#Когато говорим за артисти, които променят облика на града, името на Точка Илиева е сред първите. Днес тя вече е не само част от българската улична култура, но и признат участник на международно ниво. Поводът за това внимание е включването ѝ в Pictoplasma - най-голямата глобална платформа за персонажен дизайн и визуална култура, провеждана в Берлин.
През септември 2025 г. фестивалът идва и у нас с второто си балканско издание - PICTOPLASMA x Balkans, което ще се проведе във Варна от 20 до 22 септември. Морската столица ще събере водещи илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от целия Балкански полуостров за лекции, изложби, прожекции, творчески работилници, пазар и незабравимо парти. Точка ще участва редом до автори от Румъния, Сърбия, Турция, Хърватия и други.
"Да бъдеш част от Pictoplasma е като да изпратиш героите си на световна сцена. Те се срещат с други светове, други очи, и изведнъж разбират, че не са сами," казва Точка.
Още от първите думи на Точка проличава, че за нея изкуството не е самоцел, а средство за разговор с хората и града. Дори през екрана усещаш енергията ѝ - способността да превръща стените в сцена, а стенописите в послания. Общуването ѝ с пространството, с минувачите и с темите, за които се ангажира - насилие над жени, екология, общност - прави всяка нейна работа силно въздействаща.
От Точица до Точка
Псевдонимът Точка идва от детската ѝ привързаност към героинята Точица от книгата "Антон и Точица". Рисуването по стените започва още на 3-4 години - макар родителите ѝ да не са особено въодушевени.
"Още от 3-4 годишна рисувах по стените у дома, макар това да не радваше родителите ми," спомня си тя.
"Точка е псевдонимът, под който повечето хора ме разпознават. Името идва от детската ми привързаност към персонажа Точица."
Изкуството като кауза
Точка Илиева използва уличното изкуство като платформа за социални и екологични послания.
"Изкуството за мен е начин да поставяш въпроси. То е покана към хората да помислят за връзката си със света - с природата, с другите, със самите себе си," казва тя.
Нейните стенописи красят София - трафопостове в Лозенец и на Женския пазар, стената на Гьоте институт и двора на 22-ро училище. В Сливен участва в голям проект за изрисуване на подлез, свързващ квартал "Надежда" с останалата част на града. Заедно с други артисти те превръщат пространството в културен мост между общности.
Тази година, една от атракциите на фестивала PICTOPLASMA.
"Изкуството поставено в градска среда започва свой собствен живот, взаимодейства със зрителя и става част от града", казва Точка Илиева.
"Коса" - визуално послание срещу насилието
Сред най-силните ѝ проекти е стенописът "Коса", създаден за инициативата "Нито една повече". Косата често се възприема като символ на женственост.
"В различни култури съществуват практики на наказателно подстригване или обръсване. За мен този символ е натоварен с история и емоция," споделя Точка.
Проектът демонстрира способността ѝ да превръща визуалния език в обществено значим разказ.
Природата като партньор
Една от последните ѝ работи е стенописът в пространство за събития "Магнит", инициатива на "Грийнпийс".
"Идеята беше да представя хармоничното съжителство между човека и природата," казва тя.
Творбата включва изобилие от зеленина и фауна, вплетени в композиция, която отправя послание за устойчивост - напомняне, че природата не е декоративен фон, а партньор в живота ни.
Героите, които променят гледната точка
За Точка героите не са просто рисунки. Те са живи символи, които общуват с минувачите и отварят врата към нови начини на мислене.
"Вярвам, че героите имат силата да променят начина, по който гледаме на града и на себе си. Ако можем да ги видим, може би ще започнем да виждаме и хората по различен начин."
Защо Точка е #Gamechanger
Историята на Точка Илиева е доказателство, че уличното изкуство може да излезе извън рамките на "украса" и да се превърне в активен участник в обществения разговор. От подлезите на Сливен до световния подиум на Pictoplasma в Берлин и Варна, тя показва, че българското изкуство носи глобални послания.
Точка не просто рисува - тя променя начина, по който възприемаме града, хората и самите себе си, превръщайки се в истински GAMECHANGER.
НАЙ
Кметът-актьор, който превърна селото в киносцена
От морето до София: За всяка нова игра е нужно ново начало
Еротичният Амстердам: Страстта вече не пуши цигара на витрината, а говори по телефона
Големият вайръл: Nano Banana – дигиталната бананова лудост, която завладя света
Nepo Kids: Меметата вече не са детска игра, а революция