#Том Круз е квинтесенциалната американска филмова звезда. Някои казват, че той всъщност е последната истинска филмова звезда. Играе почти изцяло главни роли в гаргантюански продукции тип „събитие“. „Филм с Том Круз“ - това си е отделен жанр. Не се занимава със супергеройската комиксова мода на „Марвел“ и „ДиСи“, нито с телевизия и стрийминг платформи, изрично и категорично държи всеки негов филм да излиза на голям екран и най-познатото нещо в този филм да е неговото име, изписвано често с по-големи букви от тези на самото заглавие.

Този блокбастър сезон Том Труз удари джакпота с носталгичното продължение на осемдесетарската си авиационна екстраваганца „Топ Гън“. Втората част, озаглавена „Топ Гън: Маверик“, тръгна буквално с летящ старт от фестивала в Кан и надмина дори по-оптимистичните прогнози за финансовото си представяне. Екшън от „старата школа“, този филм вече има над 400 милиона долара приходи в родината си САЩ и над 800 милиона в световен мащаб.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Дни преди да навърши 60 години на 3 юли, Том Круз оперира като биологична машина на времето и то не само заради начина, по който е съхранил своя външен вид през годините. Критици и зрители бяха изненадани колко солидно ретро усещане носи „Топ Гън: Маверик“. Круз е искал да пренесе публиката в осемдесетте – ерата на Роналд Рейгън и неироничния американски патриотизъм, озвучен от рок бижуто на Кени Логинс Danger Zone. Повече героизъм, атлетизъм и мачизъм, по-малко релативизъм, постмодернизъм и мазохизъм. Мощни машини, слънчеви очила и зрелищни дела за сметка на иронични думи, хитри фрази и естетика от социалните медии. Том Круз, като олицетворение на „Топ Гън“, е отрицание на модерната поп-култура и съвременният бизнес модел на развлечение.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Повечето тренди социални каузи не са намерили място на борда на това продължение. Консенсусът е, че филмът не се усеща като произведение от 2022-а. Това е била целта на Круз. От „Уолстрийт джърнъл“ описаха как китайската технологична корпорация „Тенсент“ се отказала да инвестира във филма, защото сценарият бил твърде „проамерикански“.

На премиерата в Кан през май Том Круз се върна в детството си и разказа на публиката за своето пристрастяване към киното. Всичките си събрани пари давал за билети. Постоянно бил „във филма“. Описа как като хлапе се опитал да си направи парашут от чаршафи и да полети от покрива на семейната къща. Разминал се с леки контузии, но вероятно страстта му по каскадите се е зародила някъде там. Днес той е световноизвестен и с това, че сам изпълнява повечето опасни номера в тъпканите с адреналин и тестостерон „Круз-филми“.

Том Круз е едно от най-разпознаваемите лица на планетата.

Името му е парола за кино, зрелище, за шпионски тръпки ала „Мисията невъзможна“. Но също като персонажа си от тази поредица Итън Хънт, Круз също има загадъчна идентичност и двойнствен живот. Той е мегазвезда, но и енигма. Има почти таен личен лайфстайл, обвързан е с религиозната секта на Сциентолозите.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Тези дни в мрежата стана вайръл негово старо интервю, в което той остро критикува отделни аспекти на фармацевтичната индустрия и модерната медицина, по-специално антидепресантите и психиатричната терапия, и влиза в сериозен спор с водещия. Тогава за мнозина Круз изглеждаше като привърженик на теориите на конспирацията. Днес много от бившите му критици казват, че всъщност през цялото време той е бил прав, а те – в плен на заблуда и мейнстрийм пропаганда.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Но около Круз продължава да кръжи мрачния облак на Сциентологията. В началото на новия век и покрай раздялата с Никол Кидман, той сякаш бе решил, че е добра идея да започне да промотира Сциентоложката църква, известна и като религията на богати ексцентрици в Холивуд, изобретена от писателя фантаст Л. Рон Хъбард.

Круз е много високопоставена фигура в йерархията на тази секта и беше описван като един от най-близките хора до шефа на организацията Дейвид Мискавидж. Явно идеята е била Том да нормализира Сциентологията през образа си на обичана звезда.

Но това се провали зрелищно след няколко катастрофални изяви.

Той започна да скача по дивана по време на интервю с Опра Уинфри преди десетилетие и всички помислиха, че окончателно е изгубил разсъдъка си. После дойде и тежката раздяла с Кейти Холмс, войната за тяхното дете - най-прочутото бебе в света по това време - Сури, и слуховете, че Холмс е била тормозена от членове на Сциентоложката църква.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

В крайна сметка Том Круз се усети и навреме прекрати говоренето за сектата и личния си живот като така успя да се задържи на върха в Холивуд. Днес той не се прави на претенциозен арт активист, на неразбран от масите творец. Точно обратното – той иска да доставя развлечение на широката публика. Приема човешката маса за свой работодател и когато промотира филм действително се държи като служител на морето от публика. Скъпоплатен служител, несъмнено, но все пак служител. Той знае, че основната задача на една филмова звезда е да забавлява, да помогне на обикновения човек да напусне своето ежедневие за два часа в тъмния салон.

Круз води и битка с хода на времето – физически, с опита си да остане млад и да се държи като 30-годишен каскадьор при положение, че след дни става на 60. Но и финансово-философски, с желанието си да спре стрийминг революцията, или поне да я забави, като върне хората в кината. С „Топ Гън: Маверик“ той постига успехи и на двата фронта.

Ала войната на носталгията с настоящето продължава.