#Добре дошли в света на Пиер Карден! Той е заключен в документалния филм "Къщата на Карден", който успя да види бял свят през август 2020 година - само няколко месеца преди световноизвестният дизайнер да ни напусне завинаги.

На 29 декември светът се сбогува с модния иноватор, а документалният филм за живота му вдига булото над наследството и заветите, които оставя в едно от последните интервюта пред режисьорите. 

Същество от друг, далечен свят..

Племенникът на Пиер Карден - Родриго Базиликати- Карден придружава чичо си на премиерата на филма „Къщата на Карден“ на 21 септември 2020

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Сочен за един от най-изобретателните създатели на мода от средата на 20-и век до ден днешен, неговото сърце, душа и очи за света са модната му къща Mod Chic. Тя е и главният герой във филма "Kъщата на Карден". 

Embed from Getty Images

На снимката: Пиер Карден купи замъка на Маркиз дьо Сад на 6 януари 2001 година в селцето Лакоста, Франция.

Филмът "Къщата на Карден" е на  П. Дейвид Еберсол и Тод Хюз. Двамата хроникират десетилетия от историята на Карден чрез разговори с Шарън Стоун, Жан Пол Готие и Филип Старк, както и с племенника на дизайнера. Този филм успява да извади на бял свят забулената същност на дизайнера, за да разкаже на поколенията кой всъщност е човекът зад империята. 

Модели позират на сцената по време на прожекцията на филма "Къщата на Карден"

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Лентата проследява модното начало на дизайнера - от шивач във Виши, Франция до изкачването му по върховете на парижките модни къщи Paquin и Elsa Schiaparelli. Карден става протеже на Кристиан Диор в началото на кариерата си и оглавява ателието му. Интересно е, че  в младостта му марката Balenciaga отказват работа на Карден. В крайна сметка той основава собствена дизайнерска къща, която се превръща в империя. 

Embed from Getty Images

На снимката: Пиер Карден седнал до стар Шевролет, по време на посещението си в Хавана, Куба през май 1994 г.

Филмът проследява модното му пътешествие - експериментаторът, развиващ се стремглаво с пробивната си естетика, създаващ прет-а-порте (бел. ред. - конфекция) и скулптурни облекла във футуристичен стил. Той е експанзивен в решенията си, разпростира се извън модните клишето и е всеобхватен във вижданията си от аксесоарите до индустриалния дизайн.

Спортни облекла за мъже - колекция на Карден от 1963 г.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Карден е обявен за най-високопоставения моден дизайнер от Френската Академия за изящни изкуства именно заради своята ярка публична идентичност. Постиженията му са исторически, а филмът хвърля светлина върху всичко останало встрани от тях - личния му живот, ежедневието и вижданията му. 

Наоми Кембъл и Дион Уоруик споделят по време на интервютата, че той е първият дизайнер, който въвежда културното разнообразие в модата. Филмът акцентира и върху подкрепата му за творческите изкуства - създаването на арт пространството "Искейп Карден", което е поле за изява на изпълнители от Марлене Дитрих до Алис Купър!

Със същата цел Пиер Карден изкупува имоти във френското селище Лакост, за да създаде там "убежище" за дейци на културата със световна слава. Основната забележителност на селището са развалините на замък, принадлежал на маркиз дьо Сад. Идеята за инвестицията се поражда от желанието му да създаде "Кафе дьо Сад", а в развалините на замъка да се организират представления и дефилета. 

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На снимката: Пиер Карден позира пред плакати в "Искейп Карден" 

Документалистите Тод Хюз и П. Дейвид Еберсол са категорични в едно:

Той е създателят на етикета "Кралица"

"Карден роди идеята да извади името си от вътрешната страна на яката и да сложи гордо логото си отпред - където може да се види веднага. Хората носят неговите артикули, за да покажат, че обичат тази марка. Тя е високо ниво на качество, на което можете да се доверите, тя е кралица на марките. Карден също така демократизира модата, като я направи по-универсална, унисекс, достъпна, с далеч по-голям обхват", казва Хюз. 

Embed from Getty Images

На снимката: Модният дизайнер и моделът Мариз при пускането на парфюма "Карден", заедно с Ален де Кастелан (вляво) на 23 септември 1976 г. в Париж, Франция

Според Еберсол, Карден изобретява prêt-à-porter стила и чрез него внася в живота на обикновените хора лукса и красотата. Конфекцията на Карден се превръща в начин на себеизразяване, като част от широката култура.

Красотата и луксът не са само за богати, бели жени, а за всички! 

