#URBN научи всичко възможно за специалната ѝ мисия по La Casa De Papel в Мадрид!
"Обещах си да не го правя повече. Подготвях се за един филм и трябваше да довърша една отрязана ръка, за да е хубава, да ѝ набоцкам косъмчета. Майка ми влиза в стаята и ме пита "Какво правиш?" (Този въпрос е забранен вече в мое присъствие ха-ха!) И аз казвам: "Обработвам една ръка... Малко повече кръв пуска, а утре трябва да се реже". Майка ми пребледня. После ми забрани да работя вкъщи. Често съм носила и кръв, която след това с писъците на майка ми, се изнася.
"Кръвта не във фризера! Ще го сбъркам със сок".
О, да! Имали сме и такъв случай - веднъж си помисли, че е сок от касис, смее се Александрина Дерменджийска.
Тя е само на 25 години, а вече е осъществила една от най-съкровените си мечти – да работи това, което иска в две държави и да стане част от любимия си сериал. Тя е художник по образование, но сърцето ѝ (освен на "Рамбо" 5) принадлежи на една специфична, вълнуваща професия – изкуството „Специални ефекти в грима".
В момента Алекс е в Мадрид от три месеца. Заминава бързо, след като разбира, че студиото Dinamicart, където я канят да работи, ще осъществява част от декорите и пропса (бел.ред. - предмети, които имитират друг предмет в киноиндустрията като пропс пари, пропс оръжия, пропс храни и др.) към световния феномен и мегапродукция – сериалът La Casa de Papel или Money Heist.
Там тя и колегите ѝ изработват скулптурите, детайлите и други предмети, които са нужни за снимането на петия сезон на поредицата.
Макар в България поредицата все още да няма своя превод на заглавие, едва ли е преувеличено да кажем, че и у нас я смятат за култова.
La Casa De Papel тръгва първо по испански телевизионен канал до момента, в който Netflix купува правата и я добавя в каталога си без сериозна рекламна кампания. Само няколко месеца по-късно сериалът се превръща в категоричен поп културен феномен и печели награда „Еми", а Стивън Кинг не крие, че е възхитен от сценария и следи всеки епизод.
Третият сезон на La Casa De Papel/Money Heist е гледан от над 35 милиона потребители на Netflix и повече от месец е номер 1 в класацията на Netflix.
А българката Алекс участва в подготовката на изненадите в предстоящия пети сезон.
„Когато започнаха да излъчват La Casa de Papel, вече се бях върнала в България от Мадрид, където учех и работех известно време. Първите кадри от сериала сякаш грабнаха част от сърцето ми и се събуди носталгично чувство по Испания. Необяснимо защо част от мен принадлежи на тази държава, която винаги ме е повличала след себе си - като култура, изкуство, история, хора. Самият сериал носи именно онзи слънчев, характерен испански дух и веселие“, споделя Алекс.
Тя помни ясно как преди три години е мечтала да бъде част от екипа, който отговаря за грим, маски, пропс и костюми, с които се явяват персонажите в поредицата.
Не като актриса, а като част от екипа, който подготвя декори и специален грим.
У нас се занимава с точно това – простетици, рани, белези, изгаряния, изкуствени тела, маски, костюми и всичко, което може да си представите на екран и на сцената.
Също като режисьора на сериала – Алекс Пина, преди 3 години и тя не е предполагала, че La Casa de Papel ще е сюблимен момент в кариерите им.
Историята на La Casa de Papel e за изключително умния и тайнствен „Професор" ( El Proffesore), който събира осем обирджии, за да атакуват Кралския монетен двор на Испания. Целта им е да отпечатат 2.4 милиарда евро за 11 дни, без да пролеят и капка кръв. Актьорите носят маски на Салвадор Дали.
Италианската антифашистка песен „Bella, Ciao”, появяваща се на няколко места в поредицата, се превръща в летен хит в цяла Европа през 2018 година.
Всеки има любим герой с прякор - имената на градовете: Берлин, Токио, Mосква, Рио, Найроби, Лисабон, Денвър, Стокхолм...
А покрай Алекс вече имаме и ...
...София в La Casa de Papel !
През февруари тази година, в пика на пандемията, Алекс получава офертата от Мадрид и нищo не може да я спре да отлети.
“Покрай работата ми в България, в студиото за специални ефекти – FX Studio Bulgaria– се бях запознала с българина Юлиан Нанчев, който държи подобно студио в Испания. Потърси ме за мистериозен, голям проект там. Отказах, защото имахме работа тук. След това се чухме няколко пъти и в последния ни разговор Юлиан сподели, че започва подготовката за пети сезон на сериала! Не след дълго... (една вечер) се чухме и казах: Е, как не? Защо не казахте по-рано? Взимам билет и утре съм при вас!“. Това бяха думите ми. И заминах.“, спомня си емоционално Алекс.
