#Първият закон за успех е концентрацията, посоката на цялата енергия към една точка и движението точно към целта, без да се оглеждаме - нито надясно, нито наляво, казва Уилям Матюс. Концентрацията е есенцията на бистрия ум, а ключът към него е положителната памет. Двете са неразривно свързани, като своеобразни бицепси на най-сложната и изумителна част от човешкото тяло - този културист мозъкът. Мозъкът е муза на Микеланджело още в Ренесанса, когато анатомията не е съществувала. Мозъкът е "скрит" в Сикстинската капела, където намира своето мястото в прословутия стенопис "Сътворението на Адам".

Мускулите имат памет, казват, когато след дълго прекъсване се върнеш към тренировъчната си програма. Мозъкът е мускул, логично и той трябва да се тренира. На 18 март отбелязваме Световния ден на мозъка, затова заедно с NaturProdukt ви напомняме, че трябва да се грижите за своята памет и концентрация ежедневно. NaturProdukt обръщат внимание колко важни са паметта и концентрацията, познавайки добре изследванията в тази насока - покрай активната съставка EGb 761 ® стандартизиран екстракт от листа на гинко- един от най-добре проучените растителни екстракти в света.

Паметта и Концентрацията са Бялата и Черната царица на твоята шахматна дъска, а в ролята им влизат номинираната за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев" 2023 Елеонора Иванова и абсолютният гросмайстор по шах на България за 2020 г. Белослава Кръстева. От тях ще научим как да тренираме мозъка си, кое е по важно - паметта или концентрацията и коя от двете побеждава в тази шеметна партия шах! 

***

Елеонора Иванова: Концентрация е да свалиш калните си обувки пред театъра и да не се качваш с тях на сцената

Когато ѝ предлагам да се включи в този проект, е доста скептична - неведнъж е участвала в асоциацията "шах сериала "Дамски гамбит" - Ана Тейлър Джой. Причината е явната прилика между българската актриса и американската ѝ колежка. Но и разликата - в очите им. Но пък темата за играта на думи, за сложния мозък, за концентрацията, паметта и ролите е това, което я пленява и позволява този образ да я настигне в материала с кауза на NaturProdukt и #URBN, където ще застане срещу истинска шахматиската - 18-годишната шампионка по шах Белослава Кръстева. Докато Нори учи някои тактики от Белослава, ние научаваме от нея какво е по-важно за сцената - Паметта или Концентрацията.

Белослава Кръстева и Елеонора Иванова ни напомнят, че трябва да се грижим за паметта и концентрацията си със смислени четива и хитроумни задачи!

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

Напоследък често чуваме името на Елеонора Иванова - след телевизионния пробив със сериала "Братя" и забележителното ѝ театрално въплъщение в пиесата "Лулу", в момента всички говорят за киноролите ѝ: във филма "Шекспир като улично куче" и в хита "Чалга" на Мариан Вълев.

Още снимки вижте ТУК >>>

"Имам чувството, че решението дали да се насоча към сцената като професия, никога не е било под въпрос. Сякаш от малка винаги съм знаела, че с това ми се занимава. Не съм имала колебания дали да правя нещо друго", споделя Нори.

Помни добре първия път, когато усеща тази своя принадлежност към сценичните изкуства.

"Помня добре този момент. Бях 8-и клас и трябваше да прочета стихотворение в училище и да направя анализ. Бях се върнала от актьорска школа, където анализираме творби, и за първи път се усетих, че правя това не защото ми е задача за училище, а защото провокира мислите и мозъка ми. Когато седнах да пиша домашното си, не усещах задължение, а вдъхновение. Всъщност тази работа върху текст е тясно свързана с актьорската професия, тя наистина провокира мисълта ми и тогава си казах: "Да, искам това, има смисъл, с това ми се занимава".

Актрисата Елеонора Иванова в специалня проект на Natur Produkt в подкрепа на грижата за паметта и концентрацията

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

 

Елеонора Иванова е родена в София. За НАТФИЗ се подготвя предимно "психически", като следва съвета на свой ментор: "Забавлявай се, докато кандидатстваш". Така попада в класа на проф. Ивайло Христов.

"Самото попадане там бе много по-лесно, отколкото си го представях. Спомените с периода на следването ми са страшно много и силни. Най-ярко си спомням суетенето, гласенето, притеснението, малките спорове около подготовката за първия ми изпит по актьорско майсторство. След това как си отдъхнахме и колко бяхме удовлетворени."

Предимно емоционален спомен. Свързан предимно с усещания. Влизането в чуждите обувки до голяма степен е свързано с подобни възприятия и силна емпатия.

