#Маестрото на пищните визуални спектакли сър Ридли Скот продължава да притежава невероятна енергия за работа и на 86 години се завърна към едно от най-грандиозните си постижения - "Гладиатор". Продължението на прашния епос за мечове и сандали се очаква да излезе през зимата, а надеждата на тузарите, инвестирали в снимачния бюджет от 250 милиона долара е да има сочна възвръщаемост и рестарт на интереса към жанра на историческите широкоекранни фрески.
Ала първите кадри предизвикаха скандал и хиляди гневни коментари от фенове, както на оригинала, така и на историята на Римската империя. Една от причините е използването на хип-хоп песни в дебютния голям триминутен трейлър на мегапродукцията. Според много коментатори онлайн подобно звучене изобщо няма място в жанра и "вади" хората от сюжета и историческия контекст. За тях това е покварен анахронизъм, който хвърля петно върху първия филм, станал легендарен и със саундтрака на Ханс Цимер. Този път великанът Цимер дори не е автор на музикалния съпровод и е заменен от Хари Грегсън-Уилямс. Ясно е, че в готовия нов "Гладиатор" ще има класическа симфонична музика, но киномани се тревожат, че сър Ридли Ското тотално е изпуснал юздите и в опит да бъде "модерен" ще вкара хип-хоп парчета в самата творба, а няма да се ограничи само до рекламните трейлъри.
Друг вектор на критика към предстоящото продължение е в образа на Дензъл Уошингтън - големият актьор играе някогашен роб, който е забогатял и иска да си отмъсти на имперската система. Тук някои коментатори прогнозират тежко напояване с модерни политически паралели и замърсяване на културното наследство на оригиналния филм, да не говорим за самата грандиозна история на Древен Рим.
Отделно, поне в трейлъра, самият Дензъл изобщо не се старае да се потопи в исторически правдив персонаж. Тук Дензъл си е... Дензъл. Все едно гледаме ченгето-тарикат Алонсо от "Тренировъчен ден", но с много повече злато и кожи от животни в своя тематичен дрескод. Дори феновете на Уошингтън коментират, че очакват от него поне малко старание. За "Макбет" на Джоел Коен той сякаш се постара. Но тук самият Ридли Скот може да му е казал нещо в стил: "Давай Дензъл, бъди себе си, да не ти пука, че пресъздаваме епохата на Римската Империя. Искаме да сме готини за поколението Z и да качват рийлчета от филма в Тик-Ток".
Не е ясно дали Ридли Скот е чувал за тези неща, но в последно време много негови почитатели се опасяват, че той залага на количеството за сметка на качеството. Направи няколко потресаващи провала, стъписа свои верни зрители с опита за сатира на семейство Гучи и сам опетни творческото наследство на своя абсолютен шедьовър "Пришълецът" с драматургично спорния спектакъл "Прометей" и най-вече с масивното разочарование "Пришълецът: Завет".
Скот е оставил своя дълбок отпечатък в историята на киното, но това не е гаранция за качеството на новите му подвизи. Да не говорим, че точно "Гладиатор" беше един от филмите, на които просто не правиш продължение. Оригиналът от 2000 година определено не завърши с отворен финал и според много филмови ценители няма шанс някой да надскочи Ръсел Кроу в образа римския генерал, станал гладиатор Максим Децим Меридий.
Кадрите, в които той гали житните класове е визуална класика. Възгласът му "Are you not entertained?" живее свой живот вече 24 години. А надъхващата му сентенция от началото на филма "Това, което правим приживе, отеква във вечността" остава златен филмов цитат.
Някои историци приписват думите на римския император и философ Марк Аврелий, който в "Гладиатор" е изигран от големия Ричард Харис. "Гладиатор" събира четирима класни изпълнители от старата школа - Харис, Дерек Джейкъби, Дейвид Хемингс и Оливър Рийд. Легендарният Рийд издъхва след епичен запой по време на снимките в Малта. Днес барът, в който Рийд изпива финалните си грандиозни количества алкохол, е познат като "Последният пъб на Оли".
Нищо от това, разбира се, не присъства в продължението. Елементите, които превърнаха "Гладиатор" в шедьовър на комерсиалното американско кино липсват във втората част. Но пък има хип-хоп. И фенско възмущение. Предстои да видим дали е наистина оправдано.