Новият документален филм разказва за живота и изключителните постижения на 77-годишната спортна легенда.
"Насти" включва забележителни архивни кадри и ексклузивни интервюта с водещи спортни личности, включително Джон Макенроу и Борис Бекер, които изследват възходите и паденията на Настасе, противоречията, които го заобикалят и трайното му влияние върху света на тениса.
Филмът е режисиран съвместно от Тудор Джурджу от Libertate и младите режисьори Кристиан Паскариу и Тудор Д. Попеску. В него участват още Рафаел Надал, Бьорн Борг, Били Джийн Кинг, гимнастичката Надя Команечи и основателят на Nike Фил Найт, тъй като Настасе е първият спортист, подписал договор с марката през 1972 г.
Продуценти на документалното съкровище са Козмин Ходор, Тудор Джурджу за Libra Films и Ханка Кастелицова и Тереза Кейлова за HBO.
Филмът имаше своята премиера в Кан миналия петък, а в MAX вече и вие можете да видите Илие Настасе като обикновено момче от социалистическа държава, превърнало се в номер 1 в света на тениса и в личност, която събаря табута в спорта и в шоуто на корта.
Ето как Настасе разсъждава за миналото си: "За децата днес е важно да видят какъв е бил тенисът тогава, искам да оставя нещо след себе си за семейството. Излязох от Румъния, когато бях на 19, учех се бързо, обичах тениса. И научих, че ако вложиш страст в това, което правиш, ще успееш."
С Ханка Кастелицова и Тудор Джурджу разговаря Юлия Владимирова.
- Как реализирахте тази продукция и начало ли е тя на нова традиция в документалните спортни филми, които са предназначени не само за по-специализирана спортна аудитория, но и за по-широката публика.
- Тудор Джурджу: В един от разговорите стана дума, че в Румъния просто нямаме такъв документален филм, както например имат за големите си спортисти страни като Франция. Така започна всичко.
- Ханка Кастелицова: Когато обсъждахме през годините идеята за тази продукция, аз бях много заинтригувана, защото помня добре Илие Настасе, баща ми беше спортист и съм гледала като дете как Настасе играе.
- Тудор Джурджу: С екипа решихме, че Илие е страхотен персонаж за документален филм и така започнахме работа по него. Наистина в началото не знаехме, че нещата ще станат толкова сериозни, защото мислехме, че ще направим няколко интервюта, ще надникнем в архивите - и това ще е.
Не очаквахме да видим още толкова много изненадващи истории, случки и да разкрием такава непозната част от неговата личност.
В крайна сметка се оказа, че имахме безкрайни идеи и стана наистина сложно. Трябваше да намерим правилният наратив и правилната драматургия.
Постепенно започнахме да разбираме персонажа - едно момче от комунистическа Румъния, съвсем срамежливо в началото, прави такъв пробив, особено в САЩ, и сякаш се превръща в съвсем различен човек - личност, която забавлява и променя тенисът като спорт.
- Важно е, че представяте документален филм за звезда от комунистическа страна, свикнали сме да гледаме филми за звезди на спорта от Запада и Америка. Това беше ли важно за вас?
- Ханка Кастелицова: Това е важна част от филма. И интересното е, че и хора, които не си го спомнят, са много заинтригувани от историята му, това е филм, който открива легендата Илие Настасе за младите.
- В какъв образ искахте да представите Илие Настасе, повече от неговата личност или повече от него като харизматичен и нестандартен спортист, който променя тениса завинаги?
- Тудор Джурджу: Опитахме се да намерим най-подходящият образ.
- Ханка Кастелицова: Във филма има много известни играчи от това време и мисля, че е много интересно да се видят двата негови свята. Финансирането на такъв филм е много трудно, защото архивите, особено спортните, са много скъпи. Затова продукцията отне и доста време.
- Тудор Джурджу: Искахме да покажем едновременно момчето, което игра Уимбълдън с Джон Макенроу през 1979 до това да разберем какво са 70-те години за него и какво е било отношението му с комунистическите власти.
Беше интересно, защото той се е държал различно с румънските журналисти например и съвсем различно с американските - в Румъния е бил доста по-умерен, коректен, внимателен заради цензурата.
Поколението на нашите родители не са виждали една голяма част от неговото поведение на корта заради цензурата, всички щуротии, които е правил на корта, псувните.
- Ханка, каза, че си гледала играта му като дете, откри ли нещо ново за него, когато гледа филма?
- Ханка Кастелицова: Като гледам филма отново и отново всеки път му се наслаждавам. Много обичам кадрите в забавен каданс в края на филма. Щастлива съм, че Тудор и неговият екип намериха тези прекрасни архиви, които се съчетават с кадрите на Илие от днес.
Това, че виждаме Илие в миналото му на легенда, проследяваме неговите успехи и личността му днес, е чиста история, която представя една велика личност.
- Тудор Джурджу: Екипът ни взе умишлено решение да не се фокусира толкова много върху последните 10 години от живота на Илие Настасе, защото той е познат за младите в Румъния предимно от публикациите на таблоидите - браковете, разводи, скандалите, противоречивите изказвания за Серена Уилямс.
Нямаше как да не включим тази част, но искахме да върнем лентата на човека преди.
- Казахте нещо много интересно за неговата "двойнствена" личност в социалистическа Румъния и на Запад. Това е страшно любопитен момент. Какво би казало това на румънското общество днес?
- Тудор Джурджу: Хората, с които сме говорили и които гледаха филма, са много изненадани от това, което са видяли. Разбрали са повече сякаш за напълно непозната личност - видяли са Илие Настасе в нова светлина и образ. Видяли са непознати кадри, малко известна информация за него, която не е попадала в публичното полeзрение.
Съвременността и миналото са много добро сравнение, защото си даваме сметка как си мислим, че познаваме някой от социалните мрежи, но всъщност това изобщо може да не е така.
Филмът ни показва, че личността може да има друг профил, за който не знаем нищо.
Много се радвам, когато идват хора и казват "Благодарим, защото заради този филм разбрахме повече за 70-те и 80-те години.
Защото Илие бързо се превръща в икона на епохата на 70-те, след Уудсток, хипи движението.
Той влиза едновременно в американската реалност и в тази на Източна Европа.
За младите хора днес би било интересно да видят връзките, отношенията и дори границите на езика и поведението, разбиването на табута.
- Включихте ли самия Илие Настасе в работата по тази продукция?
- Тудор Джурджу: Не, Слава Богу! Той наистина ни даде пълна свобода и това за мен беше много важно.
Той ни каза толкова много неща, имахме толкова много материал с него, но никога не е пожелавал да участва в процеса на правене на филма.
Когато той за първи път гледа филма, макар и незавършен все още, той се разплака.
Каза, че това е като да гледаш себе си в най-хубавите години от живота си.