"През годините в НАТФИЗ винаги съм търсела образи, възможно най-далечни от мен. Бягах от зоната си на комфорт. Стараех се да подбирам непознати за мен образи. Това е ценното и любопитното в актьорската професия. След като завърших, този стремеж остана."

В спектакъла "Лулу" Елеонора Иванова се въплъщава в едно момиче, което попада във въртележката на шоубизнеса и черпи сили и живот от вниманието на хората. Момиче, което буквално ги "изпива" за собствено удовлетворение. Образ на фатална жена, разполагайки свободно със своята сексуалност и със самочувствието си.

"Бях доста далеч от нея. Чувствах се неудобно в кожата ѝ. Не ми бяха познати нейните възгледи и идеали. Беше ми чуждо, интересно и трудно да премина през процеса. В някакъв момент успях да я доближа максимално и да намеря наши допирни точки, защото всеки актьор или актриса малко или много се радва на чуждото внимание. Когато излизаме на сцена и ние, артистите, търсим това внимание и удоволствие и това бе ключът за тази роля - желанието удоволствието Нори да получава внимание, което се канализираше в Лулу".

Във филма "Чалга" на Мариан Вълев, чиято премиера бе през март, ролята на Нори сякаш кореспондира с театралния ѝ опит с Лулу.

Противоположна обаче е "мълчаливата" ѝ роля в "Шекспир като улично куче", в която изгражда образа си на основата на погледи.

"Бях изпратила свои снимки на имейла на Валери Йорданов, който е режисьор и сценарист. Имах странно предчувствие. Много разчитам на интуицията си, когато става въпрос за работа. Шестото чувство бе заработило, но дълго не получавах отговор. Продължих напред, заминах за Франция за друг проект и когато и включих телефона, видях пропуснатите обаждания от Валери Йорданов. Нямах търпение да се прибера в България за живия кастинг у нас. До края на деня трябваше да получа отговор, но минутите сякаш се проточваха и легнах да спя с надеждата, че ще се събудя от телефонно обаждане. Така и стана и отговорът беше "да". Това беше моят първи опит пред камера. Осъзнавах какъв шанс и възможност получавам, да черпя от извора."

Обикновено не прави така - да си легне в средата на деня, за да остави мозъка да си почине, когато е под напрежение. Връщайки спомените си, дори се изненадва, че е успяла да заспи в такъв момент.

Актрисата Елеонора Иванова в специалня проект на Natur Produkt в подкрепа на грижата за паметта и концентрацията

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

"Премислям много, но вярвам, че човек трябва да се научи да балансира и да контролира мисленето си. Старая се да не се впрягам. Да съм максимално спокойна, дори да получа отговор "не". Убедена съм, че така е трябвало да стане. Това "не" е за добро и ще последва по-значимо "да".

С героинята Ели от "Шекспир като улично куче" Нори открива много общи моменти - разбира я, усеща я, харесва ѝ това, че е водена от любов.

"Чувството е нейната движеща сила - любовта. Затова я заобичах много силно от първото четене. Съвместната работа с Валери Йорданов и момчетата в главната роля ми помогнаха много да видя Ели и нейното позициониране в средата ѝ".

Това, че героинята ѝ е с ключова роля, но по-малко от 20 реплики във филма, всъщност помага на Нори да я подреди в главата си като личност.

"Доведе ме до друг вид анализ на този човек. Харесва ми, че много неща могат да се кажат без думи, чрез действия. На сцената и пред камера действието е най-важно. Многото думи размиват екшъна."

Актрисата Елеонора Иванова в специалня проект на Natur Produkt в подкрепа на грижата за паметта и концентрацията

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

В Ели е Надеждата. Тя има тази жертвоготовност за човека, когото обича и иска да помогне.

"Обичам това, което правя и обичам то да е смислено. Би ми било полезно да стигна и до Холивуд, но не бих го правила за известност и облаги, а за да правя това, което обичам по начина, по който обичам да го правя. Не мечтая фанатично до чужбина. Признавам, че това ще е добър опит. Аз съм човек, който се пуска по течението и се радва на това, което ми се дава - малко или много няма значение, въпрос на гледна точка е."

Нейният начин да преживява събитията от живота и професията е свързан тясно с концентрацията - на сцена, но и по време на репетиции.

"Паметта е важна да си запомниш текста, но на сцената концентрацията е всичко. Репликите вече са в главата ти, ти ги знаеш, те са в твоята карта с памет. Но за да заработи паметта, трябва концентрация - пространство и възможност тя да се включи. За концентрация много важна е почивката - преди премиера или при стресови ситуации. Ако няма почивка, човек може да стане твърде емоционален, дори хаотичен. Трябва да си знаеш мярката и да си даваш въздух, за да не се стига до момента на тотален бърнаут - въпросното прегаряне."