Май, 1970: Денис Кокс позира с дизайнерска вълнена рокля на Карден по време на модното шоу на Дикенс и Джоунс.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

С това поставя началото на онова, което днес познаваме като стрийт облекло. Творци като американския моден дизайнер от Харлем - Дапър Дан, се вдъхновяват от неговата визия за модата и я водят още по-далеч, избирайки луксозни марки и буквално превръщайки ги в част от градската субкултура.

В наши дни прекрачваме смело граници, обличайки се с андрогинни модели. Пиер Карден постави началото!

Когато Карден започва кариерата си, повечето дизайнери се придържат към познатото. Повечето от тях произхождат от привилегировани среди и апелират за придържането към тази култура.

Пиер не беше от този свят, така че никога не виждаше модата само от тази гледна точка, разказва филмът.

Новите униформи на френските медицински сестри по дизайн на Пиер Карден

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

През 1957 г. заминава за Япония да преподава. Влюбва се в японка. Води я за дефилето си в Париж и тя става първия японски модел, някога стъпвал на модно ревю във Франция. Казва се Хироко Мацумото. Тя е музата на Карден и емблема на визията му. Въпреки че дизайнерът е влюбен в нея, по-късно Мис Хироко, както я наричат всички, се омъжва за мениджъра на модната къща на Карден.

Карден позира с топмодели на Летището в Лондон, след благотворителна модна гала на 23 февруари 1966г. Любимата му Хироко Мацумото е втората отляво

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Карден не избира Мацумото, за да оспорва статуквото. За него това е съвсем естествена прогресия, защото мисленето му е приобщаващо и необятно. За него е логично продължение да представи модата си в затворените тогава пазари на Русия и Китай, където границите са заключени за свободното говорене, инидивидуалността и собствения стил. За него лицето на модата винаги е било международно, а не само видимо за елита на Франция.

Embed from Getty Images

На снимката: Пиер Карден представя колекцията си в Москва на 20 април 1986 година.

Дълго след раздялата с Мис Хироко, Карден е одумван като хомосексуалист, но се появява актрисата и певица Жан Моро, с която дизайнерът има връзка. 

Embed from Getty Images

На снимката: Пиер Карден с Жан Моро на почивка в Гърция на 9 юни 1962 година - облегнати в лодката си. 

Моро казва за него:

Пиер Карден е човек, който прави това, което обича, а останалото просто следва.

Чудили ли сте се някога, защо висшата мода е толкова странна? Пиер обяснява това със собствената си концепция: Висшата мода дефинира марката, а линията prêt-à-porter позволява на останалата част от културата да участва. Но еклектичните преплитания трябва да са направени майсторски, на няколко слоя, да достигат висоти. 

Октомври, 1963г. : Репетиция за първите международни модни награди на "Съндей Таймс". Пиер Карден между дизайнерите Емилио Пучи и Мери Куант

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На снимката: Карден (вторият отляво) по време на репетиция за първите Международни модни награди на "Съндей Таймс"

"Провалът" на Пиер Карден или може би най-слабото решение в кариерата му е, че в стремежа си да създава универсални модели, отваря вратите на модната си къща за над 800 притежатели на лиценз. Така вече не може да контролира какво става с марката му.

Във филма "Къщата на Карден" се засяга и темата за погрешното тълкуване на това негово решение - в основата на амбициите му далеч не са алчност за сметка на качеството, за каквито е критикуван в гилдията. Тъй като наистина се интересува от това, което създава, Карден всъщност се отдалечава от разширяването на бизнеса си на всяка цена в един момент  - около 90-те години. Когато го прави, връща отново свободата си. Успява да подкрепи любовта си към изкуствата и създава свое арт пространство: "Искейп Карден".

Веруюто на Карден е, че модата трябва да се отразява на културата и да я променя!

Модата е рентгенова снимка на обществото

В заключение на филма са думите на Пиер Карден: "Не съм човек, който се задоволява с общоприетото!"

Преди да си отиде от този свят, дизайнерът Пиер Карден за първи път посочва свой моден наследник именно във филма - издига и спонсорира млад дизайнер, който да работи за него - Пиер Куртуален. Съдбата на този младеж е онова, което навремето е искал Жан Пол Готие - да бъде протеже на Карден. Но е отпратен със съвет да започне да се развива сам.  

"Пиер е човек, който обича бъдещето и възнамеряваше да го види. Дори на 98 години, оставаше пълен с изненади", казват още създадетелите на филма "Къщата на Карден".

Снимка: Getty Images

Но и споделят, че дизайнерът е бил наясно, че е на определена възраст, в която трябва да мисли за наследството, което оставя след себе си. Карден работи в тясно сътрудничество с племенника си  - дизайнерът Родриго Базиликати Карден, който казва във филма:

"Моят чичо не мисли с 10 години напред, а с 50".

Трейлърът на филма може да видите тук: