16 часа снимки, над 70 души екип, оспорван кастинг, две паралелно разработени музикални концепции и огромно количество изядени колбаси - това стои зад създаването на "Колбастик", рекламата, в която рапът среща вкуса на колбасите от Lidl и събира семействата пред екрана. Зад цялостната идея и нейната реализация стоят творческият директор на Saatchi & Saatchi Владимир Димитров и Тереза Дамянова, директор обслужване на клиенти в агенцията. Те ни отвеждат зад кулисите на проекта - от първоначалната концепция до финалния кадър.
Как започва всичко?
Задачата, която получава творческата агенция, е да покажат качеството и разнообразието на колбасите от собствените марки на Lidl. Целта на екипа е да създаде работеща и запомняща се кампания. Първоначалното им предложение, с което всъщност преодоляват конкуренцията, е било рекламата да бъде озвучена от детска песен. Впоследствие обаче поемат по по-смел път - рап парче, което ги потапя във вайба на 90-те. Този период е златната ера на дръзките бийтове, широките дрехи, бляскавите аксесоари и хип-хоп културата, която диктува модата, музиката и цялостното усещане за cool. Ключовите вдъхновения идват от емблематични артисти като MC Hammer, Shaggy и Vanilla Ice, чиито клипове са цветни, динамични и заредени с енергия. "Минахме през много варианти, включително използването на известни песни като Mister Bombastic на Shaggy", разказва Владимир Димитров, който всъщност е едната половина от известното дуо Young BB Young.
"Can"t Touch This"
Докато се изчисти процесът по уреждане на музикалните права, екипът решава да не губи време и започва работа паралелно по две идеи за клип и сценарий, като алтернативната е вдъхновена от You Can"t Touch This в изпълнение на M.C. Hammer. Различното в този проект всъщност се оказва режисьорското дуо и комбинацията им от различни гледни точки. Афинитетът към хумора на Петко Спасов и стилизираният поглед на Деметри Василев разширяват възможностите на проекта.
След като финално се спират на Can"t Touch This, Владимир Димитров изпява демото на песента, но от Lidl толкова харесват изпълнението, че решават да заложат именно на неговия глас при записа на оригинала. "Стефан, моята дуетна половинка от Young BB Young, пък се зае с аранжимента на музиката. Ние с него работим заедно от години, което ни позволи да реализираме песента бързо и ефективно", допълва Владимир.
"Диамантен" хладилник, златна количка и колбастичен хип-хоп
Главната роля във видеото се изпълнява от актьора Васил Витанов, който впечатлява екипа с танцовите си умения още на кастинга. Кастингът отнема близо месец, а крайният избор на главен персонаж се оказа неочакван - присъщата комичност на актьора няма нищо общо с последната му роля в сериала "Алея на славата", където играе дясна ръка на подземен бос.
Заснемането на клипа, фотосесиите и кадрите за социалните мрежи продължават над 16 часа. Екипът, който стои зад целия проект, включва над 70 души, сред които експерти от Lidl, Push Pull Productions, режисьори, оператори, продуценти, стилисти, гримьори, фризьори, хореограф, балет и др. Това прави рекламата "Колбастик" един от най-мащабните проекти на Lidl за последните 2-3 години.
От продуцентската компания пък споделят, че в рамките на проекта екипът се е потопил отново в хип-хоп културата на 90-те. Освен многото изслушана музика заедно, за да достигнат до визуалните решения в клипа, творците са си припомнили декори от стари музикални клипове, хореографии, както и облеклото и аксесоарите, които са били модерни в края на миналия век.
Измислянето на декора отнема две седмици, а строежът му в студио - само два дни. За да превърне един обикновен хладилник в истинско произведение на изкуството, сценографката Ева Вентова прекарва няколко нощи в лепене на "диаманти". Нейна е и идеята да боядиса цялата пазарска количка на Lidl в златно, като по този начин издига пазаруването на изцяло друго ниво.
Друга любопитна подробност е, че дрехите във видеото, с които са облечени танцьорите, също са от собствените марки на Lidl. "Поръчахме ги от чужбина, защото тук не бяха налични. Дори трябваше да включим познати на място в Германия, за да ги закупят и изпратят за нашата продукция", разказва Владимир. По думите му още в самото начало в работата по проекта, когато екипът не е имал яснота коя точно ще бъде песента и какъв точно ще бъде сценарият, в Saatchi & Saatchi са знаели, че искат мърч от Lidl и предвидливо са го набавили достатъчно рано със съдействието на продуцента Стела Павлова от Push Pull Productions.
"Работихме неуморно и въпреки условията, тъй като имахме и снимки на минусовите температури през декември", споделят от Saatchi & Saatchi и с усмивка добавят: "Но толкова колбаси, колкото изядохме тогава, не сме яли през живота си!"
Успехът на "Колбастик"
На въпроса каква е формулата за успех на една реклама и Тереза, и Владимир се обединяват в мнението си, че колкото е по-простичка е една идея, толкова по-работеща е тя. "За творците е много важно брифът да ги запали. В нашата агенция винаги се стремим да търсим смелата идея, а не най-очевидната. И много се радваме, че попаднахме на Lidl като наш клиент, които проявиха тази смелост, която е нужна, за да отключи процеса от наша страна. Защото ние можем да си представим много смели неща, но са ни нужни смели бранд мениджъри и клиенти, които да ни позволят и да ни дадат поле да реализираме идеите си", категорични са от Saatchi & Saatchi.
Резултатът? Клипът бързо се превърна в хит, който не просто рекламира колбаси, а носи истинско забавление. Така че не се учудвайте, ако видите хора с пазарски колички да танцуват, припявайки: "Салааам ам ам ам.../ Прошуто, бекон.../ Франкфуртери, хамон... Колбастик!".
НАЙ
Животът пред очите на всички: Цената да ти се сбъднат милион и 1 желания
Биляна Петринска след фурора на "Гунди-Легенда за любовта": Успехът е нормална реалност