За актрисата е важно да си подреди мислите. Да остане на тишина. Да вдишва и издишва. Да се довери на правилото, че всичко ще се случи така, както трябва да се случи.

"Когато съм на сцена, трябва да съм спокойна. А това се случва, като оставиш всичко друго навън - събуваш си калните обувки пред театъра и не стъпваш с тях на сцената."

Благодарение на концентрацията си Елеонора Иванова успява успешно да прескача от театралното в реалистичното.

"Истината на актьора се крие не толкова във външните изразни средства, а в доверието на правилната емоция. Ако повярвам в това, което казвам и правя, ако очите ми са истински, значи съм в героя си и той е в мен."

За да е истинска, Нори, както и всички актьори имат свой бутон на паметта - викат свои преживявания, които формулират на сцената.

"Случва се с натрупване. Ако трябва да плача пред камера, повече се доверявам наистина на персонажа, вниквам в героя ми къде се намира, какво изпитва. В обувките на този човек съм. Тогава изплува преживяване, за което ми напомня тази негова ситуация, и взимам подкрепата от моята памет. Те двете се съчетават в едно."

Дори в живота Елеонора Иванова се стреми да се поставя в обувките на другия. Да съчувства в зло. Да съпреживява и помага.

"Говорейки за мечти и цели, най-важното за мен е да бъда добра към хората. A иначе за това лято - мечтая да отида на морето, да си почина, да презаредя, за да съм максимално концентрирана, събрана и да може паметта и концентрацията ми да заработят малко по-активно и спокойно."

Елеонора и Белослава в специален проект на #URBN & Natur Produkt, посветен на грижата за паметта и концентрацията

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

Гросмайсторът Белослава Кръстева: Никога не забравям ходовете си

"Записах се сама на шах в училище, защото бях ядосана, че баща ми ме побеждава. Така започна всичко..."

Треньорът по шах веднага забелязва таланта на Белослава Кръстева и решава да се занимава с нея. Говори с родителите, които са буквално "в шах" от тези интереси. Тогава Белослава е на 7 години. Когато я забелязвам през 2018 година, вече разгромява по-опитни от нея на шахматната дъска. Фейсбук помни, че тогава сме си писали за първи път - на 1 ноември. На същата дата пет години по-късно уговаряме този дамски гамбит между Паметта и Концентрацията.

В момента Белослава е на 18 години и е на 18-а позиция в световната ранглиста за девойки. Съвсем наскоро покри изискванията за званието гросмайстор за жени, като очаква само официалното си утвърждаване от Международната федерация по шахмат (ФИДЕ). Абсолютен шампион по шах на България е за 2020 година.

Бе част и от перспективния състав на страната ни, който зае престижното 9-о място в надпреварата при жените на олимпиадата в Ченай, Индия, през миналата година - постижение, до което шахматистките ни не бяха стигали повече от 10 години. Има и два Европейски медала.

"Първият ми турнир беше училищно състезание, видя ми се доста слабо, но пък усетих, че искам да се състезавам".

Гросмайторът Белослава Кръстева в специален проект на Natur Produkt & #URBN

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

Вече се състезава при жените, като е играла със световни шампионки като Мария Музичук, Анна Ушенина, Наталия Жукова.

"Тук-таме връзвам някое реми, но имам път да извървя", смее се Белослава.

По време на това интервю амбицията ѝ е топ 10 на предстоящото европейско за жени, за да се класира за Световната купа в средата на март.

"Винаги играя на кръв. Смятам, че дойде времето на шаха. Покрай сериала "Дамски гамбит" хората разбраха, че шахът не е просто настолна игра, а спорт и изкуство. Пандемията успя да комерсиализира този спорт, като има пик на аматьорите."

Белослава споделя, че сериалът "Дамски гамбит" има допир с реалността - емоционалните състояния на главната героиня.

"Има моменти, в които се засичаме. Пресилено е обаче това, че толкова бързо тя стана супер талант. Смятам, че паметта и концентрацията се тренират дисциплинирано, а не както е показано в сериала - със стимуланти. Аз имам доста лоша дългосрочна памет, но интересното е, че когато сядам да играя шах, в повечето случаи си спомням вариантите и почти никога не се е случвало да забравя дори един ход от всичките 20-30 хода в 1 вариант", споделя Белослава.

Обобщава, че помни това, което ѝ трябва, и тайната е в подхода на запаметяване и голямото желание.

