#Един монументален финансов провал от тези дни сякаш сигнализира за края на хегемонията на комиксовото кино, историите за супергерои и така наречената "обединена филмова вселена на "Марвел". С бюджет от над четвърт милиард долара без да броим разходите за маркетинг и реклама, новото предложение на "студиото, което не можеше да греши" "Капитан Марвел 2" (оригинално заглавие The Marvels) катастрофира в класациите по целия свят и регистрира най-слабите резултати в цялата история на компанията. Дори занижените в последните седмици прогнози от специалисти в индустрията не предвиждаха, че този филм ще тръгне с под 47 милиона долара от продадени билети за премиерния си уикенд в САЩ и малко над 100 милиона долара общо за глобалния пазар. Но точно това се случи. А в дните след премиерния уикенд ситуацията дори се влоши. На родна територия този неслучил се блокбастър бе изпреварен от българския филм "Диада" и не успя да премине границата от 10 хиляди зрители за първите дни от разпространението си. Немислими резултати за доскоро доминиращата машина за екранизация на комиксови истории за всевъзможни супергерои.

Според различни анализи в света на шоубизнеса и финансите "Капитан Марвел 2" ще бъде на страшно сериозна загуба, която ще постави под въпрос цялата концепция за тези филми като бъдещ бокс-офис вектор в света на масовото развлечение. Някои изчисления дори предписват, че в крайна сметка студиото може да се окаже "вътре" с над 400 милиона долара само от този така бързо изгорял мега проект.

Дори приятелски на индустрията медии като британския "Индипендънт" пуснаха материал със заглавие - "Провалът на "Капитан Марвел 2" e само началото - ето как ще изглежда смъртта на филмовата вселена на Марвел". След безпрецедентно анемичния старт - всъщност фамозен фалстарт - на този филм от студиото вече говорят за пълно преосмисляне на стратегията за бъдещите марвелски заглавия. Чуват се признания, че са надценили възможността, а и желанието на широката публика да поема още и още съдържание за супергерои - на кино и в стрийминг платформите. Сякаш рецепторите на феновете са прегорели от постоянните продължения и рестарти на франчайзи за все по-екзотично звучащи супергерои в латексово трико, призвани за пореден път да спасят планетата от някакво клиширано зло.

Още провалът на поредния филм за "Човека-мравка" (да, имаше и такъв) трябваше да сигнализира, че публиката се отдръпва от тези продукти за бързо и масово развлечение. Сега от "Марвел" обещават, че ще сменят посоката и ще се опитат да се дистанцират от модела "количество за сметка на качество".

Ала според множество експерти има огромна за индустрията опасност вече да е твърде късно. Златната кокошка стана проскубано пиле. Пастата няма да се върне в тубата. Супергероите може да продължават да спасяват човечеството по болезнено еднотипен сценарий, но вече няма кой да спаси тях от апатията на зрителите, които затвориха портфейлите си за комиксовата поточна линия.

Има и нещо друго. Изчерпването на идейно и художествено ниво е очевидно, но отношението на създателите на тези филми към публиката несъмнено ускори процеса на разложение в компанията, а и във всички брандове, свързани с този тип кино. От години режисьори, продуценти, сценаристи и звезди от супергеройските филми - и не само - открито нападат фенове и без никакви доказателства ги обвиняват на едро в "расизъм", "сексизъм", "хомофобия" и други прегрешения по целия прогресивен списък и спектър. В медиите се наложи термина за "токсичните" фенове.

Но същите тези лоши зрители си дадоха парите за "Барби" например. Мъжете се стичаха на тълпи за прожекции на розовия блокбастър, вдъхновен от носталгичните момичешки играчки. Дори "Капитан Марвел 2" е гледан основно именно от мъжката аудитория, въпреки че режисиран от жена и почти всички главни действащи лица са жени със суперсили, които се саморазправят с жалките мъжки образи в сюжета, или по-скоро в тази колекция от слаби и лошо навързани опити за идеи, наречена сюжет. Дори комиксов филм с такъв профил в крайна сметка беше гледан най-вече от мъже. Просто бе гледан мизерно малко за някогашните стандарти на студиото "Марвел".

Истината е, че в последно време на поп-културния хоризонт се очерта една огромна пропаст между това, което действително се случва и разказите за случващото се, пускани от хората с позиции и влияние в развлекателната индустрия, и крепящите ги медии. Нямаше как този развод с реалността да не доведе до сериозна катастрофа. Тя се случи и се нарича "Капитан Марвел 2" - един от най-големите филмови провали в историята. Но катастрофата вероятно ще е верижна.

Преди време ветераните на голямото кино Мартин Скорсезе и Франсис Форд Копола се изказаха силно критично за супергеройските филми и бяха системно атакувани и опаковани като "завистливи старци извън времето". Днес, след монументалния крах на "Капитан Марвел 2", именно доскорошните пълновластни студийни господари на корпоративното комерсиално кино изглеждат извън времето, а думите на Скорсезе и Копола се потвърждават. Те сравниха филмите на "Марвел" и останалите свръхскъпи адаптации по комикси с увеселителни паркове. Сега атракциите в тези увеселителни паркове омръзнаха на свикналата на постоянна сетивна стимулация нова публика. Друга част от зрителите - истински дългогодишни фенове на оригиналните комикси - си тръгнаха от пазара обидени от отношението към тях и към любимите им герои и истории, превърнати от една глобална компания без облик и идентичност в платформи за модерни проповеди.

Очертаващият се крах на най-успешната филмова машина на нашето време ще бъде добър урок по смирение. Не развивай божествен комплекс след като достигнеш върха и не нападай директно хората, отговорни за бързото ти изкачване там. Защото падането ще бъде болезнено. А мъката - марвелска.

ИЗБРАНО