#Няколко минути преди да започна да пиша този текст, получих съобщение от колега: "Какво правиш, когато се усещаш сънлива, а уж си спала добре?". Улучил е момента! Интересното е, че тази сутрин се събудих с абсолютно същия въпрос, а отговорът е прост: стремиш се към по-добро качество на сън.

Сънят се превръща в тренд за 2023 година в две области - фармацията и туризмът. Причините са няколко - навиците ни за сън говорят много за общото ни благосъстояние - от физическото ни здраве до емоционалното ни състояние, дори за личните ни отношения. Начините, чрез които преодоляваме трудностите и продължаваме напред също са тясно свързани с това дали заспиваме трудно, будим се лесно или се усещаме недоспали.

Заедно с иновативното хапче за сън - хранителната добавка ОЙОНО обръщаме внимание на трите основни проблема с качествената почивка - трудното заспиване, честото събуждане и недоспиването, чувството на умора след сън. ОЙОНО е продукт на Новото време след пандемията, а неговите ползи бяха признати в Германия и му донесоха награда за иновативен продукт на 2022 г. 

Снимка: Oyono

Заедно с ОЙОНО, #URBN обръща поглед към последните години, които бяха предизвикателство от гледна точка на адаптацията. Как се стигна до глобалния тренд на 2023 година - туризъм на сън? Защо ни се спи толкова много след ставане? Защо сънищата ни са по-ярки, а кошмарите - по-страшни? Как да преодолеем всичко това - ще научите от следващите редове.

Снимка: iStock by Getty Images

Рутината за сън

Пандемията доведе до промени в графика ни. Изследвания, проведени сред 1000 човека в САЩ установиха, че след месец март 2020 година над 52% от хората си лягат по-късно от обикновено или в различно време, 25% съобщават, че се събуждат по-късно, отколкото преди. 26,5% от анкетираните отговарят, че спят повече, а 68,9% посочват, че спят в ембрионална поза, която анализаторите обясняват с желанието ни да се чувстваме здрави и сигурни, сякаш сме в утробата на майката.

Стратегии за сън

Да променим курса на живота си само за една нощ през 2020 година бе меко казано стресиращо. 30,3% от хората споделят, че разчитат на добавки като мелатонин, за да им помогнат да спят през нощта. 48,9% от хората съобщават за смущения в съня, а около половината от анкетираните посочват, че се борят с усещането за твърде горещо или твърде студено.

Ясно е, че глобалните обстоятелства, наред с работата от вкъщи, докато се занимаваме с грижи за дом, деца, домашни любимци, лично време и психично здраве, допълнени от цялото непрекъснато излагане на синя светлина, струяща от нашите компютри и екрани, претоварват милата ни централна нервна система. Дори прочитането на това изречение ви причини стрес, нали?

 Сънища и кошмари

Ярките сънища не са случайност. Въпреки че се усещат като предчувствие или знак от съдбата, ярките сънища и кошмари всъщност са опит на мозъка ни да обработи претоварването с информация, както и стресът, и безпокойството. Изглежда логично в глобалната ситуация, нали?

В последните 2 години над 70% от хората разказват, че са забелязали, че сънищата им са по-реалистични.Това има своето обяснение - когато мозъкът е недостатъчно стимулиран през целия ден, той свръх компенсира, докато спим, като форма на справяне. Провеждането на ритуал за "вечерна настройка" може да помогне за насърчаване на релаксацията и да ви подготви за по-спокоен REM цикъл.

Снимка: iStock by Getty Images

Любов и сън

Толкова много време, прекарано у дома, доведе до повече "време за нас" като двойки. И макар процентите да са в полза на спането до любимия, част от хората са пробвали да спят и в отделни легла от март 2020 г насам. 14,3% от двойките са успели да свикнат с отделните легла.

Партньорството в комбинация със здрав сън може да бъде трудно постижимо. Близо половината от двойките, които са отговорили на анкетата, посочват проблеми с хъркането , а 16,7% казват, че партньорът им е "свил" завивките.

Всичко това доведе до тенденцията "Туризмът за сън" - една от най-популярните нови моди за пътуване през 2023 г. Туристите искат да се насладят на дълбок сън в хотелските легла, използвайки изкуствен интелект и мъждукащите светлини на нощното небе.

