#Ивайло Тодоров е само на 30 години, но повече от декада гази в дълбоките води на дигитален маркетинг. Той е #gamechanger, от момента, в който основава първата у нас платформа за фен мърч, работеща главно с инфлуенсъри много преди инфлуенсър маркетингът да се възкачи на трона си. В интервю с Ивайло Тодоров разговаряме за първите му стъпки в бизнеса, съпроводени от грешки, за това как ще оцелее рекламата в условията на инфлация и настъпваща рецесия и защо всеки може да има собствен бизнес!

Много от бизнесите в момента наблягат на онлайн маркетинг заради рецесията. Според финансовите отчети на едни от най-големите компании като Meta и Google, през второто тримесечие дори тези дигитални гиганти не само забавят финансовия си темп, но и губят от рекламните си бюджети. Освен че Facebook, Instagram и Google губят от финансовата си мощ, всички рекламодатели, които инвестират в тези платформи търпят загуби - заради ефекта на рецесията, която вече е започнала да оказва влияние върху годишните финансови отчети и бюджети.

В този важен глобален момент, възвръщаемостта на инвестиции се понижава и дава отражение, заради поведението на потребителите.

"Това е причината ние да се насочим и към работа с компании, които не са в сектора на електронната търговия, защото тя е много по-засегната от рецесията, поради простата причина, че рекламодателите търсят бърза възвръщаемост на инвестирания бюджет. За голяма част от брандове в тази ниша са важни много повече краткосрочните положителни финансови отчети, отколкото дългосрочната стратегия.", споделя Ивайло Тодоров, който е основател на дигитална агенция Digital on Demand, ситуирана в Лондон. Тя оперира успешно, както български, така и клиенти от цял свят. През годините Ивайло Тодоров е работил с повече от над 500 компании като част от тях са BBC, Dominos, Deliveroo, AMD, InsterSport, AUBG, Happy Delivery - доказани имена в българския и международен бизнес.

До края на 2021г. Ивайло Тодоров все още живее в България. Започва своя път в предприемачеството още в университетските си години, когато записва специалност "Счетоводство и контрол", за която няма очаквания да загуби интерес, както всъщност обаче се случило.

"Наложи се в крайна сметка да преосмисля решението си в движение. На една от първите ми лекции в Стопанската академия в Свищов, докато успоредно организирах събития, свързани с гейминг, ме осени идеята за онлайн магазин, който да подпомага тези събития чисто финансово, понеже все още нямахме спонсори.", сподля той.

Така започва всичко...

Създава merch - продукти с определена символика, които се продават на събитията. След това доразвива идеята, като ги пуска и онлайн. Оказва се, че тази дейност се осъществява най-добре в партньорство с така познатите ни вече инфлуенсъри.

"През 2012-2014 година самите инфлуенсъри, обаче, все още нямаше къде да монетизират от това, което правят в онзи момент. Тогава брандовете още не инвестираха толкова в инфлуенсър маркетинг, колкото в момента", споделя Ивайло.

Това печелившо партньорство между компанията и инфлуенсърите е вдъхновението, което го води в създаването на първата платформа, която дава възможност на инфлуенсърите в България да изкарват пари от това, което обичат да правят.

"Мога да кажа, че това бе основата, която ние поставихме на инфлуенсър маркeтинга, защото тогава малко компании се осмеляваха да работят с инфлуенсъри, а за нас това бе водещата сила на бизнеса ни".

Ивайло е родом е от Русе - град, в който когато е топло е много топло, когато е студено е много студено и зимата има страшно много сняг, обяснява ми той. Тръгнал е обикновено семейство, което обаче не може да му осигури летящ старт в образованието зад граница, но въпреки това е доволен от развитието си. Завършил е езикова гимназия и както всички момчета на 90-те, никак не му било интересно да слуша в часовете в училище. Вместо това още в този период развива бизнес и предприемаческия си нюх - да монетизира от всичко и да търси от всяка възможност начин да създава собствен бизнес.

Снимка: Личен архив

"Всяко лято, като повечето деца, прекарвах на село. В града се сдобивах с билюри - познатите добре лимки, които препродавах на 4-5 пъти по-висока цена", спомня си той.

