#Една целувка. Двама души в тълпата на концерт на Coldplay в Залцбург. И една гигантска прожекция на живо, която ги хвърли в окото на дигиталната буря. Мъж и жена - и двамата видимо не чак толкова щастливи, че попаднаха на jumbotron екрана - се превърнаха в главни действащи лица в това, което интернет вече нарече #Coldplaygate.

Мъжът се оказа изпълнителен директор на технологична компания. Жената - негова колежка. И не, не бяха семейство. Това, което можеше да е кратка неловкост, се превърна в пълномащабна вирусна лавина.

Две възможности: да избягаш или да яхнеш вълната

Когато интернет те посочи, имаш два избора:

Да се опиташ да капитализираш вирусната слав или да се скриеш и да чакаш бурята да отмине.

В случая на Byron и Cabot (героите на вайръл клипа), избраха второто - но това далеч не ги спаси от последствията.

До петък Byron вече беше изтрил профила си в LinkedIn. Малко след това - подаде оставка. Cabot пък беше пусната в "платен отпуск".

Понеделник донесе странен обрат: новият CEO на компанията Astronomer, Пийт ДеДжой, публикува леко иронично изявление в LinkedIn:

"Astronomer вече е име, познато на всяко домакинство."

Да, но едва ли някой от новите му "фенове" има нужда от "оркестрационно ориентирана DataOps платформа, изградена върху Apache Airflow", нали?

От лами до любовници - как интернет се промени

Случаят ми напомня за едно далечно, по-невинно време - 2015 година. На 26 февруари в Аризона, две лами - една черна и една бяла - избягват от временно участие в "терапевтично шоу с животни" в старчески дом в предградие на Финикс, наречено Sun City. Те се лутали по улиците, гонени от полиция и новинарски хеликоптери. Хората по целия свят ги гледаха на живо, в реално време. Не защото им пукаше, а защото бе... чаровно абсурдно.

Това беше интернет тогава - пълен със странности, обединени от безобидна воайорска радост.

Днес? Вайръл културата е наситена с лична драма, срам и унижение. В нея няма наивност. Само публично посочване.

Всички сме лами, когато интернет реши така

Byron и Cabot са новите лами - само че този път няма хеликоптери, само смартфони. Те са преследвани от дигиталното внимание, което ги изгаря като прожектор, стрелнат в очите. Ще мине. След няколко седмици алгоритмите ще забравят. Но щетите остават.

Истината е, че всеки един от нас може да се озове на тяхното място - уязвим, изложен, герой във вайръл клип, без дори да разбере как се е случило.

И в тази нова реалност, все повече хора просто... спират да публикуват каквото и да било. А имаме ли друг шанс, за да се чувстваме в безопасност?

Вече не сме сигурни дали някой ще лайкне това, което споделим - или ще го използва, за да ни cancel-не!