#Месец и малко преди да навърши 55 години, Джо Роугън не излиза от ушите и устите на милиони хора, пръснати по цялата планета. Той не плаща никакъв наем и за постоянното си пребиваване в главите на началниците на корпоративни телевизии, които виждат как той събира 10 пъти по-голяма аудитория от праймтайм програмите на CNN със своя подкаст The Joe Rogan Experience.

Мъжете го боготворят, медиите го мразят, всички го слушат и после обсъждат. В един период всеки нов епизод на неговия подкаст ставаше събитие и стимулираше цели медийни цикли. Водещ, MMA коментатор, стенд-ъп комик, актьор, кикбоксьор, ловец на едър дивеч, ценител на марихуаната, пурите и огненото уиски, Роугън няма конкуренция в жанра на дългите разговори с интересни личности, които после могат да се „консумират“ визуално или само в аудио вариант. Той е подкаст падишах с огромно влияние и подобаващи врагове.

Снимка: Getty Images

Роден в „града на Тони Сопрано“ Нюарк, Ню Джърси, Джо Роугън има три четвърти италиански и една четвърт ирландски произход. Сам описва себе си като пресечна точка между „здравеняците и напушеняците“. В български жаргонен вариант може да се каже, че той е хибрид между „батка“ и „нърд“. Роугън може да говори за бой с Тайсън Фюри и за философия с Джордан Питърсън. И обратното. Той има черен колан по бразилско джу джицу и е сред основните фактори за популяризирането на MMA културата в световен план, особено на зверски успешната компания за промоция на боеве по смесени бойни изкуства UFC, с която все още работи като коментатор.

Снимка: Getty Images

Неговият близо тричасов подкаст с Илон Мъск от преди три години има над 56 милиона гледания в YouTube.

Но Джо напусна тази платформа и подписа ексклузивен договор със Spotify на стойност минимум 100 милиона долара. По-изнежени служители заплашиха да напуснат, ала шефовете нямаха нищо против да се разделят с няколко свои щатни бройки, но да запазят разрастващата се армия от „събскрйбъри“ на The Joe Rogan Experience, които вече са над 11 милиона.

Снимка: Getty Images

Самият Роугън сподели преди дни, че последните два милиона човека са дошли при него за много кратко време, покрай опитите той да бъде „отменен“ заради свои идеи в разрез с „официалния разказ“. Преди няколко месеца имаше невероятно интензивна кампания за премахването на Роугън от Spotify. Основната причина беше, че той съобщи, че няма да се ваксинира срещу COVID, но в нито един момент не призова своите слушатели и зрители да правят същото. Той обясни решението си като стриктно личен избор и защити правото на свободна преценка.

Снимка: Getty Images

Неговите думи отприщиха портите на пропагандния ад и за няколко седмици пространството закипя от очернящи материали, манипулации и кампании срещу него. В същото време феновете му се увеличаваха и го защитаваха. Зейна разлом между масите и елита. Пропаст с контурите на ниския, мускулест и гологлав Роугън, който изглежда стои разкрачен между двете социални групи. Той отдавна е мултимилионер с влиятелна платформа и в същото време води живот, максимално отдалечен от порядките и привичките на „джет сет, Давос-класата“.

Роугън може да се разглежда и като мост между работническите и средни класи от една страна, и абсолютния обществен връх от друга.

Той има дарбата да абсорбира идеи от ядрото и сърцето на обществото и чрез подкаста си да ги предава на световната публика, сред която и най-богатите и влиятелни фигури в Западната цивилизация - а те вече имат интерес да го слушат. Но същите се опитаха да изгорят този мост символично и да прекратят кариерата на Роугън съвсем реално.

Снимка: Getty Images

Опитите се провалиха. Музиканти като Нийл Йънг обявиха, че ще махнат песните си от каталога на Spotify, ако компанията не разкара The Joe Rogan Experience. И тук, за щастие, пролича красотата на капитализма и свободния пазар. Джо Роугън носи много, ама много повече пари на Spotify от Йънг и другите изпълнители, които заплашиха с бойкот. Корпорацията избра печалбата и показа вратата на недоволните. Така Роугън пък демонстрира как се действа срещу „кенсъл културата“ - здраво бачкане, изправен гръбнак и стремеж към заслужен успех. Той стана прекалено голям, за да бъде свален.

Снимка: Getty Images

Джо Роугън не е месия, безпогрешен ум или съвършен екземпляр.

Напротив – неговите ръбове и дефекти го правят толкова лесен за припознаване от хора, които не търпят пластмасовата естетика на корпоративните водещи. А дарбата му да води дълги разговори на всевъзможни теми, с всякакви интересни хора, го превръща в поп-културен феномен за епохата на социални мрежи и „направи си сам“ медийна култура. Оказа се, че милиони хора са жадни и гладни за тричасови беседи, преминаващи плавно през теми като астрофизика, стероиди, секс, черен хумор, спомени от детството, политическата обстановка и силата на шимпанзетата. Особено шимпанзетата, а и горилите. Джо има някаква забавна фиксация по нашите братовчеди примати и може да ги вкара във всеки разговор.

Подкаст пиршеството продължава да просперира, а Роугън още стои на върха на жанра, като Кинг Конг на „Емпайър Стейт Билдинг“.

Но за разлика от масивната и древна маймуна, Джо няма никакво намерение да пада.