Плюсовете от следването му в България и заземеното началото, обаче, ги има.

"Никога не съм подкрепял така познатите ни академичните методи в университетите, колкото и крайно да звучи. Причината е, че просто са изостанали. Докато учех за магистърското си образование по дигитален маркетинг, той не беше това, което всъщност е. Това бе и причината, поради която сега съм в такъв период от живота си, в който да помисля как да допринеса за промяна в усъвършенстването на активните хора в тази ниша - платформа, която в момента създаваме и която ще предоставя възможно най-полезните съвети на хората, които са будни и искат да се развиват", издава маркетинг специалистът.

И макар първата инфлуенсър платформа в България - VisionPlayz да е активна едва 3-4 години, успява да остави своя белег в развитието му.

"Ако имах сегашното мислене и можех да се върна назад 10 години, това щеше да е платформата, която работи с най-много инфлуенсъри в момента. По това време работихме с Tipichno, вече познати като Филяка и "Светът на Ванката", Стан и Стефи, които в момента имат по над 400к последователи".

Повратен момент в живота му се оказва едно събиране с приятели на пица в общежитието му в Свищов.

"След като всички си тръгнаха, това което имаше до мен е една кутия от току-що изядена пица, която използвах, за да скицирам как си представях да изглежда сайта. Разписах навигацията, категориите, структурата на сайта, какво ще има и как да изглежда" казва още той.

В упражнения да научи програмни езици, като CSS и HTML тогава, се опитва да направи нещо като сайт в начална версия. Оттам тръгва пътя му. Прибира се в Русе, започва да се занимава със собствен бизнес и вече мечтае за Лондон... Първата си работа намира на рождения си ден - в социалните мрежи.

"Бях проактивен, не съм от хората, които да чакат да ги поканят. Просто писах на предприемачи, които познавам навръх рождения си ден. Без опит като стаж, но опит от собствения си проект".

Така един от тях му предлага работа, на която обаче се задържа около година и половина, защото заминава да търси професионалното си развитие в София. Доста години преди пандемията, Ивайло Тодоров вече успешно "жонглира" в условията на хоум офиса, както е и до ден днешен.

"Най-големият проблем в днешно време е, че сме разпилени от дигиталния шум на социалните мрежи и от това, че искаме да правим много неща по едно и също време - тоест опитваме се да мултитаскваме, но не си получава, защото бързо губим фокус. Затова за мен работата у дома ми носи и концентрация", споделя той..

Успоредно с работата в София започва и свой проект - Markethink. Проект, който има за цел да провежда маркетинг обучения, които не са на територията на гр.София, защото по това време имаше достатъчно събития в столицата.

Снимка: Личен архив

"В останалите градове в България към 2017 година нямаше нито едно маркетингово събитие, което да развива уменията на хората там. Тогава имах партньор - Антоан. С него започнахме да организираме събития в Русе, Велико Търново, Пловдив, Варна, Бургас и т.н. Тогава, в най-студения февруарски ден за Русе, успяхме да съберем над 100 души от областта, което е голям успех".

Превръща проблемите в собствен бизнес.

"От типа хора съм, които ако има някакъв проблем, не търсят само решението му, а се наемат да превърнат това решение собствен бизнес.".

От Лондон с Любов

В крайна сметка не стремежа, а любовта го отвежда в Лондон, където живее приятелката му.

"Когато си в България, е много по-трудно да работиш с международни клиенти. Истината всъщност е, че България е добре позната и силна дестинация с аутсорсинг услугите си в IT сектора, но все още далечна за дигиталната реклама", споделя с горчивина Ивайло Тодоров.

Вече е доказан специалист в дигиталния маркетинг, близо 10 години след началото по линията Русе - Свищов - София - Лондон.

Как се отърва от тази стигма?