Отново причината е въздействието на пандемията от COVID-19 и икономическата криза, заради които все повече хора изпитват проблеми със съня. Според проучване, публикувано в Journal of Sleep Medicine, до 40% от 2500 възрастни, участвали в проучването се съгласяват с това твърдение.

Ето защо много туристически агенции, курорти и хотели имат за цел да предоставят услуги за подобряване на качеството на съня на посетителите. По-специално те се фокусират върху дизайна на стаите и предлагат услуги за подпомагане на съня.

Стаи със специален дизайн с AI технология

Предлаганото настаняване се фокусира върху изграждането на добри звукоизолирани стаи. Един от първите хотели, които обърнаха внимание на този тренд бе Zedwell Piccadilly Circus в Лондон. Хотел Park Hyatt в Ню Йорк също инвестира в дизайн и удобства за подобряване на качеството на сън, като пример са стаите Bryte Restorative Sleep Suite, предназначени за изолация от хаоса на града. Всяка от тях е оборудвана с термоконтролиращ матрак. Освен това хотелите и курортите инвестират все повече в чаршафи и подходящи възглавници. Хотел Figueroa в Лос Анджелис изпраща анкети до клиентите две или три седмици предварително за техния избор на спално бельо или завивки. Някои хотели дори имат за цел да произвеждат възглавници, съобразени с навиците за сън на клиентите.

Снимка: iStock by Getty Images

Лечение за сън

Хотелите и курортите също предлагат помощни средства за сън като билкови чайове, спрейове с аромат за възглавници, етерични масла, пулверизатори и др.

По-специално, някои дори си партнират с терапевти, за да подкрепят гостите си в борбата с безсънието. Терапевтът Малминдър Гил споделя, че е разработил специална програма в партньорство с един от хотелите в Лондон, защото туристите все повече се интересуват от здравето си, а качественият сън е основен фактор.

Неслучайно хранителната добавка ОЙОНО привлече вниманието на чуждестранната фармацевтична индустрия, която я отличи с наградата "Златната таблетка" за 2022 за иновативност. Таблетката ОЙОНО нощ има трифазно действие като в първата си фаза улеснява бързото заспиване, което я прави подходяща за всички, които нощем се въртят дълго в леглото. В тази фаза в организма бързо се освобождават мелатонин, екстракт от валериана и витамин В6. Втората - ДЕПО ФАЗА на ОЙОНО нощ поддържа спокойния и дълбок сън, което е особено ефикасно при хора с неспокоен и лек сън. Специалната формула в тази фаза осигурява дълготрайно контролирано, забавено освобождаване на мелатонин и на съставките на екстракт от пасифлора до 8 часа. През третата фаза - ХРОНО ФАЗА ОЙОНО нощ благоприятства за непрекъснат нощен сън, което е за предпочитане при хора с хронично безсъние или в стрес. Хормоните на стреса затрудняват добрия сън. Тяхното производство се увеличава рано сутрин, за да подготви организма за събуждане. Ако няма достатъчно успокояващи и релаксиращи влияния, които да противодействат на това, може да се стигне до будни фази през нощта. Екстрактите от глог и маточина в тази фаза успокояват през нощта и създават условия за спокоен и качествен сън.

Снимка: Oyono

ОЙОНО нощ е едновременно рутина и стратегия за сън, която улеснява справянето с периодите на ярки сънища и кошмари, на лек сън и усещането за недоспиване. Устремеността към по-добър живот е част от новите културни аспекти. Уелнес съществуването съчетава въвеждането на фитнеса и движението в рутината ни, както и на нови хобита. Но основата на уелнес съществуването е здрав сън. Сънят е новата тема в здравеопазването, дали заради новите възможности за проследяването му, стремежът към психическо здраве, интензивния маркетинг на матраци или заради мистерията около съществуването на сънищата.

Едно можем да кажем със сигурност - все повече хора искат просто да спят спокойно.

 

Снимка: Oyono

* Материалът е създаден с подкрепата на OЙОНО! Ойоно нощ е хранителна добавка. Да не се използва като заместител на разнообразното и балансирано хранене и на здравословния начин на живот. Да не се превишава препоръчваната дневна доза от 1 таблетка.

**Данните, посочени в тази статия, отразяват резултатите от онлайн проучване, проведено от Ask Your Target Market (AYTM) през януари 2021 г. сред 1000 мъже и жени на възраст между 25-65 години в Съединените щати.