#Едно от най-великите, внушителни и влиятелни филмови чудовища празнува 69 години съществуване. И то както подобава - с нова екранна изява. "Годзила минус едно" маркира завръщането на гаргантюанския радиоактивен гущер в родината му Япония. Филмът тръгна с изключително високи оценки от критиката, а и в световния сайт за кино и телевизия imdb.com засега се радва на топ резултат от 8,4 от 10. Така оригиналната компания зад чудовището Toho Co., Ltd. поема на мисия да "отвоюва" своето създание от Западната машина за масово развлечение, която от години също прави свои филми плюс нов сериал за Годзила.

Ядреният гущер се възприема за чудовищна метафора на страха от атомно унищожение в следвоенна Япония, поразена два пъти от САЩ в Хирошима и Нагасаки. Първият филм за Годзила е едноименния черно-бял шедьовър на Иширо Хонда от 1954-а година. На японски името на създанието се произнася като "Годжира". Сега новият филм полага основите на идващото догодина честване на 70 години от екранното раждане на един от най-известните филмови образи изобщо.

В над 30 филма за Годзила, произведение от японската компания Toho Co., Ltd, чудовището приема различни роли и морални арки. Понякога е злодеят, друг път е героят и се изправя срещу други гигантски чудовища, наричани на японски "кайджу".

Една от централните характеристики на Годзила е монументалния мащаб - 100 метра ръст, понякога малко по-малко, понякога повече, в зависимост от филма. Концептуално това е гигантски звяр, който мачка градове, а хората бягат в краката му като мравки. Годзила руши масивни сгради като картонени кашони, дъвче влакови вагони като вкусен десерт и в моменти на върховна кулминация бълва лъчи от ядрена радиация. В таксономичен план съществото напомня на огромна версия на хищен динозавър, но вдъхновена от палеонтологичните рисунки и възстановки преди век - изправен на два крака, с огромна опашка, която се влачи вместо да служи за баланс, плюс гигантски бодли и плочи по целия гръбнак. Годзила може да се възприеме и като вариация на дракон или демон.

Ала демон, който е призован от японската филмова индустрия за борба с демоните от Втората световна война.

Мислете Годзила и като психологически механизъм за справяне с огромните морални, духовни и обществени щети след капитулацията на Япония през 40-те години на миналия век. Годзила е стихиен символ едновременно на смъртта, разрухата, хаоса, технологията, божествената сила, природното наказание, отприщената енергия. Няма как да извадим това чудовище и от митологичната матрица на Лъвкрафт с неговите творби като "Зовът на Ктхулу" и отключения вселенски ужас на могъщите манифестации на непреодолимото и неконтролируемото. Тези влияния са ярко илюстрирани във вече легендарните черно-бели кадри на японския оригинал от 1954-а година и се засилват с множеството продължения и добавянето на още огромни създания в сюжетите.

Годзила е едновременно продукт на XX век, на киното и атомната епоха, но и на древните архетипи за чудовището, което идва да нападне селището. В случая - Токио. Праисторическото и модерното се преплитат в люспестия образ на ядреното влечуго.

Сайтът operationkino.com припомни, че за последно Годзила се появи в страната на изгряващото слънце през 2016 година с Shin Godzilla.

През това време в САЩ се разгърна цяла поредица, в която чудовището имаше ключова роля. А първата американска екранизация е от 1997-а с режисьор Роланд Емерих. Тогава западните експерти по дизайн и ефекти драматично промениха вида на създанието и бяха тежко критикувани. Новите холивудски версии спазват стила на оригинала.

В този смисъл Годзила се превърна и в поп-културен мост между Изтока и Запада. Вече е клише да се говори как Япония превзе умовете на поне две поколения млади западни хора със своята аниме и манга естетика. Но именно Годзила бе един от първите посланици на японската популярна култура в сърцето на Запада.

Режисьор и сценарист но тръгналия в САЩ преди дни нов филм "Годзила минус едно" е Такаши Ямазаки (Lupin III: The First), който е отговорен и за специалните ефекти. Сюжетът е опит за рестарт на цялата поредица с действие, което се връща десетилетия преди събитията от последните филми и се фокусира върху Япония след войната и новата заплаха в лицето на Годзила.

Коджи Уеда, президент на Toho International сподели следното преди излизането на филма:

Историята в "Годзила минус едно" представя една следвоенна Япония, в която Годзила е ужасяваща и непреодолима сила.

Идеята е страната ни, която е тотално разрушена и на колене след войната, да се изправи пред тази нова огромна заплаха, завличайки ни към "минуса".

В крайна сметка японците ще са на плюс от доброто представяне на новия филм и може дори да се възползват от художествената и морална криза на западния шоубизнес модел и изцяло да си върнат това, което им се полага още от 1954-а - радиоактивния звяр, Краля на чудовищата - грандиозния гущер Годзила.