#На път сме да навлезем стремглаво в 2022 г. , което означава нова година – нови възможности за музикалния сектор да покаже силата си след две години приемане на неочаквани предизвикателства, дигитална трансформация и проучване на нови начини за съжителство с пандемията. Противопоставянето между аналоговата и дигиталната вълна е почти размито, поради стеклите се обстоятелства. Видяхме как през 2021 година винила се завърна на места като Обединеното кралство, започна скромното възстановяване на концертната индустрия покрай соло лайвовете и виртуалните коцерти, усетихме експлозията на стрийминг платформите и бумът на виртуалните музикални бизнес събития като IMX China или WAC 2021.

В навечерието на 2022 година за новите трендове в музикалния бизнес, но и у нас, разговаряме с рапъра WOSH MC, роден като Стефан Иванов Иванов. Ветеран в ъндъграунд света на музиката, преминал през всички фази на творчеството – от текста, през аранжимента, записа и монтажа до видеото и собственото си разпространение.

Въпреки тежките години за музикалната гилдия и, разбира се, за голяма част от сценичните, визуалните и вариететни изпълнители, WOSH MC е един от малкото, съумели да работят на пълни обороти през най-спрелия период. Не се притеснява да се похвали, че от схватката с изолацията, излиза с материал за минимум два албума, разработени и печеливши социални мрежи, подкаст и собствено разпространение – чрез онлайн платформа.

„Първият, който вече е в обръщение, така да се каже е албумът ми „Неприятен“ с 23 песни вътре, а вторият е готов, но все още се чудя дали да го оставя за началото на новата година. Така че пандемията ми се отрази творчески. Защото както си говорим, че се местя само от кухнята до телевизора и обратното, реших да започна да минавам и през студиото, след кухнята и преди телевизора. Накрая се оказа, че имам прекалено много материал, който трябва да разделя“, казва изпълнителят.

В новия албум„Неприятен“, феновете на WOSH MC ще се запознаят както с издавани хитове, така и с нови парчета. В тази връзка, WOSH MC oтбелязва, че сякаш има някаква основна разлика в производителността на музикалния пазар у нас и в чужбина. Повечето му колеги от бранша издават почти постоянно сингли, видеоклипове, албуми и EP, сякаш наистина посетени от музата през времето, което им бе освободено неочаквано, за разлика от чужбина, където 2020 година бе по-скоро характеризирана със смут и стагнация в музикалния бранш, а през 2021 година започна постепенно възраждането в сектора.

„Отдавна обмислях да си направя самостоятелен сайт, през който да продавам музиката си. Така каквото и да създадеш, може да бъде поръчано както във физическа, така и в дигитална форма. Втората е за хората, на които не им се занимава със CD-та и ползват друг вид устройства. Това всъщност е част от тренда в последните години – да се дигитализираме масово. Пристигат ти файлове на по-ниска цена, докато аналоговата музика и физическите копия като цяло са колекционерски, направата им съвсем естествено е по-скъпа“, казва той.

„На всички артисти у нас ни се налага да се оправяме сами в живота. Освен в живота - и в музикалната си кариера. Това е от много години насам, но не е много позитивно, за съжаление. Истината е, че имам приятели от гилдията, които имат милиони гледания в интернет, невероятно са популярни, обаче не могат да вържат двата края. Това е парадокс за мен. Не мога да повярвам, че това е така“, прави равносметка от собствен опит изпълнителят.

„От една страна съм щастлив за себе си, защото съм си вързал гащите, така да се каже. От много години работя върху името си, но обръщам внимание и на верните фенове. На тези, които наистина слагат хляба на масата ми. Защото ако се впуснем и се разпилеем навсякъде, се оказва че това не е достатъчно. Просто популярността не е достатъчна от финансова гледна точка. Не можеш да се изхраниш с това да си популярен. Има много по- популярни от мен изпълнители, които наистина са стигали дотам да нямат какво да ядат. При мен се получава, защото аз от край време съм така: правя сам музика, сам си организирам концертите, сам се популяризирам, рекламирам, записвам, монтирам. Не разчитам на никого. Това ме е калило и на мен ми се получава. Благодарен съм, че съм здрав“, казва в края на 2021 година WOSH MC.

Той е категоричен, че музиката все повече ще се дигитализира.

Отдавна наблюдаваме това като звучене и все по-често като разпространение.

„В дигиталният свят става възможно да консумираш музика и който не се е ориентирал от колегите – да го направи незабавно! Аз съм фен на другото – на класиката. Ако мога - ще издавам само винил и касетки. Фен съм на аналога, на физическите копия. Но това си ми е останало любимо занимание - като хвана един албум, искам да го разгледам, да му видя книжката, да го пипна, да си го прочета, да го помириша, обаче това отива към своя финал и остава само за колекционерите.

Светът в който живеем е дигитален и ние сме като рицари - тези, с дисковете

"Дигитализирам се, модернизирам се и си затъпявам", самоиронизира се изпълнителят.