Мечтала е да живее в Мадрид години наред.
Фен е на испанското кино, художници, музика, култура... Дори в България предпочита испанското вино и храна (но българските кюфтета, разбира се). Смята, че тази необяснима връзка с чуждата държава я отвежда отново в Мадрид.
В момента Алекс работи в голямото студио в Алхете – извън Мадрид, където се помещава голяма част от киноиндустрията.
„Пътувам по около 40 минути на ден и се наслаждавам на гледките. Още първите дни посетих студиото и от 1-ви март съм част от екипа. Студиото е разделено на две големи помещения плюс втори етаж за специалните ефекти. На първия етаж се оформят склуптурите от стериопор. Проектират се със смоли за втвърдяване и след това се оцветяват. Работи се с машини и инструменти, който помагат в изработката на проектите", разказва Алекс за работата си.
Първият работен ден
„Влязох в студиото и усетих симбиозата от артистичен хаос и аптекарска подредба. Всеки от екипа работи с необходимите предпазни средства заради материалите. Всичко е надписано, организирано и същевременно се виждат белезите от забързанaтa, трескава работа. Моята работа през по голямата част от времето е на втория етаж – там сe осъществява изработката на специалните ефекти и по-финните детайли"
Феновете са абсолютни прави в подозренията си, че сериалът не се снима в
Кралския монетен двор и Банката на Испания.
Построени са декори, които са копие на историческите архитектурни сгради.
По думите ѝ песента и символите носят посланието, че всеки може да облече червен гащеризон, да сложи маска и да изпее "Бела, Чао" – да поведе своя битка и да направи своя революция.
Студиото Dinamicart, в което работи Алекс, още от първи сезон се включва в направата на пропс и декор.
„Аз и шефът ми Юлиан сме единствените българи, доколкото знам. Когато на място пристигна арт директора на La Casa de Papel, остана много доволен от напредъка на свършената работа, в която екипа е съставен от хора на изкуството с различни националности - българи, испанци, румънци, италианци и украинци", споделя Алекс.
Тъй като от малка се занимава с рисуване, може би знае защо маските на обирджиите са с разпознаваемата визия на Салвадор Дали...
„Визията му пасва много. Говорим за един сюрреалистичен план за обир, малко изчанчен. Същевременно самият Дали носи онази студенина и лудост, която ти грабва вниманието“, споделя Алекс.
Също като Дали, La Casa de Papel вече е не просто хитов сериал за Испания, а негова емблема. След края на третия сезон в Мадрид е създадена Escape Room (бел. ред. - стая за игра, от която трябва да избягаш като във филм), която също е подготвена от студиото Dinamicart, от което е част Алекс в момента.
"Тази професия не е като в офис с работно време. Ден за ден е. Може да имаш работа за година напред, а после да нямаш нищо. Но зависи ти колко си oтдаден, креативен и, разбира се, е нужна малка доза късмет", споделя Алекс.
„Сега съм намерила баланса. Винаги искам да постигам целите си сама, а не да съм в тежест. Имам още много да уча, припомням си често, че трябва да си знам мястото. Да съм човек към колегите си.“, споделя Алекс.
И нищо, че се налага да работи от сутрин до вечер без почивен ден. И нищо, че за последната година е имала малко свободни дни. Тя не се оплаква.
Казва, че ако отиде на терен и се окаже, че сериалът не е никакъв сериал, а истински обир – ще откаже да се включи, заради съвестта си. Но пък би станала заложничка – за опита и усещането.
„Обичам адреналина, но с границите на чистата съвест. Спазвам правила, а напоследък се старая да съм по-организирана и стабилна в живота си. Предпочитам да се отдам на работата си, отколкото на традиционните забавления“, откровено казва момичето.
По думите ѝ специалният грим в България, откъдето е тръгнала и самата тя, има много бъдеще.
„Екипите у нас са на много високо ниво и затова всеки, който снима е доволен. Не просто защото е по-бюджетно. А защото има прекрасна природа, архитектура и забележителни артисти. Заснемаш кадри, които няма къде да снимаш на друго място“, казва Алекс.
Какво му е толкова специалното на този грим
„Специални ефекти“ в грима е сложна материя, без която киното няма да е това, което е. Името идва от спецификата на материалите, с които работят екипите. Важни са желанието, постоянството и практиката, но оттам нататък трябва да попаднеш на майстори, които да ти предадат занаята.
