#Световната пандемия промени ежедневието ни, обърна го на 180 градуса, сгъна го на четири, сложи го в десния си джоб и ни остави да се лутаме в опити да уцелим работещия ритъм на живот в социална изолация. 

Няколко месеца след като за първи път разбрахме за непознатия доскоро коронавирус, дните ни са подредени по коренно различен начин. Ако доскоро задължителната проверка преди да напуснем дома включваше телефон, портфейл и ключове, сега към тях добавяме и маска, дезинфектант и предпазен шлем. Шантави времена, казваме ви.

Неминуемо, пандемията повлия коренно и навиците ни на пазаруване. Нямаме предвид завидното количество тоалетна хартия, което започнахме да трупаме в домовете си, сякаш тоалетната е единственото място на света, защитено от коронавирус. Не, говорим за онлайн пазаруването и все по-осезаемата тенденция да въртим търговия от дивана в хола.

Спадът на продажбите в традиционните, физически магазини е доста сериозен - през първото тримесечие на годината той е 25%, но през второто тримесечие достига цели 75%. Разбира се, по-младите и технологично ориентирани хора отдавна пазаруват онлайн и ежедневно кликат върху бутона "купи", но към групата вече се присъединяват и много други, които тепърва се "запознаха" с предимствата на това да пазаруваш в интернет.

За да добием по-добра представа за това как се промениха пазарните навици у нас, екипът ни обиколи ключови места в столицата и направи собствено проучване сред случайни минувачи за това как вие, драги, пазарувате по-често - в интернет или в магазина. Резултатите можем да очертаем като все още равностойни. Голяма част от анкетираните в поредицата #МАТИНЕсесмей пазаруват онлайн, като изтъкват по-голямо удобство, спестяване на време и, разбира се, ограничаване на контакт с непознати и евентуални вирусоносители. Но съвсем не са малко и тези, които предпочитат да отидат в магазина, за да са сигурни в размер, цвят и качество на избрания артикул.

Разбира се, нямаше как да не попитаме и кои според вас са най-шантавите неща, които човек може да си купи в интернет, а добре знаем, че там се продава наистина всичко. Уран, сладолед, домати, секс играчки и употребявано бельо се наредиха сред най-цветните отговори, а ние се чудим на кого му е притрябвало чуждо бельо във времена на извънредна хигиенизация...

Хора всякакви, както се казва, но към тенденциите в интернет пазаруването можем да добавим и статистиката на една от най-големите платформи за онлайн търговия - eBay. Техните данни сочат, че допреди 25 години най-търсени в България са били антики, колекционерски находки и луксозни автомобили и часовници. С времето, обаче, сънародниците ни започват все по-често да купуват от платформата грим, козметика, автомобилни части и аксесоари, както и всевъзможни джаджи за дома и градината. Първенец се оказва не какво да е, а заздравителят за нокти, като само през изминалата 2019-а година българи за закупили 47 000 артикула от платформата. 

В световен мащаб, статистиката за тази пандемична 2020 година е колкото любопитна, толкова и очаквана. Най-търсени в интернет през последните месеци са артикули от категорията "Направи си сам", свързани предимно с различни хобита и развиване на допълнителни умения - шевни машини, пекарни за хляб, фитнес оборудване и куп други джаджи, с които да разнообразим и обогатим иначе изтормозените си души по време на социална изолация. Звучи съвсем логично, не мислите ли?

Вижте епизода на "Матине" с Рени и Вяра, за да разберете и кои са най-скъпите сделки, реализирани в най-голямата платформа за онлайн пазаруване и какви награди раздава eBay за своята 25-а годишнина.