#Официално: лятото е тук. "Евро лято" е не само най-търсената тема, но и цял естетически тренд. В TikTok преливат кадри с памучно захарни залези, блестящи морета и поръчки от Shein за ваканцията — всичко това обаче често лишено от какъвто и да е контекст.

Пътуването днес, както много от случващото се в съвременния живот, е предимно фон за създаване на съдържание в социалните мрежи. Вземете последното пътуване на Хейли Бийбър до Майорка — което всъщност беше и премиерата на нейния гланц за устни Rhode "Lemontini".

По същото време Кайли Дженър е на яхти из Средиземно море, дебютирайки своята колаборация с Khy x Frankie"s Bikinis. След като миналия месец присъства на сватбата на Джеф Безос и Лорън Санчес — струваща 50 милиона долара — Дженър се оказа в центъра на онлайн дискусии, след като гръцки ресторантьор се похвали посещението ѝ в семейната си таверна, но после бе засипан с критики. Всъщност, голяма част от  "Евро лятото" на Кайли е обвързано с противоречия, започвайки от същата тази луксозна сватба във Венеция, която предизвика възмущение у местните заради задълбочаващия се проблем с прекомерния туризъм.

Масовият туризъм не е нов феномен, но социалните мрежи го ускориха до неузнаваемост. Хаштагове като #holidayinspo имат стотици хиляди публикации, а #holiday на TikTok е с над 12 милиона зрители.

Случващото се обаче не е просто поредната вълна на вайръл съдържание, което определено умее да ни  забавлява.

То променя дестинациите до неузнаваемост

Вземете например Халщат в Австрия — живописно селце с около 700 жители, което вдъхнови филма "Замръзналото кралство". Сега там дневно пристигат по 10 000 туристи — повече от тройно от броя на местните жители. Статистиката на ООН и Световната организация по туризъм показва, че Испания е една от страните с най-висок туристически натиск в Европа, което обяснява и скорошните протести и въвеждането на ограничения за туристите.

"Подобно на Испания, части от Франция също се борят с прекомерния туризъм и въведоха лимити за контрол," казва Сара Финдли, експерт по туризъм.

Исландия, шотландската синева, оризовите тераси на Бали — всички тези природни красоти са под напрежение от свръхпосещения.

Последната жертва на инфлуенсърската индустрия е Бали. Зоя Рей — фитнес инфлуенсърка и по-голяма сестра на британската инфлуенсърка Моли-Мей Хейг — се сблъска с критики от други инфлуенсъри, след като заяви, че е била измамена да пътува до острова за първата годишнина от сватбата си.

Рей прекарва едва 48 часа на о. Бали — пътуване, което от Лондон ѝ отнема около 18 часа. Ако не беше инфлуенсър с над милион последователи в YouTube, Instagram и TikTok, думите ѝ щяха да звучат като гаф или неправилен изказ, но тя е част от естетическата икономика, в която лайковете и гледанията са валута, а пътуването — представление.

Дестинациите все по-често не се преживяват, а се сценографират.

Социалните мрежи безспорно промениха пейзажа на пътуванията, казва Никълъс Смит, дигитален директор на Thomas Cook: "Те са мощен източник на вдъхновение, но и причина туристите да се струпват на едни и същи Instagram-известни места."

На Бали в Убуд висят люлки като в джунглата, създадени не за гледки, а за перфектния Instagram кадър. Не снимките обаче не са уловени чакащите под люлката тълпи туристи и разхвърляни боклуци. Това не е проблем само на Бали, но за онфлуенсърката Рей това явно е било изненада.

В своето 20-минутно видео в YouTube тя се оплаква, че инфлуенсърите показват само лъскавата страна на острова:

"Виждахме в социалните мрежи как всички се забавляват, красиви плажове, хубави места за хранене, фитнес и кафенета." Но реалността е друга, добавя тя, и това се дължи на масовото публикуване на по-луксозните аспекти.

Какво точно е очаквала, не става ясно.

Но е очевидно, че сама е попаднала в илюзията, която самата тя помага да се разпространява. Малко повече проучване щеше да помогне — например предупреждения за агресивни маймуни и хаос при качването на междуселските фериботи.

Това, което казва Рей, е симптом на проблема с TikTokизацията на пътуванията: свикнали сме на мигновено удовлетворение от социалните медии и когато мястото не отговаря на очакванията, просто избухваме! 

По-дълбокият проблем е, че социалните мрежи опростяват цели страни до лесни за консумиране и маркетинг естетики. Един потребител публикува красив кадър, другите се струпват да го повторят, а инфраструктурата не издържа. Пътища, водопроводни системи, отпадъци — всичко е под стрес. Културни паметници са унижавани и дори разрушавани.

През 2023 г. германски турист се съблече гол в балийски храм след като отказа да плати хотелски сметки. Друг надраска името си на стените на Колизеума. Трети повтори това при кулата в Пиза.

Днес природозащитник и фотограф документира тежко пренаселване в Серенгети — туристи блокират традиционни места за пресичане на река от гнута.

"Това не е природен цикъл, а човешка намеса в едно от най-уникалните природни явления," казва той.

Това е същински парадокс — социалните мрежи са и причина, и средство за решаване на проблема с прекомерния туризъм.

"Социалните медии могат да бъдат използвани и в подкрепа на отговорния туризъм," добавя Никки Темпест-Мичъл, управляващ директор на Barrhead Travel.

И макар да е лесно да се подиграваме с 48-часовите пътувания или поредния "бисер", реалността е далеч по-сериозна — особено за нас, планетяните. Бали е развиваща се държава, с 4% от населението под прага на бедността. Туризмът е до 70% от регионалния БВП. Критикуването на острова тим "Instagram vs. Reality" и бягството към Дубай може да имат далеч по-страшни последици.

Бързото търсене на перфектния кадър рискува да превърнем света в декор. Но истинските места не са реквизит, там живеят истински хора, има местната флора и фауна...

Ако Рая ни разочарова — проблемът може би не е в мястото, а в гледната точка.