"Трябва ръката ти да е обработена, както в рисуването. Не ставаш художник от днес за утре. Трябва да направиш милиони скици, преди да свикнеш да ги правиш от раз", споделя Алекс.
Самата тя е минала по този път още от времето, когато е била много малка.
“Любимата история на баща ми е как съм оставяла автографа си на стените – с моята буква. Но по-странното е, че не съм рисувала върху стените, а на лист, който после съм закачала на тях. Сега го тълкувам, като че не искам изкуството ми да остане на едно място. Искам да се разпространява. Може би съм го мислила така и в детска възраст“.
След 7-ми клас Алекс записва специалност „Детски играчки“ в Национална гимназия за приложни изкуства "Свети Лука".
„Изглеждаше ми най-интересно и най-близко до мен. Исках в бъдещето да се занимавам с анимация. Винаги са ми били интересни костюмите. Първата детска играчка, която направих, беше конструктор от дърво. През тези години се запознахме и работихме с различни материали, което обогатява и развива. Много умения в много направления!“
Логично следващата стъпка е Художествената Академия, завършва специалност „Мода“ със замисъла да прави костюми в бъдеще.
„Модата никога не ме е тласкала като някои други момичета. Сценичните костюми, операта, театъра – това ме влече. Разбира се, никога нищо не тече като по вода.
Имах си своите ниски и високи честоти, които ме тласкаха да спирам да уча
и да се захвана с друго, но не се отказах. Пътувах, учех и откривах нови култури, но винаги съм се взирала в местното изкуство. Когато бях в Ню Йорк, бях на косъм да остана завинаги заради най-големия в света музей – MET. Прекарах там цял ден и не ми стигна“.
Макар близките ѝ срещи със Салвадор Дали напоследък, смята, че е тясно свързана с Ван Гог - като усещане и осъзнаване на изкуството.
„В тези етапи, когато съм самотна, потисната и тъжна, когато е най-тъмно – преди зората, тогава най-много креативност извира от мен. Това се отнася само за рисуването.“
Съдбовният момент, който отвежда Алекс до специалния грим са лекциите при София Ракова от FX Studio Bulgaria – студио за специален грим, специални ефекти, реквизит, аниматроника и създаване на животни. Създателят на студиото е Людмил Николов - един от главните виновници да се влюби в тази професия.
„Специалните ефекти в грима направо ме грабнаха. Това е, което съм искала да работя цял живот и не съм знаела. Специалният грим не е само да сложиш рани или белези"
В екипа на FX Studio Bulgaria са Людмил Николов, Людмил Иванов и София Ракова. Студиото отваря врати през 2006 година в София и предлага специални ефекти в грима за филми, телевизия и сцени.
Да си направиш Лео Меси
Любимият ѝ материал за работа е силикона. Интересното е, че може да го смесваш с други материали и да постигаш невероятни неща.
"Имах прекрасната възможност да се включа в направата на силиконовата кукла Лео Меси, да гледам и участвам. Забождах му косъм по косъм в главата и брадата. Всичко се прави едно по едно - първо се скулптират отделните части и главата, после се правят калъпи и се отливат от материал. След това се оцветява и се завършва до най-малкия детайл. И е готов! "
Макар работата да е приятна и интересна, трябва да имаш търпение, качества и желание за работа. Ако припадаш при вида на кръв и имаш страх от всякакви органи и вътрешности - не е за теб, защото постоянно ще виждаш това.
Безстрашните гримьори
„Да, доста храбри. Ха-ха! Аз от първия ден не реагирах на кървави сцени. Даже попитах – това ли беше? Трябва да е още по-гадно, по-страшно, нали? Трябва доза смелост, бързина и да не се паникьосваш. Това е най-важното, както моят ментор Людмил Николов ми е казвал винаги.
Алекс казва, че е такава и в живота - смела, понякога прекалено.
„Винаги съм скачала напред с главата. Винаги всичко решавам импулсивно, моментално.
Моят ангел е с черни крила
Изкуството в специалния грим е в това да можеш да покажеш себе си по различен начин. Когато дойде твоят момент.
„Моят момент беше с черните ангелски крила за клипа на групата БТР. Може да не беше толкова обвързано със специалните ефекти, но беше най-хубавият проект за мен, в който съм участвала", споделя Алекс.
Стигат почти до земята, дори малко повече, балерината е Марта Петкова. Фотограф: Цветан Игнатовски
снимка: Личен архивЗатова и казва, че нейният ангел е с черни крила. След като успява да ги създаде перо по перо, сбъдва мечтите си една по една. FX Studio Bulgaria взима отливките от ръцете на прима балерината Марта Петкова. Оттам в студиото изработват постамен, на който оформят крилата.
