Ние, родителите - представители на хартиеното поколение, отглеждаме децата си в дигитален свят. Нашите критерии за красота са изписани с думите на класици, рисувани от четката на велики художници и валидирани от одобрителния поглед на средата, в която сме отрасли. Критериите за красота на нашите деца са изписани в коментари под снимки в социалните мрежи, дигитално деформирани от филтри и програми и валидирани от лайковете на анонимна маса последователи.

Да бъдеш красив е социален натиск. Цялата културно-обществена среда, в която момичетата израстват, вменява, че красотата, а не компетенциите, отваря професионалните врати; че красотата, не характера, създава приятелства; че красотата, не поведението, предопределя отношението на околните; че красотата, не любовта, създава трайни връзки...

Изследователи на женската красота още през 90-те години излизат консенсусно, че красотата е комбинация от асиметрия, излъчване и характер в едно. Естетичната хирургия на 21 век с помощта на милиардите, похарчени за личен PR, социалните мрежи, телевизията и масовата култура деперсонифицираха красотата и я превърнаха в унифицирани модели с точни цифрови физически измерения и пропорции. Създадоха критерий за перфектна обвивка, без да взимат предвид съдържанието. А всъщност съдържанието е това, което определя красотата.

Психологическо проучване в щата Каролина оценява субективността във възприятието за красота като подлага доброволци на експеримент. На участниците се показват снимки на различни хора, които покриват всички съвременни критерии за физическа красота. След това са помолени да направят оценяване на красотата по скала от 1 до 10. Експериментът е последван от видео записи на същите хора (по 2 мин. за всеки), които разказват история или разсъждават по различни теми. Във всяко видео отделния модел проявява негативни черти на характера като грубост, арогантност, меркантилност, глупост, расизъм, цинизъм, свръх високо самочувствие и т.н. Участниците са помолени да преоценят класацията си. Това, което без изключение се случва, е че всеки от тях намалява оценката си минимум с 5 точки.

И то само за 2 минути видеозапис!

Да се чувстваш красив е състояние на добра самооценка

Да приемеш и обичаш себе си е най-лесното нещо на света. Да спреш да се сравняваш с останалите - най-трудното. Добрата самооценка е да събереш едното и другото по средата.

DOVE

Добрата самооценка ти позволява да приемеш онова в теб, което няма как да промениш и да предприемеш стъпки за промяна там, където можеш. Ниската самооценка изкривява реалността като отнема от него същността и оставя видимо демонстративното, повърхностно отражение. Ниската самооценка депресира, поражда завист и фиксации в недостъпното. Блокира потенциала, създава комплекси и хора, които възприемат себе си като жертви и онеправдани. Самочувствието е усещане за адекватност и компетентност в определен контекст. Самооценката е усещане за вътрешен баланс и увереност спрямо това кой си, къде си и защо си там. Самочувствието се гради с годините. Самооценката се гради от родителите от най-ранна детска възраст на детето.

Най-ценното нещо, което можем да дадем на детето си след нашата безусловна любов и подкрепа, е добрата самооценка.

Можем ли всъщност да дадем на детето си нещо, което ние самите не притежаваме? Родители с ниска самооценка, които постоянно критикуват собствената си външност, но демонстрират нулев толеранс към промяна в начина си на живот или не желаят да пристъпят към действия, които да променят начина, по който изглеждат, са перфектните създатели на деца с ниска самооценка. Или такива, които поради ниско самочувствие или комплекси издигат перфектната външност на пиедестал и съдят за хората по това кой как изглежда, създават деца с фетиш към външността. Критикари, подигравчии, хора, които сочат с пръст недъзите на останалите, няма как да изградят добра самооценка в подрастващите. Моделите се повтарят.

DOVE

Затова ние, родителите, сме пряко отговорни към това как децата ни възприемат себе си, какви възрастни ще станат, как ще се впишат в живота и какви социални контакти ще имат, и как самите те ще възпитават като родители.

Ако имате колебания дали се справяте добре като хора, които трябва да предадат посланието за истинска красота на децата си, можете да се посъветвате с Dove Self-esteem - програма за създаване на увереност в собственото тяло и специалното ръководство за родители "Неповторимото ми АЗ".

Защото няма нищо по-тъжно от потиснати и блокирани млади хора, които никога няма да развият своя потенциал до край, заради това, че виртуалният свят и филтрите в Instagram ги карат да се чувстват в безопасност.

Но докога?

Свалете безплатните материали с насоки за родители и учители тук >>>

Материалът е подготвен със съдействието на DOVE.