Хората живеят живота си от разстояние, в безопасността на собствените си домове, чрез роботи-двойници, които са уникално красиви, физически съвършени репродукции на тях самите... Така започва историята в американския филм "Двойниците" от 2009 г.

Към 2020 г., не на кино, а във виртуалния свят на социалните мрежи, имаме достъп до над 1 млрд. различни филтъра за промяна, разкрасяване и подобряване на визията на лицето, тялото или обкръжаващата ни среда. С популярността на смартфон устройствата обработката на снимки стана детска игра, а статистиката сочи, че средно на месец над 600 млн. потребители в най-популярните мрежи използват някакъв вид филтър за обработка на своята визия.

Да имаш свой съвършен виртуален аватар е много изкушаващо. Трупаш лайковете и възхищението на познати и непознати и (уж) това повишава твоята самоувереност и себеоценка. Или не съвсем...

Социалните мрежи промениха начина, по който общуваме с другите. Но и начина, по който общуваме със себе си. Възможността да скриеш своите несъвършенства може да се окаже доста токсична. Изследванията показват, че използването на филтри и разглеждането на профили с редактирано съдържание всъщност в повечето случаи ни кара да се чувстваме по-неуверени в себе си, да имаме нереалистични очаквания към телата си и изкривена представа за красота. А резултатът да се отрази в нарушено физическо и психично здраве.

Обръщайки внимание именно върху тези рискове и тяхното въздействие върху уязвимите групи на деца и подрастващи, световният бранд Dove поде кампания за подобряване на личната самооценка и самочувствие у тийнейджърите и младите хора.

Снимка: iStock by Getty Images

Целта на международния проект Self-Esteem на Dove е да изгради положително отношение към собственото тяло и визия у младите хора. Водещи експерти и партньори в областта на психологията и здравето обединяват усилия в създаването на семинари и безплатни ресурси, с които да подкрепят родители и деца в този път. До момента кампанията е достигнала до над 69 милиона млади хора в над 150 страни, а брандът си поставя амбициозната мисия до 2030 г. да помогне на четвърт милиард души.

На сайта на инициативата Dove поместват и специално безплатно за теглене ръковоство, насочено към родители и учители с полезни съвети и ценна библиография за това как да помогнем на детето да изгради увереност във външния си вид, да има здравословно отношение към храната, да се справя със стереотипите и с нереалистичните стандарти за красота.

Тийнейджърите прекарват онлайн огромна част от свободното си време. Медии, видео канали, социални мрежи непрекъснато ги облъчват с редактирани визии и редактирани сюжети и тези образи играят огромна роля за формирането на собствените представи и цели по отношение на външния вид. В допълнение, това е периодът от живота, в който младежите преминават през трудната метаморфоза (физическа и психологическа) от дете към възрастен, търсят себе си в одобрението на околните, търсят своето място в общността.

Част от съветите, представени от Dove, включват именно как да водим с децата дискусията за "филтрираната" красота, поднасяна от медии и платформи за споделяне на съдържание. За да може нашият тийнейджър да постави собственият си филтър на възприемане и оценка, когато борави с подобно съдържание.

Синдромът на изкривеното огледало. Така наричат т.нар. телесна дисморфия - разстройство на психичното здраве, характеризиращо се с натрапчиви мисли относно външния вид и предполагаеми несъвършенства във визията ни. При подрастващите това може да доведе до вглъбяване и фиксации върху незначителни и незабележими за околните недостатъци, постоянно сравняване на външния вид с останалите, използване на силен грим, специфични дрехи и отново множество филтри в социалните мрежи, изолиране и нежелание за общуване с хората на живо, избягване на обществени места и събития. Подобно негативно отношение към себе си нерядко води и до обезпокоителни хранителни навици. Проучванията показват, че тийнейджърите, които прекарват часове наред в социалните платформи, са една от най-застрашените групи за отключване на това разстройство.

Снимка: iStock by Getty Images

 

Виртуалните инфлуенсъри допълнително утежняват темата за съвършенството, налагайки стандарти за красота, недостижими за живи хора. Към 2022 г. в платформите Facebook, Instagram и Tik Tok има над 200 виртуални инфлуенсъра с милиони последователи. Това са пълнокръвни образи без плът и кръв, създадени в AR студията на едни от най-големите рекламни и дигитални агенции по света. Съвършенството и популярността на тези образи ги превръщат в идоли за младите хора, но също така често смачква тяхната самоувереност.

На помощ идват така популярните в социалните мрежи филтри, чрез които моделираме себе си и които понякога могат да объркат представата за това как е "нормално" да изглеждаме. Психолозите споделят, че всъщност филтрите за подобрение и промяна на външния вид идват като отговор на много по-дълбок за обществата проблем. А именно неприемането на другостта, различното от стандарта, налагането на критерии за красота от модната индустрия. Използването на филтър за промяна и "усъвършенстване" на визията е инстантен инструмент да паснем. Оказва се обаче, че вместо да ни сближат, подобни техники могат да ни дистанцират още повече от социалните групи, към които така силно се стремим да принадлежим.

Снимка: iStock by Getty Images

Ето част от съветите към родителите на подрастващи и тийнейджъри в тази насока:

  • Говорете с децата си за начина, по който медиите и социалните мрежи представят стандартите за красота. Пощажете им обработени и необработени кадри на бляскавите знаменитости, които виждат всеки ден съвършени във фийда си от новини и информация. Въоръжете ги с критичен поглед към съдържанието, което следят.
  • Обърнете внимание на каналите и профилите, които вашите деца следват в социалните мрежи и съдържанието и внушенията, които представят. Това понякога е деликатна област, в която родителят трябва да внимава с баланса между желанието да контролира и необходимостта от лично пространство и доверие. Не тършувайте, а провокирайте разговор с вашия тийнейджър по отношение на хигиената на информация, която е необходимо да спазва - и която всички ние днес е полезно да имаме с оглед на нарастващия поток от фейк новини и профили.
  • Обърнете внимание на начина, по който говорите за своето тяло. Начинът, по който ние, родителите, се отнасяме към себе си, нашите несъвършенства и положителни страни, дава модел на поведение и на децата в семейството. Самите родители на първо място трябва да се научат на позитивно отношение и позитивно говорене за самите себе си.
  • Обърнете внимание и на начина, по който говорите за тялото на своя тийнейджър. Ако в ранна възраст е звучало сладко да правите шеги с особености на външния вид или да си измисляте забавни прякори, за подрастващите това вече не е така, дори и да остава само между членовете на семейството. Това може само да засили у младежа комплексите и фиксацията върху конкретни елементи от външния вид. Вместо това, опитайте да насочите фокуса върху части от тялото и външните характеристики, за които знаете, че вашето дете особено харесва у себе си.
  • Въведете правило за период на онлайн детокс за цялото семейство. Изолирането за известно време от виртуалната среда и социалните мрежи много помага за калибриране на представите за красота и стандартите за външен вид.
  • Обърнете внимание на спорта и здравословните навици, превърнете ги в ежедневие за вашия тийнейджър. Здравословното отношение и грижата за собственото ни тяло са най-добрият двигател за увереност в себе си.

 


*Материалът е изготвен в партньорство с Dove