Крилата са дълги общо 4 метра, балерината е Марта Петкова. Фотограф: Цветан Игнатовски
снимка: Личен архив"Черните крила трябва да са максимално реалистични. Всичко трябва да е изпипано до най-малкия детайл. Крилата създават илюзия, че излизат от гърба, което ги прави по-истински. Проектът ни отне малко повече от месец. Структурата на крилата и линията, по-която са подредени перата, са взаимствани от различни снимки на лебеди. Перфекционист съм и обичам да изпипвам детайлите. Когато имаш повече опит, ставаш по-бърз, знаеш как да нанесеш по-бързо материала и знаеш как да се оправиш в даден момент, ако нещо се случи на терен. Стремя се всеки път да съм по-добра от преишния. В студиото винаги има динамика, всеки винаги е насреща да помогне на колегата си, ако има нужда. Всеки ден научавам нещо ново от майстори в този занаят. Едно голямо семейство, в което винаги е забавно".
Рамбо взе сърцето ѝ
Миналата година, когато се прибира в България, Алекс има отново шанса заедно с FX Studio Bulgaria да участва във филма „ Рамбо 5“. Най-вълнуващото е, че все пак е видяла Силвестър Сталоун.
Но ... не го разпознала в началото.
Големите холивудски звезди имат своя територия, може само да ги гледаш отстрани, казва Алекс. В последните сцени на филма, Рамбо вади сърце от човешко тяло... то също е иработено от Алекс и колегите ѝ.
„Тогава се почувствах част от голямото кино – той грабна сърцето ми наистина. Нищо, че е силиконово“, шегува се художничката.
Казва, че е имала възможността в България да я обучават най-добрите и то мултифункционално.
„Обаждат се на шефа ми и казват:
„Можеш ли този месец да направиш 20 отрязани глави?“
или „Имаш ли главата на Леонардо ди Каприо“... такава е работата. Скоро ни очаква и „Тексаско клане“ споделя Алекс.
Работила е и по български продукции през 2019 година. По филма „Цвете за откъсване" на режисьора Георги Костов с участието на Пламен Манасиев, Стан Яневски, Ивайло Захариев и много др. Обаждат ѝ се на рождения ден за нов проект и тя скача смело напред.
Сред едни от най-забележителните проекти на Алекс с FX Studio Bulgaria са Голямата стъпка (този косматко, както го нарича галено); Забавният орангутан с климатроник, чрез който може да се контролират мимиките, движенията на устата и настроението на този герой. Направата на един такъв костюм отнема месеци в най-бързия вариант. Рани, белези подутини, рязани гърла, изгаряния... А понякога Трите прасенца или Маскираният певец.
Кухнята на Маскирания певец
"Там беше също работа на бързи обороти. За два месеца се разпределихме и подготвихме маските за предстоящото ново шоу за България. Никакво спане. В студиото кипеше работа и нямахме търпение да видим крайния резултата на сцена. Най-емоционално бе за нас, когато отидохме на първия лайф концерт.
Sudio FX Bulgaria, в което работи Алекс, изработва костюмите за "Маскирания певец".
Снимка: Личен архивСтрахотно усещане! Виждаш как хората се радват на работата ти и след всяко следващо предаване вече всеки си има любим образ. На сърце ми е Пилето и най-много ми харесва като образ. Дивна го представи точно както трябва“.
Дрехи с бъбреци
Вдъхновена от работата си в студиото, Алекс разработва и колекция дрехи. Създава ги в свободното си време – нощите или някоя почивна събота.
Колекцията Zero-Tags, вдъхновена от работата на Алекс в специалния грим (Фотограф: Вера Петкова; Модел: Христина Теофилова)
Снимка: Личен архив„Не е комерсиален, вижда се нарисувано сърце, мозък ... В последните месеци ни се наложи да изработваме в студиото доста органи от човешкото тяло, може би това ми повлия. Оттам ми хрумна идеята за тази колекция. Първо избрах материалите и след това започнах да скицирам и изработвам моделите си."
Колекцията Zero-Tags, вдъхновена от работата на Алекс в специалния грим (Фотограф: Вера Петкова; Модел: Христина Теофилова)
Снимка: Личен архивКазва, че понякога неволно гледа раните на хората и белезите им, защото ѝ помага за работата.
След 10 години ...
Все още мечтае да се развива по линия на киноиндустрията, но и да има свое отделно ателие, в което да твори. Когато си вътре в работата, ставаш, лягаш и само Тя ти е в главата.
НАЙ
За какво да внимаваме, когато поръчваме продукти от чуждестранни сайтове?
За какво да внимаваме, когато поръчваме продукти от чуждестранни сайтове?