#Какво е бъдещето на работното място? В последните две години всички си задаваме точно този въпрос. Определено сме се разделили на два бряга – онези, уморени от какафонията и рутината у дома и копнеещи за комуникация и останалите, които преоткрихме удобството да работиш, където и да се намираш на планетата.

Онлайн животът може да ти е по мярка, когато си креативен директор, копирайтър, фотограф, художник или каквато и да е друга артистична професия. Пандемията промени живота на много от нас. Някои открихме колко пълноценен може да бъде работния ден, ако си на място, различно от офиса.

Но да погледнем от другата страна... как гледат шефовете ни това?

Снимка: iStock by Getty Images

Представят ли си ни с коктейл в ръка? Или как отбиваме обажданията по работа, докато скролваме в социалните мрежи?

Вярват ли ни достатъчно и забелязват ли ни достатъчно, за да изпъкнем?

Хибридната работна среда се оказва истинско предизвикателство за доверието между шефове и служители, но пък и момент, в който връзката им може да се заздрави.

През 2021 година журналистът Мади Савидж от Би Би Си разказа историята на 26-годишния Джеймс Роджърс, който побързал да върне персонала си в офиса още през миналия април.

„Можеш да се наведеш към бюрото на колегата, за да му зададеш бърз въпрос, да осъществиш пълноценна среща тип „брейн сторминг“ и да знаеш, че живата връзка, за разлика от интернет, няма шанс да се изгуби в сюблимния момент. Това са само част от причините, поради коит желая да не работя от кухненската маса. Нито екипът ми!" казва Роджърс. Той е ръководител на отдел „Дигитални връзки с обществеността“ в лондонския клон на американо-британска рекламна агенция. „Нашата цел за 2022 година е да имаме възможно най-много хора от екипа си обратно в офиса, възможно най-често през следващите месеци.“

Експертите по човешки ресурси казват, че отношението на Роджърс е показателно. То е част от най-разпространената тенденция в бизнеса. Въпреки множеството глобални проучвания, показващи, че дистанционната работа е положителен опит за значителна част от служителите и че много (макар и не всички) искат тя да продължи да бъде вариант, много мениджъри и управители на фирми не са съгласни.

В САЩ невероятните 72% от мениджърите, които в момента ръководят хумофис служители, биха предпочели всички техни подчинени да бъдат на работното си място, сочат последните проучвания. За сравнение, проучване през юли м.г. на Chartered Management Institute (CMI) показа, че около половината шефове очакват служителите да бъдат в офиса поне два до три дни в седмицата.

В Швеция, фирмата за намиране на работна ръка - Winningtemp, която обслужва клиенти в 25 държави, казва, че вече забелязва признаци на завръщането в офиса, особено в държавите, където има високи проценти на ваксинирани.

„Виждаме, че много компании налагат отново офис модела“, казва основателят и главен изпълнителен директор на Winningtemp Пиер Линдмарк. „Казват:

„Добре, сега сложихте втората ваксина, готови сте за работа в офиса“.

Всичко казано дотук е в основата на дебата около темата: Защо шефовете обръщат гръб на хоум офиса по-скоро, отколкото се очакваше?

Причините са няколко:

Необходимост от контрол

Въпреки че COVID-19 доказа, че служителите са достатъчно продуктивни и извън офиса, голяма част от мениджърите посочват, че са имали загуба на контрол в сравнение с времето преди пандемията. Затова и желанието за връщане в офиса идва от желанието да си върнат контрола.

Снимка: iStock by Getty Images

„Когато сте очи в очи с човека, се чувствате сякаш държите юздите“, казва Линдмарк. „Не оценявате хората само по това, което чувате по време на конферентните връзки през компютъра, а виждате производителността и отношението на екипа“.

Сега, когато в много страни затварянето се пропуква и ваксинираните стават все повече, шефовете правят по-„емоционален“ избор и връщат екипите си на работното място. Това често се случва, без мениджърите да са направили реален анализ и отчет на представянето на фирмата по време на дистанционната работа.

„Управлението на отдалечен екип е по-трудно. Изисква нови набори от умения. Освен това много хора бяха хвърлени в хоум офиса неподготвени“, добавя Мая Мидълмис от Валенсия, Испания.

Така че има и служителите, които така и не успяха да се адаптират към работата извън средата и искат да се завърнат.

По-балансиран поглед има блогърът Ед Цитрон. По думите му има служители, които просто имат нужда да важничат, влизайки от среща в среща, за да наблюдават екипите.

„Въпреки че това може да се случи през Zoom, става значително по-очевидно кой всъщност е свършил работа“.

Видимостта се оказва основна част от про-офис мантрата!

Офис Музата

Голяма част от управителите и мениджърите подчертават, че социалните и творческите възможности за служителите в офиса са втория аргумент на завръщането. Например, стопяващите леда кратки разговори до диспенсъра за вода или пред кафе машината между колеги, личните представяния на новите служители, тиймбилдингите, питието след работен ден и пълноценните brain storm срещи...

Снимка: iStock by Getty Images

„Направихме всичко възможно да запазим колективния дух по време на затварянето, за да се опитаме да бъдем възможно най-креативни и свободни, но е доста трудно, когато трябва да планирате телефонен разговор или скайп за всяко едно нещо“, казва Даниел Бейли, който е главен изпълнителен директор на базирана в Лондон компания за обувки. Самият той наема нов офис през септември 2021 година, за да работи в него.

„Работата от разстояние има огромни предимства, но, уви, не мисля, че някога ще бъде по-добър вариант от колективния творчески процес“.

Кери Сибсън, директор на компания за бизнес развитие, твърди, че голяма част от клиентите ѝ търсят нови пространства или реорганизират старите си офиси, за да могат служителите им да присъстват отново на събития и общи срещи в офиса.