В музикалния бизнес по цял свят вече отбелязаха възстановяване на ключови пазари за запис на музика - над 23% в Европа и над 30% в САЩ за полугодие на 2021.  Междувременно ние станахме свидетели и на консолидирането на разпространението на музика чрез дигитални канали. Много големи и независими лейбъли и дистрибутори преминаха към дигиталния свят през 2021 г., за да доставят и популяризират каталози на своите артисти в стрийминг каналите, за да достигнат до публика от цял свят.

Появиха се и уебсайтове с програми за обучение в маркетингови трикове за музикалния бранш.

Фотограф: Вихро Ласков за #URBN.dir.bg

Дигиталните магазини и музикални канали по целия свят, включително наскоро интегрирани такива като Twitch , JOOX или Juno Download са тренда, което дава възможност на музиката да достига бързо, лесно и евтино до стратегически страни като Китай, САЩ, Южна Корея, Австралия, Франция, Бразилия или Индия.

Но какво следва? Какво очаква музикалната индустрия за следващата година?

„Новата година изглежда много обещаваща от музикална гледна точка“, смята WOSH MC.

Той споделя, че приходите на дигиталната музикална индустрия продължават да се покачват в глобален мащаб. Експертите са съгласни с него като прогнозират, че ако 2021 г. беше фантастична година за потреблението на цифрова музика, тази тенденция ще се ускори през 2022 г.

Ръстът на глобалния пазар на музикална музика ще се движи основно от стрийминг.

Смята се, че приходите от дигитална музика само от стрийминг в САЩ ще нараснат до 9,8 милиарда долара през следващата година и ще достигнат 12,4 милиарда долара до 2025 г. Това увеличение ще даде отражение в глобален мащаб.

Дигиталната музикална дистрибуция и платформите за разпространение са в главната роля.

Така в последните години е и за WOSH MC.

„Занимавам се сам с визуалната обработка, поддържам разработен Инстаграм профил и чрез него се самофинансирам. Харесват ме брандове, радват ми се и се надявам, че това, което правя се харесва и на тях, за да продължим тази музикално-рекламна симбиоза“, казва Стефан.

Опаковката или съдържанието е по-важното в дигиталния свят?

И дигитално можеш да опаковаш много неща, категоричен е той.

"Как опаковам WOSH MC? Хм. Не съм пример за подражание в опаковките, има доста по-напред с материала от мен, като разпространение. Но аз лично съм такъв какъвто съм и винаги съм се надявал да ме харесват точно такъв. Слава Богу, има успех. На някои колеги може би им се налага да се правят на артисти, за удивление или по-скоро шок, аз не мога да го правя“, откровено казва изпълнителят.

Докато физическите формати, като винилите, претърпяха възраждане през последните 12 месеца, 2022 г. обещава да е годината на онлайн музикалните канали. Тази година ще бъде страхотна за онези независими лейбъли, които искат да разширят обхвата си в каталога чрез дигитално разпространение, споделят експертите в бранша. Те могат лесно да доставят музика на своите потребление едновременно - чрез стрийминг платформи като Spotify, Tidal, Deezer, Pandora или YouTube Music и да достигат до публика от милиони.

„Не бива обаче да подценяваме социалните мрежи в продажбата на музика“, казва WOSH MC. „Безспорно е, че 2021 г. беше годината, в която потребителите бяха по-креативни онлайн и използваха платформи за стрийминг на живо като TikTok, Instagram или Twitch, за да предоставят висококачествено съдържание на публиката, но и да привлекат потоци от хора там, където се плаща месечно, за да се слуша“, отбелязва WOSH MC.

Фотограф: Вихро Ласков за #URBN.dir.bg

През 2021 г. TikTok се превърна в най-популярното приложение, което не е за игри, като се конкурира с YouTube. Причината – TikTok предлага пространство на потребителите да създават свои собствени кратки видеоклипове и много често включва и музика, защитена с авторски права. Публиката обича да гледа забавно, креативно и бързо съдържание, което е лесно за смилане.

YouTube се присъедини към тази тенденция и пусна през март свое собствено краткоформатно видео приложение, наречено YouTube Shorts, за да е адекватна конкуренция на Instagram Reels или TikTok. Все повече музиканти се промотират именно чрез видео съдържание, защото този  метод генерира 48% повече ангажираност от другите типове съдържание .

„Смята се, че онлайн видеоклиповете ще съставляват над 82% от целия потребителски интернет трафик до 2022 г., така че би било чудесна възможност за музикантите и другите да използват този формат, за да се  свързват нова аудитория“, споделя още изпълнителят.

Около 80% от TikTokърите казват, че използват приложението, за да откриват нова музика.

Значителни 60% от аудиторията на Instagram го използват също за това. Патформи като Twitch или Facebook Gaming също играят ключова роля в този смисъл и ще продължат да го правят през 2022 г.

Около 28% от слушателите на музика на възраст 13 или повече години използват видеоигри, за да откриват нова музика.