Преди турнири се концентрира върху резултата, който ѝ трябва. Там е основният фокус.

"Дори не се насилвам да се концентрирам, защото вече имам тренинг", каза гросмайсторът.

Най-големият комплимент, който е получавала за играта си е:

Гросмайторът Белослава Кръстева в специален проект на Natur Produkt & #URBN

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

"Казвали са ми, че добре си разпределям фигурите. Знам правилните им места. Това е наистина голям комплимент. Ако някога имам възможност да застана срещу този, който ми го каза - ще бъде чест да го победя! Бих играла с хъс и спортна злоба", смее се Белослава.

Признава, че да си шахматист в България, е много трудно. Поради липсата на сплотена федерация и подкрепа за всички гросмайстори.

"Всеки се оправя както може, индивидуално."

Затова и заминава за САЩ - американците се свързват с нея покрай рейтинга ѝ в световния шах - в топ 20 до 2 години. Дават ѝ пълна стипендия. Има три опции. Заминава в края на август.

"Трудно разпускам, обичам много да се разхождам и да се събирам с приятели, затова се притеснявам, че напускам България. Камъкът си тежи на мястото и някой ден ще се върна. Иначе съм свикнала да пътувам и да се оправям сама. Адаптивна съм, но ще ми е тъжно за България."

Всеки ход с офицера е любимият ѝ ход. Той е опасната фигура на шахматната дъска.

"Стават хубави атаки. Той е далекобойна фигура. Може да разцепи цялата дъска. Когато два офицера работят заедно, контролират цялата дъска."

Има двама любими шахматисти - Анатолий Карпов и Владимир Крамник.

"Ходовете на Карпов са стратегически. Задушава противника да не мърда, страхотна техника. Стремя се да играя такъв шах."

Гросмайторът Белослава Кръстева в специален проект на Natur Produkt & #URBN

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

Спомня си, че заради шаха изоставя математиката в един момент. Вече не ѝ е толкова интересно, както преди. Въпреки това харесва задачите и това е нейният начин да тренира с мозъка си като по-малка. Чете предимно шахматни книги.

"Моята философия е: Даваш всичко от себе си, ще стане каквото трябва", а друго, в което вярвам, е: "Всичко зависи от твоите решения".

Това лято е имала серия от лоши турнири. За малко да се откаже от шаха. Приема много навътре всяка загуба.

Гросмайторът Белослава Кръстева в специален проект на Natur Produkt & #URBN

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

"Усещам сякаш падам само надолу и че губя смисъл. Но винаги съм имала и друго освен шаха - стремяла съм се към добро образование. И когато видя, че шахът ми харчи целия ресурс и не върви добре, казвам си, че няма смисъл. Резултатите имат това влияние върху мен, ако не са добри, но излизам от тия състезания с добър турнир."

Дамският гамбит между Нори и Белослава завършва с реми. Така, както и надпреварата между паметта и концентрацията. Защото те са Бялата и Черната царица на твоята шахматна дъска. Работят заедно, но едната не води до наличието на другата.

Едната включва сетивата. Определя кой си. Тя е "дневникът, който всички носим със себе си"... Способността да учиш. Да пазиш преживявания, аромати, картини, усещания. Да търсиш знанието и осъзнаването. Тя е сложна и разнообразна. Тя владее всички ходове.

Другата държи контрола на ума ти. Изкуството да съзерцаваш. Дисциплината да побеждаваш Силата на волята. Изключването на сетивата Тя е трудна и целенасочена. Тя те кара да не обръщаш внимание на несвързани мисли, плаващи идеи, импулси, клаксони, последователи и лайкове.

Елеонора Кръстева застава срещу шахматиската Белослава Кръстева

Снимка: Радина Гaнчева за #URBN/Dir.bg

И двете играят в тази игра. Тя просто е една и съща... Игра на шах. На списъци. На книги. На факти с дати. На асоциации...

Спомените могат да продължат минути или неограничено време - от теб зависи.

Концентрация и Памет - играта е една и съща, залогът си ти. Просто играй!

Край! 

 

#URBN Team:

Интервю и концепция: Криси Димитрова 

PM: Адриана Стойкова

Снимки: Радина Ганчева

Грим: Росина Георгиeва

Коса: Натали Иванова

Стайлинг: Александрина Дерменджийска 

Гардероб: Zero-Tags

Dir.bg Video Production Crew: Ангел Юруков//Тедд Георгиев//Рени Веселинова

Локация: Vienna Café & Restaurant в Grand Hotel Millennium Sofia

*Специален проект на #URBN & NaturProdukt!