Дали вярваш в Черния петък се оказа въпрос като този дали вярваш в Дядо Коледа. Поне според участниците в потребителската анкета на Dir.bg. 55% от тях са убедени, че няма истински намаления, а цените се завишават предварително. Други 27% оценяват, че намаленията не отговарят на очакванията им и не са достатъчно големи.

49% от анкетираните твърдо заявяват, че нямат намерение да се възползват от отстъпките и не планират пазаруване по време на Черния петък. Причините за това са разнообразни. Най-голям дял споделят, че просто липсват атрактивни за тях оферти. Страхът от измами е също сериозна спирачка за потребителите, посочен като основна причина за близо 23% от анкетираните.

Онлайн пазаруването се очаква да доминира

Тълпите от хора във физическите обекти са главна причина да не гледат с интерес на Черния петък за 10% от анкетираните. Неслучайно 36% от участниците твърдят, че ще пазаруват изцяло онлайн, а други 38% комбинират физическо с дигитално пазаруване. Едва 9% избират да влязат в моловете през промоционалните дни. Експертите, анализиращи явлението Черен петък в световен мащаб, също отбелязват, че през 2023 г. се очаква още по-сериозен ръст на онлайн пазаруването и особено покупките през мобилен телефон.

Това, наред с по-големите възможности пред потребителите да сравняват оферти и цени, увеличава и рисковете от кибер престъпления. Добре е да помним някои прости правила по отношение на разплащането онлайн и съхранението на нашата банкова информация:

  • Използвайте сигурни връзки и забравете за публичните мрежи, докато пазарувате.
  • Купувайте само от проверени сайтове на доверени търговци. Особено внимателни бъдете при реклами от социалните мрежи, които водят към новосъздадени страници и едностранични сайтове, без информация за юридическото лице-търговец и неговите политики.
  • Не забравяйте, че имате срок от 14 дни за връщане на продукти, закупени онлайн. Повече информация за защитата на потребителите при онлайн пазаруване ще откриете в материала ни тук.

Потребителите не обичат да планират напред - се вижда от резултатите от допитването. Както по отношение на стоките, така и на бюджета си за пазар през Черния петък. Близо 50% не знаят каква сума ще похарчат, а 55% ще решат на момента какво точно ще закупят. Всъщност тази липса на ясен план работи в полза на търговците, тъй като стимулира импулсивните покупки и подкрепя ценовите маркетингови тактики.

Без план често е трудно да държим здраво юздите на семейните финанси и да не се увличаме по изкушаващи промоции. Не бива да забравяме обаче, че спестяваме от покупка на намаление, само ако закупената стока ни е била необходима и задължителна така или иначе. В противен случай това е просто още един разход. Не се изкушавайте да бъркате в спестяванията и аварийния си фонд заради страхотни оферти - те никога не свършват. И бъдете внимателни с пазаруването на кредит - дори и да говорим за безлихвени плащания, те ще се отразят на структурата на бюджета ни през следващите месеци и трябва да сме сигурни, че няма да нарушат ритъма ни на живот.

Сайтовете на търговците и инфлуенсърите са най-популярните маркетинг канали

Общо 45% от анкетираните казват, че основно се информират за предстоящите промоции от официалните канали на любимите си марки - сайт (36%) или бюлетин (9%). А според глобално проучване на Adobe, по време на кампаниите за Черен петък през 2022 г. платените позиции на офертите на търговците в Google Search са били основен канал за онлайн покупки.

Близо 32% пък следят офертите от инфлуенсърите в социалните мрежи - което се оказа отлична възможност по-малки брандове и семейни бизнеси да заявят своето присъствие по време на кампанията, доминирана по основните медии от големите търговци.