#Чрез този специален разговор може да научите много: как се прави успешен бизнес, как се запазва целокупното семейство, защо евтино и качествено са две различни неща и най-вече как да се грижите за себе си, за да ви прегърне с любов и живота. Срещаме се със Светлана и Хилда Кръстеви - собствениците на Skinline - верига от три естетични клиники във Варна и в София, водещи в областта на клиничната и естетична дерматология.

Първата лазерна естетична клиника отваря врати във Варна през далечната 2001 година. Тогава Светлана работи като мениджър, но дава цялото си сърцето за бизнеса в сферата на красотата и не след дълго той ѝ се отплаща.

„Вярвам, че в живота няма случайности.

Ние вървим по определен път, който в голяма степен е предопределен.

Връщайки се назад във времето, установявам, че всяко събитие в живота ни се е случвало в перфектното време - нито по-рано, нито по-късно."

Тя говори спокойно и уверено и не е трудно да се усети, че по пътя си стъпва върху опит - внимателно и не прекалено рисково. Макар да е привърженик на промяната, прибягва към нея не на всяка цена, а като опорна точка на надграждането. Когато усети рутината в живота си - за нея това е знак, че е време за ново начало. Така, заедно с първородния си син Илиян и съпруга си Светослав решават да се преместят от Варна в ЮАР през 90-те години.

Светлана Кръстева Гардероб: COLLECTIVE Serdika Center// Calvin Klein // Hugo Boss Аксесоари: Le Divin

Снимка: Студио KARE за #URBN

"Винаги сме търсили предизвикателства в живота си. Приемаме ги като нови възможности за промяна, за бягство от рутината, за израстване. Животът ни в ЮАР беше важен урок за преосмисляне на цялостната ни нагласа, ценностите и приоритетите ни. Средата и взаимоотношенията там ни помогнаха да осъзнаем колко е важно да имаме Господ в живота си. Научихме и изпитахме на практика силата му да извършва чудеса, да работи активно и да променя съдби, стига да му се доверим.“, казва Светлана. "Тогава ЮАР беше много красиво място - зелено и подредено, но там точно тогава също настъпваха промени, така както и в България. В някакъв момент надделя носталгията по родителите и близките, а и Хилда беше вече на път и така решихме да се върнем в България".

Дъщеря ѝ Хилда е категорична, че името ѝ е инспирирано от ЮАР несъзнателно.

Хилда Кръстева Гардероб: COLLECTIVE Serdika Center// Calvin Klein // Hugo Boss Аксесоари: Le Divin

Снимка: Студио KARE за #URBN

"Един колега в университета, който е от ЮАР, ме попита защо съм с южноафриканско име", усмихва се тя.

Всъщност името ѝ означава "битка".

Като малка сама се обръщала към себе си с умалителното Иди и така я наричат най-близките ѝ до ден днешен. Най-вече батко ѝ Илиян, който много настоявал за нейната поява. Разликата им е 12 години. Вече споменахме, че това е семейство, което определено вярва в чудесата и съдбата и ще се опитаме да ви разкрием техните основания за това. Светлана и съпругът й - Светослав, се срещат на работа.

"По това време работих като бранд мениджър на една компания, с американско и английско участие - една от първите joint venture фирми у нас (бел. ред. - предприятие, създадено от две или повече страни, което обикновено се характеризира със споделена собственост, споделена възвръщаемост и рискове и споделено управление). На една бизнес среща се запознахме със Светослав. Оказа се, че години наред сме живели на съседни улици, а така също ,че майка ми и неговия баща също се познават от младежките години", смее се Светлана.

Годините във Варна са свързани с морето и топлината. Живеят и там, и в София, защото както казахме - рутината е натоварваща за Светлана.

"Здравословната промяна е онова разковниче, което носи разнообразието в семейния живот и му помага той да остане все така интересен, целокупен и обединен, дори ако всеки от членовете му реши да тръгне по различен път.

Стане ли еднообразно, вътрешно искам да променя нещо.

Смеехме се, защото когато мъжът ми заминеше някъде в командировка, аз размествах цялата мебелировка у дома. Когато се върнеше, не можеше да си намери нещата. Тези мои периоди се поразредиха във времето, защото имах възможности за изява в интериорния дизайн и на клиниките ни“, обяснява тя.

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine

Снимка: Студио KARE за #URBN

"Бих казала, че съм абсолютно същата", добавя Хилда и доказва думите си. След като завършва гимназия, учи в Германия. След това, от желание да види нещо различно, заминава за Индонезия за 4 месеца. Така през коронавирус пандемията се завръща в България и се присъединява към семейния бизнес - медицинските центрове SkinLine.

"Добре си пасваме у дома, но и като екип. Светослав е по-делови, занимава се с финансовата част и е стълб в общия ни бизнес. Аз имам опитност в бранша и менажирането, а Илиян е рационален, упорит и последователен. Той е моторът на клиниката във Варна. Хилда е иноваторът. Имаме много добра колаборация. Обсъждаме повечето идеи и вземаме генералните решения заедно", казва Светлана. 

Всъщност съдбата и желанието за промяна се оказват и във фундамента на успешния ѝ бизнес.

„Сферата на красотата и здравословния живот винаги са ме привличали. Когато Хилда беше бебе, се занимавах с внос и дистрибуция на козметични продукти. Тогава усетих увереността си в търговската комуникация и консултиране , както и удоволствието да предлагам продукти, които харесвам и самата аз бих използвала.

Много често в срещите ми с клиенти се налагаше да присъства и Хилда в бебешката количка.

Това занимание, разбира се беше временно и когато Хилда беше на 4 реших, че е време да се отдам пълноценно на работа, която ми носи удоволствие и удовлетвореност. След няколко интервюта получих възможност и привилегия да се включа в един иновативен проект на група предприемчиви ливански бизнесмени - лекар, икономисти и търговци, които бяха открили свободна пазарна ниша в България. Този проект постави началото на естетичната дерматология в България, защото за първи път интегрира клиничната дерматология и козметиката и ги направи масово достъпни. Така през 2001 бе открита клиниката във Варна, в създаването на която аз участвах активно, първоначално като мениджър. В нейното развитие вложих цялата си енергия, страст и отдаденост, така както бих изграждала собствен бизнес.“

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine

Снимка: Студио KARE за #URBN

Съвсем естествено, Светлана получава предложение да стане съдружник в Skin Line, а малко по-късно и да купи целия бизнес. Така със съпруга й стават единствени собственици.

„Когато Хилда заминава да учи в Германия, ние създадохме втората си клиника в София, а след две години отвори врата и третата локация от веригата SkinLine. Откриването на клиниките в София се случи съвсем закономерно и естествено като част от нашия дългосрочен план и в резултат от успешния ни модел на работа, създаден във Варна. Това беше решение, което промени генерално позиционирането ни на естетичния пазар“, казва Светлана.

Светослав, който тогава заема висока позиция в автомобилния бизнес, решава че е време да отдаде цялото си време на Skin Line, а синът Илиян поема мениджмънта на клиниката във Варна. Дипломирането на Хилда съвпада с пандемичния локдаун и тя се се връща в София и също се присъединява към семейния бизнес. 

"Зaвършила съм “Бизнес IT”, включва се в историята и Хилда. "В Германия се занимавах с европейски проучващи проекти за дигитализация на малкия и среден бизнес - с думи прости, с магазинчета, които се намират в центровете на градовете, но нямат дигитално присъствие. Нашата работа беше да определим как тези магазини да станат релевантни на модерния свят. Това много ми помага в момента в работата ми. А и ми беше детска мечта да работя в индустрията на красотата".

"Важно е да кажа, че никога не сме настоявали децата да работят в клиниките. И двамата взеха самостоятелно решението си. Разбира се, ние като родители сме много доволни, че има приемственост в бизнеса ни, но най-вече защото те и двамата са щастливи и доволни от избора си ", уточнява Светлана.

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine

Снимка: Студио KARE за #URBN

SkinLine е среден бизнес, който осигурява работа и развитие на над 35 специалисти. За да постигнеш подобен успех в неразвита ниша в началото на века, наистина се изисква много посветеност и отдаденост.

„Да стартираш нов проект е страхотно, но не е достатъчно. За успешното му реализиране са нужни много гъвкавост, упоритост и последователност. Търпението, което не е от силните ми качества се оказа необходимо качество в държава като България. Сблъсъкът със затруднения, създадени от неадекватно законодателство в нашата сфера, липсата на актуализация на остарели и понякога объркващи правила, често ни принуждават да разчитаме на максимата: Което не е забранено, значи е позволено", казва Светлана.

Подчертава, че в SkinLine не са се възползвали от прословутите мерки 60/40 по време на пандемията.

"Не спряхме да плащаме на нашите служители, макар че преустановихме работа за близо месец. Не сме освобождавали служители, напротив. Поддържахме екипа си. Приложихме всичко възможно, за да може служителите ни да се чувстват комфортно. Имахме и големия психически бонус за екипа - работейки през пандемията, да останем с добър тонус. Животът ни почти бе нормален", казват двете бизнес дами.

Споделят, че никога не са преследвали тази своя изява като мечта. Светлана споделя откровено, че не се смята за много амбициозна.

"Господ ми помага да ми се случват неща, които сърцето ми желае, без да е на всяка цена. По начина, по който нашия семеен общ път тръгна - всичко идва на мястото си някак закономерно. На мнение съм, че когато човек влага любов и дава от сърцето си, това се забелязва - и от пациенти, и от хората, с които работи. Нашите служители, хората, с които споделяме всеки ден, са нашето семейство. Ние се грижим за тях така, както се грижим за нашите деца. Това като че ли създава една обща конфигурация от позитиви, които някак си са в наш плюс и ни помагат по пътя".

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine

Снимка: Студио KARE за #URBN

В семейния бизнес няма почивен ден.

Разговорите продължават и след работа, у дома. Особено когато има проблеми, които изискват бързо и нетрадиционно решение.

"Разбира се, когато човек работи със семейството си, има някои трудности. Съществуват различни гледни точки и мнения у дома. Доста по-емоционално заредени са нашите ситуации, отколкото дискусия с шеф", издава Хилда. "Но това и сплотява", додава и Светлана. "По-консолидирани сме, защото имаме обща цел. Нашата обща цел е утре да сме по-добри от това, което сме били днес". 

Хилда е по-амбициозната от мама. Тя е двигателят на новостите .

"И от време на време срещам съмнението: “Дали ще се получи?”. Това наричам “рационална спирачка”, защото аз съм по-скоро експериментатор", споделя тя. В тези моменти Светлана говори от опита си, който подсказва, че не винаги е добре да си рисков играч:

"Опитът те удържа да скачаш в дълбокото"

Покрай стремглавото развитие на индустрията на красотата или т.нар beauty индустрия, трябва да си иноватор, но да инвестираш интелигентно и с мисъл за бъдещето.

"Нашият фокус е върху методи, които са ефективни, но преди всичко безопасни", обосновава се тя. "Голяма част от новите методи и апаратура в България правят своята премиера именно в Skin Line. Това е наша запазена марка ". 

Разбира се, от ключово значение е екипът, който работи в клиниките и това е най-отговорната инвестиция, която определя успеха на бизнеса.

„В избора на служители се фокусирам върху личностните им качества, като се доверявам много на интуицията си. Годините опит ме научиха да допускам в екипа ни само кооперативни, интелигентни, емоционално позитивни, добронамерени и етични хора. Такива, които имат желание за развитие, за творчество, за професионално израстване. За нас инвестициите в теоретични и практични обучения са приоритет“, споделя Светлана. "Ценим изключително индивидуалните способности и талант на всеки от нашите специалисти и ги поощряваме да ги развиват. Ние работим в различни направления и даваме възможност на всеки да работи това, в което е най-добър".

Тази тенденция носи обща удовлетвореност и отключва невероятен потенциал, обяснява Хилда. По отношение на пациентите и клиентите, които посещават клиники Skin Line е важно те да са наясно какво искат да постигнат за себе си. Първото и най-важното е консултацията със специалист, за да се направи информиран избор.

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine // Гардероб: COLLECTIVE Serdika Center// Calvin Klein // Hugo Boss Аксесоари: Le Divin

Снимка: Студио KARE за #URBN

"Стараем се да сме максимално образователни. Да научим пациентите и клиентите да не се влияят от подвеждащ маркетинг. Да очакват реалистични резултати. Цените на услугите са тема, която често предизвиква полемика. Съветвам пациентите да не се увличат по ниските цени, защото те почти винаги крият риск и някаква уловка, както и компромис с качеството. Ние не предлагаме евтини услуги, защото използваме най-добрите медицински апаратура и продукти. Професионализмът и опитността на специалистите са не по-малко важни. Естетичните процедури крият своите рискове и компликации и само добре обучени лекари и терапевти имат потенциала да се справят с тях”, допълва Светлана.

Най-иновативната пресечна точка между красотата и медицината в момента е регенеративната медицина.

"Тя работи не толкова, за да промени формата на устните, лицето, скулите… Работи за здравето на кожата отвътре навън. Регенеративната медицина има две основни направления - процедурите със собствена кръвна плазма - PRP и PRF, както и апаратните процедури (т.нар. процедури с energy based devices). Все по-популярни са и регенеративните процедури в областта на дамската и мъжка интимна естетика. Актуалният ни фокус е и върху така наречените energy based devices и необятните възможности, с които те разполагат. В началото на Декември 2021 в Skin Line направи своята премиера в България най-иновативното творение на компанията Lumenis -Stellar М22, за което тепърва предстои да се говори. Energy based devices са уреди, които използват различни видове енергия, за да се постигне по-добро качество на кожата, работи се върху плътността, пигментациите, фотостареенето, предкарциномни кожни образувания, акне и други - много проблеми, които освен неестетични са и доста неприятни медицински състояния", уточнява Хилда.

Портфолиото на естетични клиники Skin Line е доста многообразно и това дава възможност на жени и все повече мъже на различна възраст да се възползват от услугите.

Мъжете все по-често правят всичко, на което се подлагат и жените.

Първата им среща обикновено е с лазерната епилация, но в продължение на годините се решават и на по-инвазивни корекции.

"Смятам, че в България все още я има тази стигма, че мъжете не трябва да се поддържат. Първите ни клиенти мъже бяха по-скоро чужденци, но забелязваме, че тази тенденция се променя. Понякога идват доведени от жена си, но все по-често сами", категорична е Хилда.

Превръща ли се България в дестинация за козметични и естетични процедури? Всъщност има потенциал в тази насока.

Доста от пациентите, дошли в България заради денталните ни клиники, оползотворяват времето си и с естетически процедури, споделят от Skin Line. Повечето от чужденците, които посещават клиниките, са малко или много свързани с България. Сред тях има доста стюардеси от цял свят, чиито бази са у нас. Най-добрият лазер в света за лазерна епилация води в Skin Line клиенти от различни дестинации.

Мит е, че външността и поддръжката зависи от гена!

"Ген има, но често говорим с нашите пациенти, че превенцията е много важна", казва от опит Светлана. "Красивата кожа е здравата кожа - обгрижваната. Не е достатъчно да си инжектираш ботокс или филър. Грижата за доброто състояние на кожата трябва да е постоянна, а превенцията гарантира запазването на младежкия вид. Харесвам фразата:

"Преди да направиш каквато и да е корекция, почисти платното". На чисто платно можеш да рисуваш, да твориш!"

Според Хилда, задължително е почистването на лицето. Поне веднъж на няколко месеца. Следват козметичните процедури с цел хидратация и подхранване.

„Смятам, че и домашната грижа трябва да е назначена от дерматолог, а не да се използва произволно. При състояния като розацея, акне и други , трябва да се отдели сериозно внимание, за да бъдат те контролирани", казва тя.

Съхраняването на младостта не е суета. Тя е необходимост и подготовка за по-зрелите години.

Грижата за външния вид, за доброто състояние на кожата на лицето и тялото се отблагодарява. Разбирането на това е въпрос и на интелигентност. Поддръжката е част от стремежа на всеки не само да изглежда по-добре, но и да се чувства по-добре, вследствие на което да е успешен на работното място и в личния си живот.

Светлана Кръстева и дъщеря ѝ Хилда, заедно с първородния син Илиян и бащта Светослав Кръстев за собствениците на клиниката пионер SkinLine // Гардероб: COLLECTIVE Serdika Center// Calvin Klein // Hugo Boss Аксесоари: Le Divin

Снимка: Студио KARE за #URBN

"Когато, обаче, говорим за естетични корекции, ние се придържаме по-скоро към естествени и умерени резултати. Свидетели сме на свръх корекции и залитания в крайности, които специалистите ни не толерират. Корекциите трябва да бъдат незабележими, но в същото време да демонстрират свежест и позитивно емоционално излъчване. Нашият медицински управител д-р Михайлов, често казва на пациентите си:

“С това, което ще ти направя, не целя някой да те попита какво си си правила, а къде беше на почивка”.

Това е нашата цел", обобщава Светлана.

Има ли връзка между подържания външен вид и успеха…?

„Да изглеждаш добре, да се погрижиш за себе си говори за самоуважение и безспорно води до по-високо самочувствие. Но не трябва да забравяме, че физическата красота е част от цялостното излъчване и не е достатъчна , ако не е придружена от вътрешен заряд, интелигентност, финес”, казва Светлана

А Хилда допълва:

"Сравнявам усещането след грижа за лицето, косата и ноктите си с чувството да си обуя обувки на ток!"

URBN Team: 

PM: Йорандка Вълчева, Марина Хаджиева

Интервю: Кристина Димитрова

Стайлинг: Александрина Дерменджийска 

Гардероб:

 COLLECTIVE Serdika Center// Calvin Klein // Hugo Boss

Аксесоари: Le Divin

Грим: Росина Георгиева

Коса: Петер Първанов

Снимки: Студио КАРЕ

*Материалът е подготвен за SkinLine!