„В България е трудно да се печели от участия. За да ти излезе сметката, трябва да събереш минимум 500 души. Ако не си се огледал, че има друго събитие в същия ден и час, тогава си се набутал. Затова пък дигиталните възможности са големи, а рецептата е да се държиш естествено. Хапвам, пийвам, говоря си глупости и рапирам. Получава ми се. Събираме достатъчно хора и за концерти, просто трябва спокойно да се избере датата. Да се рекламира много. Да има място – което бе проблем в последната година. Става все по-трудно за всеки артист да се развива. Разчитам наистина на феновете, които ме обичат! Разчитам на хората, които ме обичат! Щастлив съм, че съм един от тези изпълнители, които могат да съберат 500 човека за концерт. Не всеки път, но имам аудитория. Рядката поява също носи успех“, споделя WOSH.

Признава, че колкото и да се дигитализира музиката – виртуалните концерти няма да му допаднат.

„Защото се чувстваме като абсолютни идиоти на тези концерти. Пред нас има камери, а ние крещим и си мечтаем пред нас да има хора. Адски неудобно и неловко е. Спрете да си мислите, че това ще проработи. Правих два-три да видим ще стане ли или не. Дано хората са били доволни да слушат Wosh MC по пижама на голямата плазма, но да знаете, че не ми е било комфортно. Не съм го правил за пари, парите са нищожни. Понякога се налага“, казва WOSH.

Споделя и че никога не е имал амбиция за много пари, но пак му се случват нещата.

„Това вече е Божа работа, да кажа. Наистина това не зависи от мен. Ако наистина бях по-амбициозен, може би щеше да е разично. Защото големите тъпанари само с амбиция стигат високи нива в дразнещо сериозни неща, аз пък никога не съм бил амбициозен”, казва рапърът.

Фотограф: Вихро Ласков за #URBN.dir.bg

Тъмен албум

Затова и създава своя „тъмен“ албум.

„В моите очи,  новият ми албум е поглед назад във времето, когато хип-хопът беше ново, дивашко и първично. Докато в момента е малко друго... Нарочно съм оставил стари бийтове. Исках да не е толкова модернизиран. Да не е чак толкова дигитален, да мирише на лента, да е абсолютно безпардонен, никаква цензура. Малко е Strictly Hip hop. Много е ъндърграунд – просто, ясно, монотонно. Такъв, какъвто си спомням хип-хопа преди време, с много малки изключения. Няма да се хареса масово, затова съм искрен и съм го кръстил „Неприятен“. Защото ще бъде неприятен за по-голямата част от хората“, споделя WOSH.

В албума „Неприятен“ има място за всичко – истории от квартала, нищо измислено.

„По принцип не лъжа, освен когато се налага.

Има измишльотини, има всичко! Както съм си го представял. Иначе албумът, за който най-много съм мечтал в живота ми се, казва Freedom – свобода. Мислех, че след него мога спокойно да умра. Оказа се, че имам още малко работа. За мен той остава на пиадестала. Тогава се освободих от всичко и станах Неприятен. Щом съм свободен вече, мога да си позволя да бъда неприятен. Не ми пука особено“, категоричен е изпълнителят.

Никога не си го купувайте...

„Това е моят вариант за черен пиар. Затова и така обявих дигитално. Не държа да го купуват хората, наистина. Реших, че тези продажби няма да са важни. Дали ще имам някой лев повече или по малко от музика – никога не е ималозначение. Това си е призвание. Да знаеш, че си си свършил работата за феновете. На всеки човек му е трудно да печели от този, който го обича истински. Това са моите фенове, те ме обичат безусловно и затова не си правя сметка на техен гръб. Надявам се просто да им пасне на настроението“, споделя успешният изпълнител.

Вървя напук напред, движа се някъде по средата и се чувствам прекрасно.

Фотограф: Вихро Ласков за #URBN.dir.bg

Като му кажат нещо, че е забранено, просто отива натам. Винаги намира хора, които да го разбират, макар да признава, че рязко се разминава с музикалните трендове.

„Когато слушах Prodigy, масово се слушаше Кондьо. Когато слушах Cypress Hill и JEDI MIND TRICKS, на мода беше Мишо Шамара. Просто се объркват нещата музикално при мен. Разминават се с всички моди. Говорят ми често за легенди, които за мен са повърхностни. Българските фенове са малко шантави, така е просто. Нищо де, няма значение“, казва още WOSH MC.

И макар да се е дигитализирал, казва че сайтът му не е кой знае какво. Има само един бутон. Феновете просто го обичат, купуват си негов мърчандайз през социалните мрежи, лепят стикери с името му и правят графити с текстове на песните му. Дори си татуират лицето му – на бедрото, например.

„Като го видях, не знаех как да реагирам. Аз съм човек с татуси – но това ми дойде малко в повече“.

Ако и вие сте от феновете на WOSH – няма да ви препоръчаме конкретна „неприятна“ песен от алубма. Пуснете си го от начало, за да влезете в емоцията.