#Да си поръчаш обувки от нов онлайн магазин за теб и за любимия човек и да чакаш, да чакаш, да чакаш... В опит да решиш проблема започваш да пишеш писмо след писмо до търговеца. Първо обещава да ти върне 40% от парите, после половината, накрая - почти цялата сума. Но вместо да получиш обратно стойността, която си платил, търговецът спира да отговаря на имейлите. Или още по-лошо - изтегля от кредитната ти карта още пари.
Подобни сценарии, за съжаление, са част от оплакванията, за които ни търсят в Европейския потребителски център.
В разгара на кампаниите за Черен петък (черна седмица и дори черен месец) в опит да предпазим потребителите от подобни онлайн капани, от ЕПЦ България даваме няколко основни съвета. Кратки и лесни за следване, но може да спестят много пари, нерви и време.
Виж кой продава!
Правило №1 - не само заради Черния петък, но винаги, когато искате да си купите нещо от онлайн магазин, откъдето досега не сте поръчвали. Всеки електронен магазин, който продава продукти и услуги в държава от ЕС, е задължен да обяви данните за своята фирма, както и да укаже къде е регистриран, да посочи физически адрес, имейл, телефон.
Задължението да провери дали тази информация е налична, е на потребителя. Добре е да го направите още в самото начало, за да сте сигурни, че ще може да се свържете с продавача, ако се наложи да поискате друг размер или цвят на дрехата, например. Проверете и отзивите за търговеца, оставени от други негови клиенти.
Онлайн платформа или физическо лице
В последно време стават все по-популярни онлайн платформите и у нас, и зад граница, където различни търговци предлагат своите стоки или услуги. В социалните мрежи също има хиляди продавачи от цял свят. Независимо дали ще пазарувате от маркетплейс или ще последвате линк в някоя социална мрежа обаче, не забравяйте правило номер 1 и проверявайте търговеца. И още нещо - ако стоката е предлагана от физическо лице, то имайте предвид, че е възможно да имате по-малка защита. Например, ако не харесате поръчаното, най-вероятно няма да можете да го върнете до 14 дни, както ако пазарувате от фирма.
Колко струва?
За да сте сигурни, че намалението е истинско, обърнете внимание на реалната цена, а не само на процента, с който би трябвало да е намалена цената. Сравнете сумата, за която се предлага даденият продукт и в други сайтове. Не забравяйте, че при обявяване на намаление търговецът е длъжен да посочи и предишната цена на продукта. Според законодателството "предишна цена" е най-ниската цена, прилагана от търговеца за поне 30 дни преди въвеждането на текущото намаление.
Ако не ви хареса?
Да можете да се откажете от онлайн поръчката в рамките на 14 дни е право, което задължително предлагат всички търговци, регистрирани в Европейския съюз. Някои продавачи извън Общността също дават подобна опция, но връщането на стоката до Азия, например, понякога би могло да струва повече от самия продукт.
Преди да си купите каквото и да е онлайн, проверете условията за връщане. Не забравяйте, че има стоки, за които нямате такава опция - например храна, напитки, козметика, която сте отворили, продукти, направени по ваши изисквания, или пък разпечатани стоки, които не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани с хигиената.
Ако сте пазарували от сайт на български език, това не означава непременно, че е български. Понякога търговци от други страни в ЕС, чиито онлайн магазини са изцяло на български, искат да върнете дрехите или обувките в техния склад зад граница, което най-често означава и по-скъпи куриерски услуги.
И все пак - какво да правите при проблем?
Запазете спокойствие и бъдете търпеливи, тъй като заради огромното количество поръчки около Черния петък е възможно да се стигне до забавяне или пък объркване на стоката, която очаквате. Ако обаче забавянето продължи повече от няколко дни, то се обърнете към търговеца. За предпочитане е да го направите писмено, за да има следа от вашата комуникация и да има доказателство при евентуален спор. Пазете всички документи. Прегледайте ги внимателно, за да знаете какво да очаквате от търговеца, както и какви са вашите ангажименти.
Кой може да ви помогне, ако търговецът не го направи?
Ако фирмата е регистрирана в България - компетентен орган е Комисията за защита на потребителите. При проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете за безплатна помощ към ЕПЦ България.
Европейският потребителски център България предлага безплатна информация и съвети по извънсъдебни трансгранични потребителски въпроси. Организацията е част от Европейската мрежа на потребителските центрове (ECC-Net), която се състои от 29 центъра във всички държави-членки на ЕС, Исландия и Норвегия.
ECC-Net е създадена през 2005 г. от Европейската комисия, за да засили доверието на потребителите във вътрешния пазар. Мрежата помага на гражданите да гарантират, че техните потребителски права се зачитат и да се възползват от предимствата на единния пазар.