#Много преди Томас Едисън да патентова своята крушка с нажежаема жичка през 1879 г., светлината играе главна роля в сценичните продукции. Тя фигурира от древногръцките трагедии до Шекспировите сюжети, обвързана с технологията и революцията на сценичния свят. От съблазнителната спалня и трагичните смъртни сцени на „Ромео и Жулиета“ до зловещия пейзаж на гроба на „Жизел“, прочутите представления са приказно оформени с помощта на прецизния дизайн на осветлението.

Светлината е и част от палитрата с цветове, с която работи едно от най-ефирните и нежни изкуства - класическият балет. Заедно с Huawei P60 Pro поставяме единственият по рода си модел с перлена текстура в изящните и нежни ръце на примабалерината Марта Петкова, за да се включим в кампанията “Повече светлина в твоята история”.

Отличен за смартфон на 2023 година, “въоръжен” с low-light telephoto камера, той улавя светлината в мрачната далечина, за да ни разкаже историята на Марта Петкова, която знае къде се срещат сиянието и блясъка.

***

"Да започнем оттам - зодия Козирог съм.", казва ми Марта Петкова, която е далеч оттук - в Палермо. Стигаме до нея в навечерието на премиерата на балета "Кармен" в Театър Масимо. Зодиакалният ѝ знак е посветен на езическия бог на Слънцето, и с него тя обяснява своя работохолизъм до "болестно състояние" - отдаденост на изкуството и работа до предела на силите.

Танцувайки в светлината на Слънцето

"Винаги съм виждала светлината чрез работата, която ми носи огромно удоволствие. Ползотворния ден е един пълноценен ден, изпълнен със светлина. Такава съм от малка", казва Марта Петкова.

Да бъде на сцената е нейният живот.

Снимка: Костадин Кръстев – Коко

"Няма деца, къщи, кучета... Всичко приключва. Дали моят личен живот страда от това? Предполагам. Прибирайки се вкъщи, след репетиция или спектакъл, не е толкова лесно да превключиш. Продължаваш да живееш с героинята си и да преосмисляш случилото се през деня, което при мен е малко болестно състояние. Толкова съм отдадена, че понякога семейството ми страда, ако трябва да съм честна. Остава на заден план, макар че, естествено, намирам време и за него, когато съм спокойна, когато не съм в работен режим... Но в кондиция ли съм, върви ли подготовка за премиери и спектакли, фокусът е там", откровена е тя.

Срещаме Марта Петкова в един различен етап от пътя ѝ - не само като балерина, но и като художествен ръководител на трупата на Софийската опера и балет от година.

"Сега не нося отговорността само за себе си, а за още 70 човека, за които трябва да мисля. Това е предизвикателство за мен - да се грижа за техния комфорт, спокойствие и мотивация. Но пък аз съм човек, който обича трудностите и цял живот сама съм си ги търсила", смее се тя.

Сега, сядайки да гледа балетен спектакъл, казва, че първото, което улавя е светлината в младите хора.

"Виждам ги как свободно танцуват, с огромно удоволствие. Всеки спектакъл, който мине страхотно, е истински комплимент и за мен. Така че гледам и аз да озарявам с моята светлина и да я дарявам на тези хора под формата на уроци, през които съм минала, и мисля, че се получава", споделя тя.

Говорим си за бившата солистка на Американския балетен театър - Кристи Буун Стапас, която казва, че независимо дали го осъзнаваме или не, осветлението силно влияе върху това как един балет ни кара да се чувстваме.

"И ако искаме да се свържем с произведението на емоционално ниво, интелигентният дизайн на осветлението е от решаващо значение. Светлината е изключително важна за всяка една постановка и това е нещо, което ние осъвременяваме. При модерния театър може би тези постижения са най-осезаеми, но дори в класическите театри светлината дава по-съвременен облик, макар и да запазва епохата, част от чистата класика векове назад. Светлината е тази, която прави спектакъла за мен. Тя е част от палитрата цветове, с които работим в балета", споделя Марта Петкова.