"През 2020 година спечелих награда за най-млад дигитален маркетолог в категория "Платена реклама" в конкурса "Digital Stars". Почти година след заминаването ми за Великобритания, вече имаме клиенти с офиси и магазини на "Oxford Street" - една от най-големите търговски улици във света. Хубаво е да работиш с брандове, които вече са споменавани във Forbes , Financial Time и др. международни списания. Този преход от България до Англия допринесе за изграждането на по-голямо доверие в нашите международни клиенти " , казва Ивайло.

Амбициран е и уверен, въпреки сътресенията на световната сцена. В последните два месеца е налице интересна тенденция, която се разпространява от много корпорации, но вече се вижда от малкия и средния бизнес - през юли и август месец е отбелязан най-големият спад в разходите за реклама, може би от около две години насам от бюджетна гледна точка. Това е пряк и видим признак, че бюджетът се свива, съответно маркетингът претърпява криза както в насока чисто потребление, така и в посока финансова мощ на клиента и крайния потребител.

Снимка: Личен архив

"На един вече пренаситен пазар в традиционния маркетинг, рекламата става все по-скъпа откъм средства и ако можем маркетинга да го наречем Океан от информация, таргетирането на рекламите никога не е било по-ефективно, защото платформите вече са толкова добре развити, че дори Законът за Защита на личните данни, който засегна дигиталния маркетинг сериозно, не успя да нанесе трайни щети. В общи линии колкото повече харчиш за реклама, толкова повече тя ще бъде видяна от крайния потребител и ти имаш по-голям шанс да придобиваш клиенти и пари", казва специалистът..

Според Тодоров, бизнесът е изправен пред икономически натиск, заради който дигиталния маркетинг не се разширява, а дори забавя темповете си и се стеснява, поради голяма инфлация и рецесия.

"Пазарът на дигиталния маркетинг е сравнително млад. И все още има накъде да се развива, казва той. С развитие на технологиите се променя и начинът, по който правим маркетинг. Използваме различни технологии, платформи и подходи, за да въздействаме на потребителите. Това е може би първият сериозен тест, който дигиталният маркетинг търпи в икономически и глобален мащаб и ще видим колко бързо ще с адаптират рекламните агенции и маркетинговите отдели на компаниите, за да се справят с този проблем".

Кои са тенденциите в дигиталния маркетинг?

Има ли разлика в начина на реклама в Обединеното Кралство и България, научаваме от Ивайло Тодоров.

Тренд #1: Видеорекламата ще продължи да доминира като рекламен формат!

Съдържанието, свързано с видеопродукции ще продължи да се увеличава в процентно съотношение, поради простата причина, че видео маркетингът е много по-ефективен от рекламата с изображения или само текст.. Това може би е разбираемо, защото в днешно време потребителите предпочитат видео съдържанието пред това да четат текстове - много по-лесно е за консумиране. Статистиката показва, че около 90 % от съдържанието, което се споделя в интернет е видео.

"Има интересна статистика, че потребителите прекарват по около 100 минути на ден, гледайки видеоклипове в интернет, което е около час и половина дневно в различни платформи. Друга интересна статистика е, че около 93% от всички потребители на интернет гледат рекламни видеа. Много сериозен процент, който показва накъде отива маркетинга през следващата година", отбелязва Ивайло.

Останалите типове съдържания като снимки или само текст ще са доста по-малко ефективни от видео съдържанието. Видео рекламата ще продължи да има тази мощ, която има в днешно време, дори ще се увеличи!

Тренд #2 Брандовете инвестират в развитието на инфлуенсъри.

Дигитален тренд за 2023 година определено ще не само в развитието на марката, но и на инфлуенсърите, превръщайки ги в Посланици на бранда, в ексклузивни представители за конкретен бранд.

"В Англия все повече и повече бюджети на рекламата се пренасочват към самите инлфуенсри. Водещето потребление на рекламата е видео и съответно те са използвани за създаване на видео съдържание в подкасти, сторита, YouTube и TikTok. Aко преди 10 години, инфлуенсър маркетинг бе табу и никой не искаше да инвестира в него, в момента той вече е стандарт, който се развива все повече в годините. В това го превърна видео съдържанието, което царува. Повратен момент бе пандемията", казва Ивайло Тодоров.

