, актьорите. Това ни помага в работата. Колкото и да си уморен, преди всичко да си щастлив човек. Няколко дни след завръщането ми бе доста трудно, но няма как. Синът ми отпразнува своя рожден и бе доста емоционално, защото много си липсвахме през тези 2 седмици, докато бях в Япония", споделя актрисата от Първата ни сцена. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

Това е първото пътуване на Биляна Петринска до Япония. Казва, че е сбъдната мечта. 

"Не знам кога ме е чула Вселената, но съм си го пожелавала! Сбъдна се по най-неочакван начин, в най-неочаквано време. Наблюдавах всичко - от качването на самолета. Това бе най-дългият ми престой във въздуха, с прикачвания, бе доста уморително, но като знаеш къде отиваш и кое е онова, което ще остане в теб - струва си. Бяхме там по покана на голям Международен фествивал в Шизуока. За мен е много специален този спектакъл, не само заради колегите и за това, че пея там, но и защото по време на репетиционния процес бях бременна, така че това за мен бе емоционално пътуване", споделя тя. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

Удивена е от общото усещане за отношението на хората към теб. Любезността...

"От служителите на аерогарата до самия край на пътуването. Това е нещо, за което съм чела и очаквала, но е удивително на живо. На всеки три метра има служител, който те води. Отношението е толкова лично, че се чувстваш като малко дете. Човек не може да се изгуби там. Кражбите са сведени до нула. Автомобилните катастрофи също. Не знам как се прави - с отношение, вътрешна дисциплина и отговорност, може би. Никой не вика, не пуши, не хвърля боклуци, не се храни по улицата, не се бута - затова за мен това е нация на бъдещето. Не защото е високотехнологична и развита, а защото отношението към общото е издигнато в култ". 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

Това е бъдещето, смята Биляна Петринска: 

Човек да отговаря за другия, за да може да бъде щастлив самия той. Не е ли това мирът? 

След любезността, връзката между природата и пропитата във всичко древна култура е впечатляваща. Биляна Петринска и трупата попадат в Киото - урбанистична среда, съчетала в себе и съвременни сгради, и древна архитектура. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

"Щастлива съм, че реализирахме "Калигула". Хвърлихме огромен труд заедно с режисьора Диана Добрева и екипа, с колегите актьори. Приеха ни изключително добре, въпреки предизвикателствата. Аз имах личен проблем - два дни преди спектакъла ми падна гласа, а аз основно пея в представлението, така че музикалната картина бе под върпос. Това дойде след карантинирането на Деян Донков, който за щастие успя да излезе на сцената за представлението. След като и декорите и костюмите ни бяха блокирани. Японците за два дни се организираха и направиха нов декор, нови костюми, взеха се гримове и се справихме блестящо. Имахме изпитания и се питахме случайно ли е? Все пак отиваш на Изток... Може би това са някакви уроци. Смятам, че духовността е над материалното и тя победи", разкрива Биляна Петринска. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

Отбелязваме, че японският екип е свършил чудесна работа, вдъхновена от костюмите и сценографията на Нина Пашова, която през 2018 г. бе отличена с Аскеер за работата си по "Калигула". За да се случи спектакъла, наложило се местният екип да подготви представлението по видеозаписи от България. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

"Но как няма да се справят? В техния бърз влак Шинкансен до Токио, тези хора се кланят на влизане и излизане в купето. На перона служителите се кланят, след като влакът замине.. Това е друго отношение към смисъла на живота по принцип. Това не е отношение между слуга и господар. Няма възпалено его. Има съзнателност на съзидание и посвещаване. Човек трябва да се посвети на това, което прави - виждах градинари, които чистят тревички между плочките, които се посвещават на това. Това е начинът, за да ти се случват хубави неща", споделя Биляна Петринска. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

В Япония публиката не става на крака за аплодисментите. Не иска да е по-горе от актьора.

Философията е да уважиш другия и да го аплодираш, защото го харесваш наистина, а не за да демонстрираш шумно, че го харесваш, смята актрисата. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

"Отношението към изкуството и човека на изкуството у нас липсва сякаш. В Япония нас не ни познаваха като актьори, но като споделиш, веднага сменят отношението като към нещо много значимо. Но не заради това се чувствах спокойно. А защото там никой никога няма да посегне на теб. Няма да си позволи да ти изгуби времето. Но не защото си актьор, а защото си човек, личност, защото си дошъл да потребиш нещо и служителят е там да те обслужи, защото това му е работата. Можеш да си забравиш чантата си и да си я намериш пак на същото място", обяснява Биляна Петринска. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

 Тя не успява да издържи на изкушението да си купи кимоно от чист памук и коприна, ръчно рисувани. Продават се в специални магазини. Купува едно и за сина си, а той вече се изживява като самурай. 

"Като актриса, лесно влизам в друг свят. Мога само от една обувка да се пренеса, а камо ли от кимоно. Отключва емоция в мен. В момента кимоното е в спалнята ми, на винтидж закачалка. Прилича на японка в спалнята ми". 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

В Япония не говорят английски, но търпеливо комуникират с теб на твоя език, докато не ти помогнат. Общото е наше и ние сме общото - това ги води в общуването и в живота.

Преди комуникацията с джаджи, като кафене с роботи в Токио, е живата комуникация. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

"Бих останала да живея в Япония. Чувствах се много на себе си там. Заради общата отговорност към себе си и останалите, това да спазваш правилата, които са там не да пречат, а за да помагат. Така например, когато Деян Донков бе карантиниран, нямаше сила на земята, която да премести с час дори неговото възпрепятсване. Бе попаднал под гилотината на "няма изключение". Това е закон и те го спазват. Има специални апликации, проверяват те къде се намираш, дали си в стаята, в която си карантиниран. Това е направено, за да ти е в услуга, да не заразиш останалите. За две седмици видях само двама без маска, при условие, че няма изискване, глоби, заплахи... Правят го, за да пазят останалите", казва Биляна Петринска. 

Снимка: Личен архив на Биляна Петринска

Нищо не започва с теб, но не свършва с теб. Не може "Аз и след мен потоп", обобщава Биляна Петринска.

Вече влиза в ритъм след посещението в Рая на Бъдещето. Предстои ѝ участие в мюзикъла "Компания", който не е игран от година. Копродукцията с Пловдивката опера може да гледате на 13 май в 19 часа в Народен театър "Иван Вазов". Интересна история на Стивън Зондхайм с много сложна музика! Заповядайте! 

Най-голямото предзвикателство пред нея е 18 май в Зала "България" с диригент Йордан Камджалов и Мая Василева- хор. На 20-и май  в Античен театър в Пловдив може да бъде видяна "Карина Бурана" на Карл Орф от 20 часа. Билети тук!

С какво се хранят в Япония, как изглеждат градските им пространства и как звучи Япония като песен в устата на Биляна Петринска - вижте във видеото! 

Можете и да ни гледате - #Матине всяка събота и неделя от 10:00 часа в ефира на WNESS TV!

Редактор:

Кристина Димитрова

Видео:

Тедд Георгиев

Ангел Юруков

Стилист:

Александрина Дерменджийска

Грим:

Росина Георгиева

Гардероб: Zero-Tags