В наши дни модерният дизайн на осветлението и технологията правят революция не само в театралния свят, но и в ежедневието ни. Поглеждайки параметрите на Huawei P60 Pro, може да кажем, че той дължи успеха си не на увеличения брой мегапиксели, а на подобрената им светлочувствителност.

"Светлината е част от цялата магия. За нас, артистите, светлината пресъздава история. Веднага ми изниква спектакълът "Анна Каренина", създаден толкова филмов и с толкова светлина. Има конкретни кадри, на три плана, които докато говорим, изплуват в съзнанието ми. Три акцента на осветлението за три различни сюжета", казва Марта.

Балетът е едно от най-светлите изкуства - с белите пачки и палци, от "Лебедово езеро", през "Жизел" и "Спящата красавица", балетистите сливат движенията си със светлината на най-грациозния и чист цвят - белият.

"Усещала съм белия цвят винаги като част от мен. Изобщо класическият балет, в повечето случаи, е нежно и празнично осветен и това допълва моето емоционално състояние. Например когато изляза на сцената за сватбеното адажио от "Спящата красавица", тази вълшебна и прелестна светлина по някакъв начин ме допълва".

Марта Петкова е заснета с Huawei P60 Pro от фотографа Костадин Кръстев-Коко

Снимка: Костадин Кръстев – Коко, заснета с Huawei P60 Pro

Марта Петкова споделя, че е имала случаи в кариерата си, когато излизането на сцената е било нужно - като спасение.

"Да. Ние сме хора и минаваме през своя житейски път. Не за всеки спектакъл съм била в точната кондиция, в правилното настроение. Не всеки път ми е било празнично. Но изляза ли на сцената, забравям абсолютно за всичко. Никога не съм допускала личната емоция да влезе в работата ми. Напротив - нямам търпение да започне спектакълът или да вляза в репетиция в такива моменти, защото това е успешно бягство от реалността, от всичките житейски неволи. Там е светлината. Стъпваш на сцената и бягаш от всичко".

Признава, че напоследък ѝ се иска да избяга далеч от администрацията, която е неразделна част от работата ѝ като художествен директор.

"Аз съм много артистичен човек и тази настояща среща за мен е трудна. Може би тогава ме спохожда точно това желание за бягство, но оставам", шегува се тя.

Естествената светлина е лек за душата

Заедно с Huawei P60 Pro навлизаме още по-дълбоко в историята ѝ от сцената, за да хвърлим светлина и върху личната връзка на Марта Петкова с ролите ѝ.

"Някои роли се наместват за повече време в ежедневието ми. Обикновено това са тези, които представляват по-голямо предизвикателство. Тези, които не чувствам близки до моя типаж, които трудно приемам като мой персонаж. Те са по-дълго с мен чрез повечето обмисляне, дори сънуването им... Спомням си, тъкмо бях постъпила в театъра много малка, на 18 години и се наложи да танцувам "Дамата с камелиите" - ролята на куртизанката Маргьорит Готие. Бях дете, а трябваше да пресъздам образа на една много зряла жена с доста сериозен житейски опит. Това бе шокиращо за мен. Дълго време ми трябваше да усетя образа, защото още не бях изпитвала тези нейни силни емоции в своя собствен живот. Трудно можеш да извадиш от себе си това, с което още не си се сблъсквал в живота. А и да изглежда естествено е още по-трудно. Сложна роля за тогавашната ми ранна възраст", спомня си Марта.

Снимка: Костадин Кръстев – Коко

След това идва и най-светлата роля - Жизел.

"Момиче с чиста душа! Към тази искреност и добрина бих искала в наши дни да накарам хората да се обърнат, да ги потърсят в и около себе си. Да се върнат към натуралното, истинското. Да го уловят така, както въпросният модел Huawei P60 Pro успява да обхване в естествената им светлина онези мигове, от които имаме нужда. Уникален е и ако говорим за камера - сграбчва и светлината, и емоциите и ги претворява в ясен, чист кадър. Много е красив и в едни елегантни, нежни ръце стои прекрасно. Просто ми напомня, че естествената светлина е лек за душата".