„Новите предприятия трябва да намерят възможности за растеж, които често идват от тези срещи“, твърди тя.

Далеч от очите, далеч от ума

Каквито и да са мотивите на мениджърите да се откажат от дистанционната работа, сред тях е и важният въпрос за справедливостта на работното място. Така например навсякъде имаме онези „колеги за пример, които винаги са потупвани по-рамото дори за най-минималното усилие и канени на извънработни срещи. Обикновено те намират начин да се вяснат в офиса пред очите на шефовете, за да не изгубят благоприятните позиции, които са добили (само)изтъквайки се. Колкото и шефовете да твърдят, че „има еднакъв шанс и възможности за екипа, независимо дали работят от офиса или от дома си“ – това просто не е вярно.

Личният контакт и личното мнение за даден служител съвсем ясно е основополагащо и за работата, и за възнаграждението му. Неотдавнашното проучване на Обществото за управление на човешките ресурси предполага, че около 2/3 от мениджърите на хоум офис служители вярват, че дистанционната работа на пълен работен ден е в ущърб на кариерните цели на служителите. Подобен процент признават, че смятат хоум офис служителите за по-лесно заменяеми от онези в офиса.

Поговорката „далеч от очите, далеч от ума“ обяснява перфектно защо това чувство съществува сред мениджърите и колко дълбоко е вкоренена идеята за срещите лице в лице в нашата култура. Други изследвания показват, че някои мениджъри все още се борят да се доверят на служителите, които работят от вкъщи. Констатациите от онлайн проучване сред 200 американски ръководители през август 2021 г. показват, че те са имали съмнения за 1/3 от служителите си – по отношение на това дали използват адекватно техниката си за качествена работа извън офис.

По-рано от пандемичното проучване за Harvard Business Review стана ясно, че 41% от мениджърите са скептични относно това дали работещите от разстояние могат да останат мотивирани в дългосрочен план.

Снимка: iStock by Getty Images

Експертите алармират, че съществува „истински риск“ това отношение към служителите в отдалечен офис да засили вече съществуващите пристрастия, базирани на стереотипи. Така например преди пандемията, жените са били по-склонни да искат гъвкава работа поради отговорности за грижи към децата си и следователно е вероятно да бъдат непропорционално засегнати, ако компаниите дадат приоритет на работата от офис.

Задържане на топслужителите

Експертите по заетостта прогнозират, че въпреки съпротивата на някои мениджъри срещу дистанционната работа, в някакъв момент ще трябва да я превърнат в постоянна опция, тъй като компаниите се стремят да задържат и наемат нови служители. В крайна сметка предимствата на хоум офиса и гъвкавите графици са от решаващо значение за привличането и задържането на качествени служители на високо ниво и работодателите са наясно с това.

Снимка: iStock by Getty Images

„Ако можете да работите дистанционно за един човек, всъщност можете да работите дистанционно за всеки друг. Когато осъзнаете това, разбирате, че може да работите от всяка точка на света и вратите на възможностите са отворени пред вас“, казва Олга Бек-Фрийс, съосновател на базирана в Стокхолм платформа за онлайн правни съвети. Тя казва, че планира да запази възможността, която ѝ предоставя хоум офиса.

Снимка: iStock by Getty Images

Вече има безспорни доказателства, че пазара на труда се е раздвижил.

Хората излизат от пандемията с по-ясен фокус на това как искат да изглежда рутината в ежедневието им, за да се чувстват удовлетворени. Последното проучване в САЩ на трудовия пазар показва, че 2/3 от работниците се оглеждат за нова позиция, докато данни от водещия британски сайт за работа Totaljobs сочи, че повече от 3/4 от британците сред активно търсещите нова работа.

На другия полюс, мениджърите, които подкрепят дистанционната работа, твърдят, че това оказва положително въздействие върху набирането на персонал.

„Имахме кандидати за работа от Франция, от Обединеното кралство, от Белгия. И това е така, защото предлагаме тази гъвкавост“, твърди Олга Бек-Фрис. Тя е категорична, че няма планове да върне служителите си в офиса на пълен работен ден.

Разбира се, някои от мениджърите, които решат да се върнат в офиса на пълен работен ден, може в крайна сметка да променят мнението си.

Ако хората са работили вкъщи от дълго време и наистина им харесва това – завръщайки се в офиса те се чувстват все едно губят автономия. Експертите съветват работодателите да разгледат внимателно индивидуалния и екипния резултат и как се чувстват служителите, за да помогнат за съвместното създаване на хибридни модели, с които хората се чувстват комфортно.

Снимка: iStock by Getty Images

Гъвкава работна програма...

Тя трябва да работи удовлетворяващо и за двете страни, съгласен е Тейлър от Обществото за управление на човешките ресурси. Няма универсално решение. И все пак, с изненада открихме, че в някои фирми, по-голямата част от нашите служители са развълнувани да се върнат в офиса и да са заедно.

България заема 32-ро място в света и 16-о в Европа, като предпочитана дестинация за дистанционна работа, според индекса Work from Wherever, изготвен от онлайн туристическа агенция KAYAK. Страната изпреварва Нидерландия, Полша, Унгария и много други държави. Авторите на класацията посочват, че България има "добра комбинация от сравнително ниска цена на живот, разумни цени за пътуване, прилична скорост на интернет и добри метеорологични условия".

Според условията за дистанционна работа обаче резултатът на България е сред най-ниските в Европа - 19 т. Те включват: скорост на интернета при сваляне и качване, визи за дистанционно работещите и брой места за съвместна работа (т.нар. co-working spaces).

Гъвкавостта и дистанционната работа са толкова дълбоко вкоренени, че повторното налагане на предпандемичните работни модели изглежда почти невъзможна за изпълнение задача, смятат още експертите.