#Спомням си първия път, когато я видях. Беше се "метнала" на гърба на едно рижаво момиче. Ретро, но класика. После я срещнах отново и отново. В различни пропорции, обагрена в изобилие от цветове. Все не можех да запомя името ѝ, но я познавах по муцунката. Знаех, че е от Швеция и че мога да разчитам на нея с години. Висококласна. Издържа на всякакви атмосферни условия. Скоро се превърна в любимия ми начин да прекарам зимата. 

Fjällräven, произнася се [ˈfjɛlːˈrɛːvɛn]. Нещо като фьѐлрѐвен... Означава полярна лисица на шведски, а за любителите на зимата е най-предпочитаната марка за зимна екипировка. Историята ми с полярната лисица започна с една раница преди около 10 години, когато моя приятелка я получи като подарък от гаджето си. "Ако някой ти подари тази лисичка, да знаеш, че много те обича", ми каза тогава приятелката. 

Подарих я на себе си. Беше подозрително скъпа и се надявах инвестицията да си струва. Десет години по-късно по нея няма и следа от употреба. Всъщност това е, което откроява Fjällräven.

Дългосрочна връзка 

Koлкото и да звучи пресилено, но до ден днешен тази раница е редовния ми избор - за еднодневни екскурзии, пазаруване, полети. Тя е идеалният избор, когато чантата ми е твърде малка, когато стандартната раница е твърде обемна, когато малката чантичка ще убива на рамото ми, когато просто трябва да изляза, без да се бавя. Създадена през 70-те години в Швеция, тя носи онзи ретро чар, актуален и днес. 

Снимка: Fjällräven

Fjällräven предлагат устойчива екипировка от 1960 г. Наред с популярната полярна лисица, качеството и дълголетието им е запазена марка. 

Използването на една и съща аутдор екипировка в продължение на 20 или 30 години, може и повече, не звучи странно. Fjällräven има шест общи характеристики: продуктите са създадени от издръжливи материали и конструкция, с фокус върху функционалността,за комфорт, с възможност за ремонт и неподвластен на времето дизайн, създаден за удобство на собственика.

Няма да ви учудя, че 10 години по-късно моята раница вече я носи сина ми. Предава се от поколение на поколение. Тази непреходност позволява на Fjällräven да засвидетелства своята грижа към околоната среда с устойчива инвестия като произвежда по-малко продукти, създаването им консумира по-малко енергия и най-важното - много малко продукти ще се превърнат някога в отпадъци.

Снимка: Fjällräven

Защо ли? Защото продуктите на Fjällräven са истинска находка в магазините за втора употреба, за щастието на повече. Но няма как да не се замислиш - кой въобще се е разделил със своята раница, яке или шапка? 

Когато попадна на подобна находка, често се замислям за историята ѝ.

Дали тази раница е била подарък на друго момиче от нейния бивш и в нея са се побирали всичките спомени от една отишла си любов? Дали собственикът на конкретната вещ не е бил ограбен, а вещта - попаднала по неведоми пътища в този магазин за втора употреба? Дали тази вещ не е била на запален авантюрист, който я е заменил с по-нова и се е разделил със свито сърце с аксесоара си, за да попадне той в ръцете на друг авантюрист? 

В изминали 50 години, якето Expedition Down на Fjällräven със сигурност е било част от много лични истории. С неговата издръжливост, функционалност и вечен дизайн, видяло е много нощи под открито небе, покривало е раменете на много крехки девойки, свалено от ателтичните гърбове на загрижените им приятели, срещало е гръмотевици и светкавици - през хладните нощи на отиващото си лято край морето, през ексцентричните, самотни зимни преходи на някой самовглъбен младеж, върху творческите рамене на фотограф авантюрист или екстремен, смел даунхилист. Гонило е вятъра, летежки със 130км/ч в Алпите, предпазващо гърдите на собственика си в ски спускането...

Каква история само?

Снимка: Fjällräven

Ако всички якета Expedition Down можеха да говорят, щахме да имаме томове с неразказани смели истории...