Инфлуенсърите сами си извоюваха възможността да монетизират себе си. Това се засили, след като платената реклама през миналата година претърпя удара със Закона за Защита на личните данни, който направи таргетирането на рекламите малко по-трудно за осъществяване и не дотам релевантно. Така рекламистите се насочиха към други методи да достигнат до потребителите.

Остава предизвикателство за рекламните агенции, освен умения и идеи как да таргетират, да мислят и с какъв тип съдържание да достигнат до таргета си.

Тренд #3 Съдържанието - контентът

Концепцията в съдържанието и снимките е изключително важна!

Медиаторската линия на големите интернет портали няма да изчезне. Поради простата причина, че дори и Facebook наслагва все повече и повече съдържание от различни медии. На базата на това какво четеш ти в момента, Facebook ти предлага подобна статия. Това е защото социалните мрежи искат да развиват платформите в посока медии. Плюсът на медиите е, че те са мозъкът зад рекламата, което прави не само инфлуенсърът да е зависим от медиите, но и брандът да е зависим от тях".

"Заради самото пренасочване от традиционния маркетинг към социалните мрежи, рекламистите се опитват, но и успяват да постигнат ръст на годишна база. Ние имаме за 1 година 100% ръст в екипа ни, което е показателно, че се развиваме и че маркетингът като средство за комуникация също се развива", обобщава Ивайло Тородов.

По думите му, основната философия на успеха е:

Една грешка се опитвам да не я повтарям два пъти!

"Предизвикателствата пред агенцията ми Digital On Demand са свързани с мащабирането - преструктурираме вътрешно екипите си със скоростта, с която компанията се разраства, така че се налага да уча в движение. Което е добре. Това обаче върви ръка за ръка с допускането на грешките. Аз преодолявам тези грешки, като се опитвам да не ги повтарям", споделя Ивайло.

Смята, че има 3 компонента за създаването на собствен бизнес и вярва, че всеки може да работи за себе си.

Какво трябва да знаем?

Това е непрекъснат процес, в който нямаш време да си почиваш. Най-трудното нещо е постигането на този здравословен баланс между работата и личния живот.

"С което аз съм наясно и го приемам като задача - да успявам да постигна този баланс", споделя Ивайло. Ето и неговите съвети за успешен собствен бизнес:

1. Съсредоточете се върху числата

"За мен числата са може би всичко, защото финансите са горивото на бизнеса и без да имаме достатъчно информация и пари, за да се задържим на повърхността не можем да имаме бизнес. Трябва да следите какво влиза и какво излиза от компанията ви като приходи и разходи и по всяко време да сте наясно кои са финансовите потоци"

2. Мислете мащабно

"Мащабното мислене и големите мечти ще помогнат на хората да си поставят по-високи цели и да постигнат по-добри резултати. Когато мислим краткосрочно, не виждаме голямата картина и вероятно ще изпуснем възможности, които биха се открили пред нас. Ако мога да се върна назад, за да дам съвет на по-младото си Аз, определено бих го посъветвал да мисли по-мащабно. Защото това мащабно мислене, което ми липсваше преди 10 години - говорим за проекта с инфлуенсърите, доведе до това да не видя възможността и да спрем този бизнес, а в момента той цъфти! И ще процъфтява"

3. Моментална обратна връзка

"Отговор на въпроса - Дали идеята ми е добра. Потърсете го веднага! Ако имате идея и искате валидация за нея, по най-бързия начин трябва да я споделите с другите хора, за да получите обратна връзка. Тук не говорим обаче да поискате мнението на ваш роднина или приятел. Според мен е грешка да я търсим от близките, защото преценката не е точна. Говорете с хора от бранша или с непълно непознати!"

Съветите са едно, но в един момент влизаш в цикъла на собствения бизнес, където Work Life Balance е основа. Когато имаш собствен бизнес, нямаш почивен ден.

"Преди месец бях на почивка в Испания, но всъщност през 70% от времето аз работех", споделя Ивайло Тодоров.

"Не можеш да се изключиш напълно от работния процес. А второто предизвикателство е поемането на постоянна отговорност. Всеки проблем на служителите от компанията е твоят проблем!"

ИЗБРАНО