#Месец и малко преди да навърши 55 години, Джо Роугън не излиза от ушите и устите на милиони хора, пръснати по цялата планета. Той не плаща никакъв наем и за постоянното си пребиваване в главите на началниците на корпоративни телевизии, които виждат как той събира 10 пъти по-голяма аудитория от праймтайм програмите на CNN със своя подкаст The Joe Rogan Experience.
Мъжете го боготворят, медиите го мразят, всички го слушат и после обсъждат. В един период всеки нов епизод на неговия подкаст ставаше събитие и стимулираше цели медийни цикли. Водещ, MMA коментатор, стенд-ъп комик, актьор, кикбоксьор, ловец на едър дивеч, ценител на марихуаната, пурите и огненото уиски, Роугън няма конкуренция в жанра на дългите разговори с интересни личности, които после могат да се „консумират“ визуално или само в аудио вариант. Той е подкаст падишах с огромно влияние и подобаващи врагове.
Роден в „града на Тони Сопрано“ Нюарк, Ню Джърси, Джо Роугън има три четвърти италиански и една четвърт ирландски произход. Сам описва себе си като пресечна точка между „здравеняците и напушеняците“. В български жаргонен вариант може да се каже, че той е хибрид между „батка“ и „нърд“. Роугън може да говори за бой с Тайсън Фюри и за философия с Джордан Питърсън. И обратното. Той има черен колан по бразилско джу джицу и е сред основните фактори за популяризирането на MMA културата в световен план, особено на зверски успешната компания за промоция на боеве по смесени бойни изкуства UFC, с която все още работи като коментатор.
Неговият близо тричасов подкаст с Илон Мъск от преди три години има над 56 милиона гледания в YouTube.
Но Джо напусна тази платформа и подписа ексклузивен договор със Spotify на стойност минимум 100 милиона долара. По-изнежени служители заплашиха да напуснат, ала шефовете нямаха нищо против да се разделят с няколко свои щатни бройки, но да запазят разрастващата се армия от „събскрйбъри“ на The Joe Rogan Experience, които вече са над 11 милиона.
Самият Роугън сподели преди дни, че последните два милиона човека са дошли при него за много кратко време, покрай опитите той да бъде „отменен“ заради свои идеи в разрез с „официалния разказ“. Преди няколко месеца имаше невероятно интензивна кампания за премахването на Роугън от Spotify. Основната причина беше, че той съобщи, че няма да се ваксинира срещу COVID, но в нито един момент не призова своите слушатели и зрители да правят същото. Той обясни решението си като стриктно личен избор и защити правото на свободна преценка.
Неговите думи отприщиха портите на пропагандния ад и за няколко седмици пространството закипя от очернящи материали, манипулации и кампании срещу него. В същото време феновете му се увеличаваха и го защитаваха. Зейна разлом между масите и елита. Пропаст с контурите на ниския, мускулест и гологлав Роугън, който изглежда стои разкрачен между двете социални групи. Той отдавна е мултимилионер с влиятелна платформа и в същото време води живот, максимално отдалечен от порядките и привичките на „джет сет, Давос-класата“.
Роугън може да се разглежда и като мост между работническите и средни класи от една страна, и абсолютния обществен връх от друга.
Той има дарбата да абсорбира идеи от ядрото и сърцето на обществото и чрез подкаста си да ги предава на световната публика, сред която и най-богатите и влиятелни фигури в Западната цивилизация - а те вече имат интерес да го слушат. Но същите се опитаха да изгорят този мост символично и да прекратят кариерата на Роугън съвсем реално.
Опитите се провалиха. Музиканти като Нийл Йънг обявиха, че ще махнат песните си от каталога на Spotify, ако компанията не разкара The Joe Rogan Experience. И тук, за щастие, пролича красотата на капитализма и свободния пазар. Джо Роугън носи много, ама много повече пари на Spotify от Йънг и другите изпълнители, които заплашиха с бойкот. Корпорацията избра печалбата и показа вратата на недоволните. Така Роугън пък демонстрира как се действа срещу „кенсъл културата“ - здраво бачкане, изправен гръбнак и стремеж към заслужен успех. Той стана прекалено голям, за да бъде свален.
Джо Роугън не е месия, безпогрешен ум или съвършен екземпляр.
Напротив – неговите ръбове и дефекти го правят толкова лесен за припознаване от хора, които не търпят пластмасовата естетика на корпоративните водещи. А дарбата му да води дълги разговори на всевъзможни теми, с всякакви интересни хора, го превръща в поп-културен феномен за епохата на социални мрежи и „направи си сам“ медийна култура. Оказа се, че милиони хора са жадни и гладни за тричасови беседи, преминаващи плавно през теми като астрофизика, стероиди, секс, черен хумор, спомени от детството, политическата обстановка и силата на шимпанзетата. Особено шимпанзетата, а и горилите. Джо има някаква забавна фиксация по нашите братовчеди примати и може да ги вкара във всеки разговор.
Подкаст пиршеството продължава да просперира, а Роугън още стои на върха на жанра, като Кинг Конг на „Емпайър Стейт Билдинг“.
Но за разлика от масивната и древна маймуна, Джо няма никакво намерение да пада.