От 1974 г., когато основателят на Fjällräven - Оке Нордин решава никога повече да не му бъде студено, до наши дни, изключително изолиращото яке Expedition Down остава вярно на оригиналната си конструкция и дизайн. Направени са само няколко актуализации, включително подобрено прилягане, увеличено използване на рециклирани материали, проследим пух за пълнежа и по-добри възможности за поправка, но то остава онзи любим продукт за обичащите зимата. 

Този сезон наследството на този легендарен продукт продължава с лансирането на зимното яке Expedition Mid Winter, което ще бъде интегрирано в серията Expedition 1974. Допълнително, гамата Expedition X - Lätt вече включва Expedition X - Lätt Hoodie. Леко и компактно яке, подсилено с пълнеж нападобяващ пух, то е идеалното облекло за наслояване за различни занимания в студено време.

Снимка: Fjällräven

Вечна вярност

За някои това е оксиморон. За полярната лисица е въпрос на бъдещи планове. През 2009 г. Fjällräven започва да казва "не" на пер - и полифлуорирани съединения (PFAS). Пътят към премахването на химикалите от продуктите носи своите препятствие и поредица от успехи и неуспехи, но през есента и зимата на 2024 г. е достигнат първия връх! 

Якето Keb Eco-Shell най-накрая включва ципове без PFAS, което го прави произведено изцяло без използването на PFAS. Следва и прераждането на якето High Coast Hydratic Padded за мъже и якето High Coast Hydratic Padded за жени - водоустойчиви, дишащи и подплатени с рециклирана полиестерна изолация, те са практично и универсално решение за потребители, които искат "шел" яке, което лесно преминава от града към планинскта пътека. Така полярната лисица остава вярна и в бъдеще. 

Сигурност в бъдещето

С повече от 50 години опит, Fjällräven се гордее, че е в челните редици на изработката на издръжливи, функционални и вечни туристически панталони. Базата в Швеция - в относителна близост до неравния терен, драстичното време и арктическите температури на последната истинска дива природа в Европа - също оформят надеждността и разнообразието на гамата от туристически панталони на Fjällräven. Основана през 1960 г. в малкия северен шведски град Йорншьолдсвик от предприемача Оке Нордин, Fjällräven се превръща във водещ доставчик на облекло и оборудване за живот на открито в Скандинавия. Заедно с Шведската туристическа асоциация и Шведската асоциация за живот на открито, продукти на бранда играят ключова роля за подтикване на повече шведи да излязат на открито.

Снимка: Fjällräven

За есента и зимата на 2024 г. Fjällräven допълнително разширява тази продуктова гама, за да задоволи туристите в студено време. Сега зимните панталони Keb Agile са достъпни за жени, а зимните панталони Abisko Stretch са достъпни за мъже. И двата са панталони за трекинг с меко покритие, изработени от двойнотъкана, четиристранно еластична материя с вътрешност, която ги прави топли и удобни.

Снимка: Fjällräven

Днес мисията на Fjällräven е да даде възможност на повече хора да се насладят на природата. Продуктовата гама включва всички съоръжения, необходими, за да накарат хората да се чувстват като у дома си на открито. Продавани в повече от 70 страни, някои продукти на Fjällräven дори са се превърнали в класика. Яке Greenland от 1968 г. и якето Expedition Down от 1974 г. остават популярни и до голяма степен непроменени и до днес. Kånken, който дебютира през 1978 г., е един от най-продаваните продукти на Fjällräven за всички времена.

Снимка: Fjällräven

Fjällräven също вдъхновява хиляди да прегръщат природата при всякакви условия (дори арктическо време) всяка година с Fjällräven Classic и Fjällräven Polar. 

Дори да не можеш да произнесеш името ѝ, няма как да не познаеш полярната лисица. Само тя може да ти гарантира вечна вярност и да помни историите ти. Тя пази тялото ти от студа, но може да донесе топлина и на останалите. 

*Материалът е подготвен за Fjällräven и съдържа продуктово позициониране! Fjällräven могат да бъдат открити в магазините на марката в Paradise Center (ниво -1), The Mall (партер), в Sport Depot Mega Store, както и на www.sportdepot.bg