Когато стане въпрос за българска кухня, вероятно всички си представяме изобилие от питателни ястия, сервирани върху червена битова покривка с шевици. От шкембе чорбата, през топлите кебапчета и кюфтета, до баниците и пълнените чушки, традиционните специалитети у нас са силно повлияни от балканската, турската и гръцката кухня. А българите често се гордеят с консервативния си вкус, особено когато той се отнася до храната на масата. Допреди десетина години сушито, например, се водеше екзотичен специалитет, който не се консумира всеки ден. То обаче взе взе дългия път от Азия до българското кулинарно ежедневие за отрицателно време.

Оказва се, че японският специалитет със сурова риба, ориз и кори от водорасли вече е основен хранителен избор у нас. По повод Световния ден на сушито, който се отбелязва на 18 юни, Glovo представят данни за консумацията чрез доставка у нас. От тях става ясно, че за 2024 г. са поръчани близо 42 000 сета суши, като вечер, в интервала между 18:00 и 20:00 ч. се реализират около 40.47% от всички доставки. Данните илюстрират предпочитанията на българите, които все по-често избират да поръчат японския специалитет за своята бърза и разнообразна вечеря в края на работната седмица.

Съвсем очаквано, 65% от всички доставки за годината се изпълняват на територията на София, но любопитен факт е, че на второ място по най-много поръчки на японското ястие чрез Glovo е Благоевград, където се доставят близо 15% от всички суши сетове. След него се нареждат Варна, Велико Търново, Пловдив и Бургас.

Освен към данните за консумацията у нас, Световният ден на сушито е повод да погледнем назад във времето, когато се появяват и първите японски ресторанти в България. От 2000 г. насам новооткритите азиатски кулинарни заведения в София и големите градове, все още се възприемат като скъпа екзотика за по-платежоспособна клиентела. Постепенно с навлизането на нискотарифните полети, пътуванията извън страната стават все по-достъпни за все повече хора. Популяризирането и развитието на кулинарния туризъм също бележат ръст у нас. Сериозно влияние за разчупването на традиционните кулинарни нагласи на българите оказват и социалните мрежи, които допринасят за опознаване на азиатската култура и вкусове.

Днес сушито заема своето все по-утвърдено място в кулинарното ни ежедневие. А българите надмогват своите традиционни нагласи, възприемайки японския специалитет като здравословна, лека и пълноценна храна. Разбира се, не е пропусната и възможността да оставим своя следа в дългогодишната азиатска суши традиция, предлагайки дюнер суши, хот дог суши и дори суши тост.

Снимка: Glovo

Съдържание на: Glovo